עסקים חברתיים: באיזה מהם ביקרתם?

מערכת IBI
21 ספטמבר 2016 ב-07:22

אם יוצא לכם לחלוף ליד דיזנגוף סנטר בתל אביב, אז בטח גם לכם קשה לפספס את אחת החנויות שפונה לכיוון רחוב קינג ג’ורג’ ונקראת NOK Beauty. העיצוב שובה עין, בשחור ולבן והחלל מזמין מאוד.

האמת היא שגם הסיפור מאחורי המקום הזה שובה לב. זה עסק שמספק שירותי טיפוח ופועלת בו תוכנית חברתית של הכשרה ותעסוקת אמהות חד-הוריות, בשיתוף עם עיריית תל אביב. העסק הוקם בשותפות עם היזמת המנוסה שרון קונופני, שייסדה את רשת LAKA המוכרת.

“נוק ביוטי” הוא רק דוגמה אחת לעסקים חברתיים, כלומר עסקים שפועלים לא רק רק כדי להרוויח אלא גם כדי לצמצם אי-שוויון, לתרום לסביבה ולחברה ולהנחיל ערכים חיוביים במקביל לפעילות העסקית.

זהו אחד התחומים המתפתחים כיום בעולם העסקי. הוא מתכתב עם המגמה הגלובלית ההולכת ומתרחבת לפיה הציפייה מעסק היא לא רק למקסם רווחים לבעלי מניותיו, אלא לכל בעלי העניין.

מי הם בעלי העניין? הם יכולים להיות לקוחות, ספקים, עובדים, הקהילה והחברה.

בעסקים חברתיים יש שורה תחתונה כפולה אבל גם הרווח הוא כפול – הצלחתם נמדדת גם בהשפעה החיובית ובשינוי החברתי וגם ברווח כלכלי.


איזה “אימפקט” באמת יש לעסקים חברתיים?

עסקים חברתיים בתחום הפעילות של הכשרה ותעסוקה מייצרים אימפקט גדול יותר משנדמה לנו. העסק החברתי שואף לפתור בעיה חברתית כזו או אחרת, אבל על הדרך הוא גם מייצר נורמות חברתיות חדשות, שיש בכוחן לשנות את פני החברה כולה ולא רק לטפל בבעיה חברתית נקודתית.

מדובר במהפכה של ממש.

ההשפעה הראשונה היא כמובן בעבור אוכלוסיות חלשות יותר שמקבלות סיוע, ליווי, הכשרה מקצועית ותעסוקה. למשל, בני נוער וצעירים בסיכון, צעירות חד הוריות, אנשים עם מוגבלות ועוד.

ההשפעה מתרחבת לעובדים ולמנהלים בעסק החברתי. הם נפגשים לרוב לראשונה עם אנשים מחוץ לחוג החברתי-משפחתי שלהם (“המילייה”) ויחד, כתף אל כתף, יוצרים קירבה אישית בעבודה. המעגל ממשיך ומתרחב ללקוחות ולספקים בעסק החברתי, רובם בתי מסחר ושירותים שנחשפים לתחום וסופגים נורמות חדשות, שונות ממה שהם מכירים. לבסוף, באמצעות הלקוחות זה מחלחל לכלל האוכלוסייה ונוצרת קהילה הולכת וגדלה שמעוניינת להצטרף למעגלים המשפיעים באמצעות צרכנות חברתית.


אולי ביקרתם כבר בעסק חברתי ולא ידעתם?

הנה עוד כמה עסקים חברתיים שכיף לפרגן להם:

מסעדת אנה נמצאת בבית טיכו המרהיב במרכז ירושלים וזוכה לביקורות מעולות. באנה פועלת תוכנית להכשרה ותעסוקת בני נוער במצבי סיכון, בשיתוף עם עמותת החוט המשולש ועיריית ירושלים.

העסק החברתי קליקאיט מספק שירותי סריקת מסמכים והכנסת נתונים במיקור חוץ. בקליקאיט מועסקים אנשים על הספקטרום האוטיסטי, הנקלטים לעבודה בשכר לאחר הכשרתם. לקליקאיט לקוחות רבים המבקשים להעביר ארכיונים וחומרים רבים נוספים למאגר דיגיטלי. מזמינים אתכם לצפות באייטם קצר על העסק ובהמשך להתקשר ולהזמין את השרות גם אצלכם > כאן.

חנות הבגדים החברתית “קלפטע” בירושלים מעסיקה נערות בסיכון כמו אורית, שגדלה בבית חרדי ונפלטה בגיל 15 ממסגרות הלימוד הנוקשות. אורית בחרה לצאת לעולם החילוני אבל נתקלה בקשיים ובדידות שהובילו אותה להתגורר ברחובות ולצרוך סמים במשך כשלוש שנים. לבסוף, אורית הגיעה דרך משרד הרווחה לעבוד ב”קלפטע”.

אומרים שהמציל נפש אחת…אז במשך למעלה משנה, במסגרת עוטפת של הכשרה וליווי צמוד, תמיכה וביטחון חל שינוי משמעותי בחייה של אורית. מנערה שלא ידעה לדבר בפני אנשים בחנות היא הפכה לאשת מכירות ופיתחה מיומנויות עבודה כמו שליטה בקופה ואחריות לפתיחה וסגירת משמרת.

ולא רק זה, אורית החליטה להשלים בגרויות וזכתה לציונים טובים. כיום היא מספרת: “יש לי מוטיבציה לקום בבוקר, מרגישה שיש לי משמעות לחיים, חושבת על שירות לאומי לשנה הבאה ועל לימודים גבוהים מיד לאחר מכן”.


איך קורים כל הדברים הטובים האלה?

זה קורה באמצעות אנשים רבים וטובים בישראל, אבל אנחנו בחרנו לספר כאן את הסיפור שלנו, של קרן דואליס.

הקרן פועלת כדי לקדם שינוי חברתי אמיתי באמצעות עסקים חברתיים, והפיכת התחום מנישה למיינסטרים.

כדי לממש את מטרותיה, הקרן פועלת באמצעות השקעות שמוכיחות את המודל בעסקים חברתיים חדשים ופועלת גם להרחבת מודלים מצליחים שיכולים להגיע לקהלים גדולים יותר ולהפוך יותר עסקים קונבציונלים לעסקים חברתיים. קרן דואליס פועלת גם מול הרגולטורים להכרה ותמיכה בתחום והעלאת מודעות ציבורית. במסגרת זו יזמה הקרן הקמת מרכז אקדמי ראשון מסוגו – המרכז האקדמי לעסקים חברתיים והשקעות חברתיות, מיזם שהוקם בשותפות עם קרן רוטשילד והמכללה למנהל.

דואליס השקיעה בכל העסקים עליהם כתבנו כאן למעלה, זאת במסגרת קרן יוזמה שהוקמה בעקבות מכרז ממשלתי.

אין ספק שהתחום צבר תנופה גדולה בשנים האחרונות עם מספר הולך וגדל של שחקנים ובעלי עניין שונים – קרנות השקעה חברתיות, משקיעים, יזמים, משרדי ממשלה ורשויות מקומיות, ספקי שרותים ויועצים, פילנתרופיה, עמותות ועוד.

 

האם זה מצליח? כן! לגמרי!

ואם נחזור רגע לאורית מ”קלפטע”, אז היא רק סיפור אחד מבין מקרים רבים של נערים ונערות בסיכון, נשים חד הוריות, אנשים עם מוגבלות ועוד אוכלוסיות שונות המודרות כיום ממעגל התעסוקה.

לכל האנשים האלה קשה למצוא עבודה במסגרת המאפשרת תעסוקה בשילוב שיקום אישי תומך לאורך זמן. במסגרת ניהול העסקים בקרן דואליס אנו פוגשים לא מעט מקרים כאלה ורואים את ההשפעה האדירה על כל אחד ואחת מהמשתתפים בתוכנית.

כיום, לאחר כמעט 500 בוגרים אנו עדים להצלחה של המודל ולסיפורי הצלחה רבים שהסתיימו כמו בסיפורה של אורית.

אז לסיום, אנו מזמינים גם אתכם ואתכן, קוראים וקוראות, להצטרף אלינו. בין אם באמצעות השקעה, או בתרומה, בין אם בייזום עסק חברתי ובין אם בצריכת שרותים או מוצרים של עסקים חברתיים ותמיכה בצמיחת תחום משמעותי זה.

http://www.dualis.org.il/

דברו איתנוהשאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם או חייגו ל- 6212*