שש עצות פיננסיות לשנה החדשה

מה שואלים לקוחות ניהול תיקי השקעות את מנהל ההשקעות הראשי? על מה מתחרטים חוסכים רבים בשיחות עם מנכ"ל IBI גמל והשתלמות? לקראת השנה החדשה ריכזנו שש עצות פיננסיות העולות מתוך פגישות ושיחות עם לקוחות.

קובי רוזין
מנכ"ל IBI גמל והשתלמות
20 ספטמבר 2014 ב-13:45

איך שלא נסתכל על זה וכמה שאולי נעדיף להתכחש לזה – מעניין אותנו מה אנשים אחרים עושים, כיצד הם נוהגים ואיפה אנו נמצאים ביחס אליהם. האמת הזו עובדת גם כאשר מדובר בהתנהלות פיננסית. לא הייתן רוצות לדעת מה הטעות שעושים אנשים רבים בחסכון הפנסיוני? נכון שהייתם רוצים לדעת על מה מדברים אנשים עם מנהל ההשקעות הראשי ב-IBI ניהול תיקים?

כבית השקעות הפועל משנת 1971, ל- IBI יש אלפי לקוחות בתחומים שונים ומשיקים – ניהול חסכון פנסיוני (בגמל והשתלמות), ניהול כסף נזיל (בניהול תיק השקעות ובקרנות נאמנות). לקראת השנה החדשה החלטנו לרכז מספר עצות פיננסיות העולות מתוך פגישות ושיחות עם לקוחות. יצא קצת ארוך, אבל השנה גם החגים כוללים סופי שבוע ארוכים.

תכננו את הפרישה (כן כן, במיוחד אם היא רחוקה)

במהלך השנים יצא לי לייעץ ללקוחות רבים שעמדו לפרוש לפנסיה. פעמים רבות עולים בדיון משפטים כמו “אם הייתי יודע” או “חבל שלא טיפלתי בזה קודם…”. נכון, הנושא מורכב ומעיק והכי נוח לכולנו להדחיק אותו. הכי קל להגיד “יהיה בסדר…”. אבל, פרישה צריך לתכנן מגיל צעיר, כלומר הרבה לפני הפרישה. כי מה לעשות, לרובנו לא יהיה “אקזיט” שיסדר אותנו בחיים וגם ניתן לומר כמעט בוודאות שמערכות הפנסיה הנוכחיות לא יתנו מענה נאות לצרכים שלנו. וקחו בחשבון שביום האחרון בעבודה צריך להחזיר גם את רכב הליסינג, הטלפון הנייד והכרטיס המגנטי לארוחות צהריים.

אם כך, השיטה הנכונה והטובה לחסוך לפנסיה היא “שקל ועוד שקל”. כדאי לתכנן את החיסכון הפנסיוני וזה דבר אפשרי ובהישג יד מפני שהמידע היום זמין ונגיש ויש אנשי מקצוע המסוגלים לעזור לנו בתכנון במידת הצורך. ולמה לתכנן? כי האתגרים בפני החוסכים היום לא פשוטים לעומת שנים קודמות: קיימת אי-ודאות לגבי היציבות התעסוקתית, אי-ודאות ביחס לביצועי שוק ההון לאורך השנים, תוחלת החיים עולה ואיתה גם השאיפה לעלייה ברמת החיים שלנו.

אבן היסוד הראשונה של תכנון היא התנהלות צרכנית ופיננסית נבונה. כמה באמת חשוב לשדרג את דירת המגורים? מהי הוצאת המימון הנדרשת לשדרוג כזה? כמה נסיעות לחו”ל מתכננים לעשות בשנה? האם המטבח המקסים שראינו בפרסומת הוא בהישג ידנו? לצערנו, לכל ההחלטות האלה יש בסופו של דבר משמעות במונחי פנסיה.

לכן, התכנית לתגבור הפנסיה צריכה לעבוד על העקרונות הבאים:

  1. לנצל באופן מקסימלי את הטבות המס כשכיר או עצמאי בהפקדות לגמל והשתלמות. הטבות אלו שוות הרבה כסף.
  2. לבחור תמהיל השקעות נכון ברמת סיכון נכונה. אגב, גם נכס השקעה חסר סיכון הוא בעל סיכון עבור מי שצריך תשואה עד לגיל פרישה. התייעצו!
  3. להימנע ככל האפשר ממשיכת כספים מאפיקים בעלי יתרונות מס בעת משיכה. למשל, קרן השתלמות, פיצויים מתכניות פנסיוניות, קופות גמל הוניות.
  4. לצמצם עליות מימון על הלוואות ומשכנתאות.
  5. להקטין ביטוחים לא רלוונטיים ולהיות עם יד על הדופק בכל הקשור לתשלום דמי ניהול הוגנים על המכשירים הפיננסיים השונים.


יאן טויטש, מנהל השקעות ראשי, אג”ח בינלאומיות

עזבו את כותרות העיתונים

לפי הוראות החוק, מנהלי השקעות נדרשים לערוך שיחת ליבון צרכים ללקוחותיהם אחת לשנה. אני מוצא שהחוק הזה חכם. כולנו עוברים שינויים בחיים: אנו מביאים ילדים לעולם, מקודמים במקום עבודתנו, ביתנו מתרוקן מילדים וזוכה בנכדים, יוצאים לפנסיה ועוד ועוד שינויים. כל שינוי כזה מביא עמו גם שינוי בצרכים הפיננסיים שלנו. לעיתים הוצאותינו גדלות ואנו נדרשים ליתר זהירות בהוצאותינו, ולפעמים זה ההיפך.

אבל לצערי, חלק ניכר מהלקוחות אינם משנים את תמהיל השקעותיהם לפי צרכיהם אלא לפי ביצועי השוק האחרונים והכותרות בעיתון. אם השוק עלה בעוצמה בזמן האחרון, אז לקוחות לרוב יגדילו את הסיכון שבתיקיהם במקום להקטינו. לעומת זאת, לאחר ירידות חדות, לקוחות לרוב בוחרים להקטין את רמת הסיכון ולא להגדילה. זה קורה לא רק בשל הנטייה הטבעית ללקק פצעים אלא גם בגלל כותרות שליליות במדיות השונות. נטיות אלה גורמות לטעות הקלאסית ביותר: קניה ביוקר ומכירה בזול. התנהלות נכונה משמעה לאבחן את תמהיל הסיכון הנכון עבורנו, הן בחלוקה בין אפיקי ההשקעה השונים והן ברמת הסיכון שבכל אפיק ואפיק. לאחר האבחון הראשוני יש להתנהל לפי השינויים בצרכינו ולא בשל התזוזות בשוק. יופיו של העתיד טמון בעובדה שאיננו יודעים אותו. יופיים של השווקים נובע מכך שכל יום הוא יום חדש בו אנו צריכים להתאים את השקעותינו למציאות המשתנה. ניסיון לנבא פסגות ותהומות נידון לכישלון. מתמיד.


אלה אלקלעי, סמנכ”ל פיתוח עסקי ויו”ר IBI  ניהול תיקים

דחיינות פיננסית

מספר מלים על דחיינות, או מדוע זה שאת הדברים הכי חשובים אנו מעדיפים לעשות מחר? תור לביקורת אצל רופאת השיניים, בדיקה מציקה, תשלום דו”ח, פגישה עם רואה החשבון, דיאטה…//

יש אנשים מאוד מסודרים, כאלה שאין להם ערימת ניירות על השולחן וכאלו שעושים את מה שצריך במועד. אצלי זה לא עובד ככה. כשאני צריכה, למשל, לכתוב מאמר, אני מתחילה מלסגור שעה ביומן. כשהשעה מגיעה אני בדיוק צריכה קפה. בדרך למטבחון יש סבירות גבוהה שאני אפגוש לפחות מישהו אחד שאהיה חייבת לנהל אתו שיחה של עשר דקות, כי שיחות מסדרון הן השיחות הכי חשובות במשרד. כשאשוב למחשב אתחיל מלבדוק את המייל. אם לא היה משהו מיוחד, אבדוק את הכותרות באתרים הכלכליים. אם לא היה משהו מיוחד אבדוק בווטסאפ ואולי אפילו אגיע לפייסבוק. עברה חצי שעה ועדיין לא כתבתי שורה, אבל עכשיו, אחרי הקפה, אני כבר צריכה לשירותים…// יום לפני הגשת המאמר אני כנראה אמצא שעה ואשלים את המשימה.

זה עובד אולי בכתיבה אבל לא בטיפול בתיק השקעות. כל תחום הדורש תשומת לב רציפה או שיש בו משקל לזמן – אי אפשר לדחות למחר. זה נכון בייחוד כשהריבית אפסית והשווקים תנודתיים. חשוב לא לדחות למחר את ההתייחסות לנכסיכם הפיננסים, כי כל יום שעובר והכסף שלכם לא מנוהל בו עשוי להיות בעייתי, בין אם בגלל שהוא סתם שוכב בעו”ש או אפילו מופקד בפיקדון. למה? כי יש להניח שהוא יכול לעשות יותר טוב.

 

רוני פילו, משנה למנכ”ל ומנהל השקעות ראשי, IBI ניהול תיקים

כיצד משיגים תשואה בתיק השקעות מנוהל?

בחיי המקצועיים (כלומר, לאורך יותר מ-20 שנה) פגשתי לקוחות רבים, ששאלו אותי, כיצד ניתן להשיג תשואה מיטבית על תיק ההשקעות שלי? תשובתי התבססה וממשיכה לעשות כן על שלושה עקרונות:

  1. החופש לפעול: תנו למנהל/ת ההשקעות שלכם לעבוד. ניהול תיק השקעות מתבסס על אמון, אם לא תסמכו עליו/ה, יקשה עליו/ה להשיג תוצאה אופטימלית.
  2. החופש מדאגה: הדאגה שלכם בימים של ירידות או ההתלהבות בימים עליזים בשווקים אינה טובה לבריאותכם וגם אינה משפרת את ביצועי התיק. להיפך, היא עלולה לגרום נזק. מה עושים? מקטינים את התדירות בה אתם בודקים את מצב תיק ההשקעות שלכם.
  3. אין ארוחות חינם: תיק השקעות מיועד לניהול חסכונות החיים שלכם, לטווח הארוך. גם תשואה שנתית בגובה 2% גבוהה יותר מזו שניתן להשיג מזה זמן רב בפיקדונות. אם חושבים לטווח ארוך, תשואה זו מצטברת ב- 20 שנה לכ- 50 אלף ש”ח על כל 100 אלף ש”ח מנוהלים. זהו הפרס להשתתפות בשוק ההון. הקנס הוא התנודתיות שלא ניתן להימנע ממנה. התמידו ותזכו בפרס.

 

אביחי שורצקי, אסטרטג ראשי לשווקים בינלאומיים

לא לקיבעון מחשבתי

מניסיוני (וגם מתוצאות מחקרים), משקיעים בשוקי ההון, גדולים כקטנים, פועלים פעמים רבות לפי ההנחה ש”מה שהיה הוא שיהיה”. זה קורה, גם אם לא תמיד באופן מודע, והתנהגות כזו מונעת, מצד אחד, זהירות מסכנות האורבות בפינה, ומצד שני, איתור הזדמנויות קורצות. יש לזה שמות מפוצצים: “קיבעון מחשבתי”, או בספרות המקצועית – “ציפיות אדפטיביות”.

יש מספר מקרים בולטים בשנים האחרונות, הנה אחד מהם: באמצע 2012 אמר נגיד הבנק המרכזי של אירופה, מריו דראגי, כי יעשה ככל שיידרש כדי להציל את גוש האירו. משקיעים שפעלו מתוך ציפיות אדפטיביות וסברו כי, בדומה לעבר, הבנק המרכזי האירופאי “רק מדבר” ולא ינקוט בפועל בצעדים מוניטאריים לא שגרתיים, פספסו ראלי אגרסיבי וארוך בנכסי הסיכון באירופה (מניות, למשל).

לקראת השנה העברית החדשה אנו מצויים בנקודת סיכון נוספת לקיבעון מחשבתי. לאחר כמעט שש שנים בהן השאיר הפד את הריבית ברמה אפסית, הולכים ומתרבים הסימנים לפיהם הוא עשוי להתחיל להעלותה במהלך השנה הקרובה. מי שיאמר “מה שהיה הוא שיהיה”, וחושב שכלכלת ארצות הברית לא תהיה חזקה מספיק כדי להצדיק העלאת ריבית, עלול למצוא את עצמו נושא בהפסדים משמעותיים. המלצתנו לשנה הקרובה היא לבצע הערכה מחודשת לתיק ההשקעות, ולבחון את כדאיות ההחזקה בנכסים שעלולים לספוג פגיעה חזקה במקרה של העלאת ריבית על ידי הפד. אפיק אחד כזה הוא למשל, מניות בשווקים מתפתחים. למה? כי הן יהיו פחות אטרקטיביות כאשר במשקים מפותחים ניתן יהיה לקבל ריבית גבוהה יותר ביחס לעבר.

יאיר שני, מנהל השקעות ראשי, IBI קרנות נאמנות

ניהול כסף לטווח קצר כטווח ארוך וחשיבות הפיזור

אם יש לך קרן/קרנות נאמנות בתיק ההשקעות, את/ה בוודאי יודע/ת שהן נזילות מדי יום. עובדה זו מעלה את הסוגיה של הדרך בה מנוהל כסף באמצעות קרנות. כלומר, האם יתרון הנזילות המידית משפיע אצלך על אופן ניהול השקעותיך, ואם כן, כיצד? בסופו של יום, אסטרטגיית השקעות חייבת להיות מנותבת על פי התפיסות הכלכליות לטווח ארוך. ניהול השקעות המבוסס על טווח קצר לא יאפשר הנאה ממגמות כלכליות הבאות לידי ביטוי בשווקים הפיננסים בטווח הארוך. לדוגמא, הדרך ליהנות  מהירידה ההדרגתית בסביבת האינפלציה בשנה האחרונה הייתה להיות בחשיפת יתר לאפיק הממשלתי הלא צמוד.

בנוסף, חשוב להדגיש את חשיבותו של הפיזור הענפי/גיאוגרפי בתיק ההשקעות, וזאת כדי למנוע מצבים בהם האטה/פגיעה בפעילות סקטור/אזור גיאוגרפי מסוים, הדומיננטיים בתיק ההשקעות, יביאו לפגיעה מהותית בתשואת התיק. כמו כן, פיזור השקעות יקטין את תנודתיות תיק ההשקעות.

דברו איתנו

    תכנים שיעניינו אתכם

    הירשמו לקבלת עדכונים במייל