במסגרת עסקת אשראי נדרשות בדיקות רבות, הכוללות את כושר הפירעון של הקונה, רמת הסיכון של מדינת היעד והתאמת גובה האשראי להיקף הפעילות של הקונה. גם לאחר שהאשראי כבר ניתן, הוא דורש המשך טיפול בנושא: פיגורים בתשלומים, קשיי גבייה וטיפול בחובות של קונים שנקלעו לקשיים כספיים שונים.
הדעה הרווחת בקרב מרבית בעלי העסקים היא שכדאי להימנע מהוצאה נוספת על ביטוח אשראי, אשר תכביד על רווחיות המוצר או השירות שניתן. לרוב, המחשבה מאחורי כן היא שההיכרות עם דרך הפעילות העסקית של הלקוח ועם האנשים הפועלים מטעמה, לצד האמונה כי המותג של החברה והמוניטין חזקים, מבטיחים במידה רבה כי היא לא תגיע לחדלות פירעון.
אך כדאי להתעכב רגע או שניים על אמונות אלה, כי קשה מאוד לצפות ולנבא את האיתנות הפיננסית של חברות רק מתוך היכרות עמן והתנהלות שוטפת מולן. לראייה, בשנים האחרונות חברות גדולות כגון אייס, אופיס דיפו, צ.לנדאו ועוד סבלו מקשיים כלכליים בלתי הפיכים. הגורמים לקשיים כלכליים נובעים מסיבות מגוונות, שלא תמיד מתורגמות באופן מיידי אל “השטח” והיכולת להתגונן מולן מוגבלת.
ביטוח אשראי נועד למנוע מצבים אלו ולסייע במקרים בהן מתעוררות הבעיות שהוזכרו.