שנת 2022 בהיי-טק: גם הטוב נראה גרוע ליד המצוין. מה הלאה?

על רקע שינוי מהותי בתנאי השוק, בשנת 2022 נרשמה ירידה של יותר מ-40% בכמות סבבי הגיוס והכוח חזר לידי המשקיעים; מנכ"ל ומייסד S Cube מקבוצת IBI Capital, חברת הערכות השווי הגדולה ביותר בתחום הטכנולוגיה בישראל, מסכם את השנה החולפת ומסמן יעדים לשנה הבאה

ביאנקה מלכי
זמן קריאה
תאריך פרסום 1 ינואר 2023 ב-10:18

חברת S Cube מקבוצת IBI Capital מבצעת כ-650 הערכות שווי בשנה, כאשר הרוב המכריע של לקוחותיה פועל במגזר הטכנולוגי, בעיקר חברות סטארט-אפ בשלבים שונים. למעשה, החברה מבצעת את מרבית הערכות השווי למגזר הטכנולוגיה בישראל, מה שמעניק לה פרספקטיבה רחבה על המיקרו-קוסמוס שנקרא ההיי-טק הישראלי. במבט לאחור, על שנת 2022, נראה שלנוכח ירידה דרמתית בכמות סבבי הגיוס שיצאו לפועל, התחרות על כספי המשקיעים התעצמה באופן מהותי, מה שהעביר את הכוח בחזרה לידי המשקיעים. כמדי שנה, ישבנו לקפה עם גידי שלום בנדור, מנכ"ל ומייסד S Cube, לצורך דיון בכמה מהנושאים המרכזיים שליוו אותנו בשנה החולפת בכדי לנסות להבין לאן ההיי-טק הישראלי ממשיך מכאן?

מצב השווקים בשנת 2022 השתנה מהותית ביחס לשנים קודמות, מהן המגמות והתהליכים המרכזיים שמשפיעים כיום על סקטור הטכנולוגיה?

אחד הגורמים המהותיים ביותר שמשפיעים כיום על סקטור הטכנולוגיה ועל השווקים בכלל הינו הציפיות. ברגע שהציבור וציבור המשקיעים מצפים למשבר, אז יש משבר. המשקיעים נכנסים לעמדת מגננה, עוצרים השקעות, לעיתים אף מקטינים חשיפה לאפיקי סיכון, החברות מתקשות לגייס כסף, ובהתאמה שווקי המניות עוברים למגמה שלילית. כל התופעות הללו מחזקות את המשבר, וכך הציפיות פוגשות את המציאות. כל זאת, עד לנקודה בה הציפיות משתנות, ולא משנה מאיזו סיבה. כאשר הצפי הינו  ליציאה מהמשבר, השווקים משנים כיוון בחדות שכן המשקיעים רוצים להספיק לרכוש מניות לפני שהמחירים עולים שוב. צריך לזכור שבשנת 2021, עוד לפני תחילת העלאות הריבית ולפני התחממות הגזרה באוקראינה, כולם ציפו למשבר, זאת לנוכח הגורם הממשי המרכזי למצב הסקטור הנוכחי שהינו רמת השוויים הגבוהה מאוד אליה הגיע הסקטור אשתקד. כלומר, אם לא היתה עליית שווי כל כך קיצונית בשנת 2021, ככל הנראה לא היינו חווים ירידת שווי כל כך משמעותית השנה.

ראינו במשברים קודמים שבמצבי אי ודאות מוטיב העדר מתגבר. האם התופעה הזאת באה לידי ביטוי גם בימים אלו?

בשנה הנוכחית נרשמה ירידה של למעלה מ-40% בכמות סבבי הגיוס שבוצעו בחברות הטכנולוגיה הפרטיות בישראל. מנגד, השווי החציוני שהוענק לחברות בסבבי הגיוס שכן התממשו המשיך לעלות גם השנה בעסקאות שראינו. עם זאת, יש מידע מהותי דווקא בעסקאות שלא התממשו, זהו מידע שקשה לנתח אותו כי התיעוד מבוצע רק לגבי העסקאות שהתממשו, אבל להערכתי, אם העסקאות שנפלו היו נכנסות לסטטיסטיקה לא בהכרח שהיינו רואים עלייה בשוויים בשנת 2022. צריך לזכור שהחברות גייסו סכומי עתק בשנת 2021, כך שהצורך שלהן במזומן התמתן מעט השנה, אבל אין ספק שהגורם המרכזי לבלימה היחסית של זרם ההשקעות הינו השינוי בגישת המשקיעים, אשר בהתאם לחוסר הוודאות הנוכחי בשווקים, ובדומה להתנהלותם בתקופות קודמות של חוסר ודאות, החלו לנקוט במשנה זהירות בכל מה שקשור להשקעותיהם. על רקע השינויים האמורים, בשנה הנוכחית המשקיעים הם אלו שקבעו את הטון, זאת בניגוד לשנת 2021 בה היזמים היו צריכים רק לבחור ממי לקבל את הכסף.

לכן, היו גם יזמים שחיפשו פתרונות יצירתיים לדחיית קביעת הוולואציה (שווי) לימים טובים יותר, מה שהביא לגידול משמעותי בהיקף השימוש בהלוואות המירות – מכשירי השקעה כגון SAFE, אשר אינם כרוכים בקביעת שווי, אלא דוחים את קביעת הוולואציה עד סבב הגיוס הבא. למרות שהשימוש במכשירי השקעה אלו איננו חלק מהסטטיסטיקה לגבי השווי שהוענק לחברות בסבבי הגיוס, הרי שמכשירים אלו כוללים לעיתים קרובות CAP, כלומר, שווי מקסימלי לפיו יומרו המניות בסבב הגיוס הבא, כאשר אינדיקטור זה מצביע על ירידה משמעותית בשווי החברות השנה.

אז למרות שהנתונים מעט מטעים, המחירים היו הרבה יותר נוחים עבור המשקיעים בשנת 2022 ביחס לשנה הקודמת, ולמרות זאת היקף סבבי הגיוס נחתך כמעט בחצי. ההסבר שמספקות קרנות ההשקעה הינו כי כרגע הן נכנסות פחות להשקעות חדשות ומתמקדות בתמיכה בחברות פורטפוליו קיימות, אבל עדיין קשה למצוא הסבר הגיוני מדוע כאשר תנאי ההשקעה היו פחות טובים, היקף ההשקעות היה הרבה יותר גבוה מלבד אפקט העדר.

 

מצד החברות, היום קשה יותר לגייס ביחס לשנים האחרונות, האם כדאי להמתין ולגייס בעתיד כאשר תנאי השוק ישתנו?

החברות צריכות שיהיה להן מספיק מזומן בשביל ליישם את התכנית העסקית שלהן. אולי צריך לשנות את התכניות בהתאם לשינוי בשוק, אבל אף חברה עדיין לא פשטה רגל בגלל עודף במזומנים, לעומת המצב ההפוך שקורה כל הזמן. אחד הפתרונות שניתן להשתמש בהם לצורך הימנעות מ-Down Round ומההשלכות הנלוות, ואנחנו כבר רואים את השינוי הזה בפועל, הוא להעניק למשקיעים תנאים טובים יותר, כמו למשל מניות בכורה עם מכפיל גדול מ-x1 על ההשקעה, תוספת ריבית, או אפילו הנפקת מניות בכורה מסוג Participating, שכמעט נעלמו לחלוטין בשנת 2021. אבל אי אפשר להמשיך להיצמד לשווים שראינו בשנת 2021, בהחלט צריך לגייס כסף, גם אם זה אומר שצריך לגייס לפי שווי נמוך יותר ביחס לסבב הגיוס הקודם.

עסקאות ה-Secondary די נעצרו בחציון הראשון, האם כבר רואים התעוררות מחודשת?

אפשר לומר שמבחינת עסקאות ה-Secondary, ראינו עצירה כמעט מוחלטת בחציון הראשון של השנה, וכרגע אנחנו אמנם רואים עסקאות Secondary שוב, אבל מדובר ב"טפטוף", זה עדיין רחוק מאוד מההיקפים שראינו בשנת 2021.

מה צפוי לסקטור הטכנולוגיה בשנת 2023?

עברתי כבר כמה משברים כלכליים בחיי המקצועיים ואני יודע שלמשברים יש אורך חיים מסוים, שאגב הולך ומתקצר לאורך ההיסטוריה. בדיוק כמו שתהליכים רבים בעולם מגבירים קצב, הטכנולוגיה מתפתחת בקצב מהיר יותר, המידע היום יותר זמין וזורם הרבה יותר מהר אל ההמונים, כך שהמחזורים הכלכליים הולכים ומתקצרים. בנוסף, צריך לזכור שהמהפכה הטכנולוגית, אשר החלה עוד לפני משבר הקורונה ואף קיבלה רוח גבית מאז פרוץ המשבר, עדיין כאן. הצורך בטכנולוגיה לא השתנה בתקופה האחרונה, אלא רק הולך וגובר ונכנס לעוד ועוד תעשיות מדי יום. ניתן לטעון ששווי חברות הטכנולוגיה גבוה מדי, אבל הצורך בטכנולוגיה עדיין קיים וכנראה גם יישאר בעתיד. אז למרות שעדיין לא ברור אם שיא המשבר עוד לפנינו, להערכתי גם אם כן, הירידות לא יהיו מהותיות ביחס לנקודה בה אנחנו נמצאים כיום. בשנת 2023 הייתי מצפה לראות המשך של הקיים, כאשר לקראת סוף השנה אנחנו צפויים לראות חזרה למגמה שאפיינה את הענף בשנים האחרונות.

לסיום, הצורך בטכנולוגיה גובר מדי יום וכולנו יודעים שהשינוי בתנאי השוק שאנחנו חווים היה מתבקש לנוכח האופוריה של שנת 2021. אז למרות שהטלטלה שעובר הסקטור עדיין לא נגמרה, אין לי ספק כי ההיי-טק הישראלי יצלח את התקופה הנוכחית וימשיך להוביל את התעשייה העולמית. שתהיה לכולנו שנה אזרחית טובה!

האמור לעיל מובא למטרות אינפורמטיביות וכלליות בלבד ואינו מהווה "ייעוץ השקעות" ו/או "שיווק השקעות" כהגדרתם בחוק הסדרת העיסוק בייעוץ השקעות, בשיווק השקעות ובניהול תיקי השקעות, תשנ"ה-1995 ו/או תחליף לייעוץ מקצועי המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם ואין לראות בו ייעוץ או המלצה לביצוע פעולה ו/או השקעה כלשהי.