פוליסת חיסכון או תיק השקעות מנוהל – מה מתאים לכם?

פוליסות חסכון הן אלטרנטיבה לפקדונות, קרנות נאמנות ותיק השקעות מנוהל. מהי בכלל פוליסה כזו, מהם ההבדלים בינה לבין תיק השקעות ומהם היתרונות והחסרונות של כל מוצר?

ירון שפירא
מנהל השקעות וסגן מנהל מחלקת Personal
7 יולי 2016 ב-19:35

כ- 20 מיליארד שקל מחסכונות הציבור מנוהלים ב”פוליסות חסכון” המוצעות על ידי חברות הביטוח. מוצר זה צבר תאוצה אדירה בשנים האחרונות, אם ניזכר למשל שבתחילת 2014 היו בו רק כ- 11 מיליארד שקל (לפי “כלכליסט“), והרבה הרבה פחות רק מספר שנים קודם לכן.

פוליסות חסכון מוצגות כאלטרנטיבה לתוכניות חסכון, פקדונות, קרנות נאמנות ותיק השקעות מנוהל. מסביב לכל המוצרים האלה משייט לו ענן הריבית האפסית המאפיינית את כל מדינות העולם המפותח, ומאתגרת את עולם ניהול ההשקעות והחסכונות.

אז מה היא בכלל פוליסת חסכון?

מהם ההבדלים בינה לבין תיק השקעות מנוהל?

מהם היתרונות והחסרונות של כל מוצר?

תיק השקעות. מתאים לרוב למי שיש לו/ה סכום פנוי בהיקף של 300 אלף ש”ח לפחות. התיק מנוהל בחשבון הבנק שלך על ידי מנהל/ת השקעות אישי/ת ומותאם לצרכיך ומטרותיך הפיננסיות. תיק השקעות מנוהל הוא בעצם יותר שירות מאשר מוצר, כי מנהל ההשקעות עומד לשירותך באופן ישיר ובלתי אמצעי. בנוסף, הכסף בתיק ההשקעות נזיל בכל עת.

פוליסת חסכון. ניתן להפקיד בה כל סכום חד פעמי ולהמשיך להפקיד אליה הפקדות שוטפות. אפשר לבחור מסלול השקעה בהתאם לרמת הסיכון שמתאימה לנו, ובמהלך התקופה ניתן לעבור בין מסלולי השקעה שונים. גם בפוליסת חסכון ניתן למשוך את הכסף בכל עת, ולהשאירו מנוהל שם למשך פרק זמן קצר וארוך. בניגוד לתיק השקעות, כאשר אתם/ן מפקידים/ות כסף לפוליסת חסכון, הוא יוצא מחשבונכם/ן ועובר לחברת הביטוח. הוא מנוהל באופן קולקטיבי, בהתאם למסלול המוצע.

כמה זה עולה לנו?

נתחיל בהשוואה בין תיק השקעות מנוהל לפוליסת חסכון בכל הקשור בעלויות.

פוליסת חסכון משווקת כמוצר זול ללא עמלות קניה/מכירה של ניירות ערך ודמי משמרת לבנק. אבל, זה לא בדיוק כך. למעשה, כמו ביטוח מנהלים וקרן פנסיה, עלויות כאלה בהחלט קיימות, רק שהן מוצגות אחרת, כ”הוצאות ניהול השקעות”. הוצאות אלה מנוכות מהתשואה שהשיגה הפוליסה, והן נפרדות מדמי הניהול.

אז מהם דמי הניהול? בשנים האחרונות הם ירדו. אם לפני מספר שנים פוליסת חסכון עשויה היתה לגבות דמי ניהול של כ- 2%, כיום הם פועל יוצא של מו”מ מול הגוף המנהל, עם או בלי סוכן ביטוח, ועומדים לרוב על 1%-1.5%.

דמי הניהול בתיק השקעות נגזרים מהיקף התיק ורמת הסיכון בו. ככל שהתיק בהיקף גדול יותר ורמת הסיכון בו נמוכה, כך דמי הניהול יהיו נמוכים יותר, ולהיפך, ככל שרמת הסיכון בתיק עולה והיקפו קטן יותר, עלות ניהולו גדלה. אז: אם יש לכם/ן תיק השקעות בהיקף “מכובד” ואתם/ן לא חובבי/ות סיכון גדולים, אז סביר שתשלמו עליו פחות מאשר בפוליסה.

אז כדאי או לא?

בדמי ניהול סבירים ובבחירת אפיק השקעה מתאים, פוליסת חסכון בהחלט יכולה להיות מתחרה ראויה לתיק מנוהל. אבל, ברמת סיכון נמוכה אפשר היום למצוא קרנות נאמנות זולות יותר מפוליסת חסכון. אם למשל תחפשו קרן נאמנות מנוהלת במסלול 80/20 (בעברית: 80% אג”ח ו-20% מניות) או 90/10 תמצאו שדמי הניהול של קרנות מסוג זה ירדו מאוד בשנים האחרונות והם נמוכים אף מדמי הניהול הממוצעים של פוליסה.

נתעכב עוד רגע על נושא זה כי הוא חשוב. כשאתם/ן רוכשים/ות קרן נאמנות, ברוב המקרים עלות הקניה והמכירה שלה כלולות כבר בעלויות הניהול שלה. אבל, עדיין תצטרכו לשלם דמי משמרת לבנק. התמקחו עליהם מול הבנק שלכם/ן, זה מקובל ואפשרי. בנוסף, כשתיק ההשקעות שלכם/ן מנוהל בבית השקעות, סביר מאוד שהוא ישיג עבורכם/ן הנחה על דמי משמרת אלה.

שקיפות

כאן יש נקודה לרעת פוליסת חסכון ולטובת תיק השקעות מנוהל.

בתיק קיימת שקיפות מקסימלית כי בכל רגע ניתן לדעת מהם הנכסים הנמצאים בו. בנוסף, ניירות הערך הם על שמך והתיק מנוהל בחשבון הבנק שלך. את/ה יכול/ה לעקוב אחר כל פעולה המתבצעת בתיק. כך גם לגבי קרנות הנאמנות הנמצאות בתיק, כי בכל רגע נתון תוכל/י לראות את התשואות שלהן, את היקף הנכסים ואת רמת הסיכון, בין היתר, כאמור, באמצעות מערכות הייעוץ שפיתחה המערכת הבנקאית.

פוליסות חסכון, לעומת זאת, סובלות מחוסר שקיפות: אין להן מערכת דירוג אובייקטיבית המשווה בין ביצועיהן, והן לא מחויבות להציג את הגיוסים והפדיונות בהן. הפרטים הללו אמנם מתפרסמים באתר “ביטוח נט” אך כוללים גם גיוסים ופדיונות בפוליסות ביטוחי מנהלים. בנוסף, אין אפשרות לדעת מהם הנכסים המרכיבים את פוליסת החסכון. כך למשל, חלק מהכסף בפוליסות עשוי להיות מושקע בנכסים לא סחירים כגון: נדל”ן, השקעות בחו”ל, קרנות גידור ועוד. יהיו זמנים בהם זה עשוי להיות יתרון ולייצר עודף תשואה, ויהיו תקופות שהפוך.

מיסוי

כאן, יתרון לפוליסת חסכון, אבל רק בתנאים מסוימים.

בפוליסה קיים אלמנט של דחיית מס עד למועד המימוש של הכסף, גם אם החלטת לעבור מסלול באמצע הדרך. בתיק השקעות, לעומת זאת, שינוי בהרכב וברמת הסיכון בתיק כרוך בתשלום עמלות קנייה/מכירה ובתשלום מס על הרווחים שנוצרו.

אבל, אליה וקוץ בה. בעת רכישת פוליסה אתם/ן “כלואים” אצל אותה חברה. אתם/ן בהחלט יכולים/ות לעבור בין מסלולים, אבל רק אצל אותה חברה. אם תבחרו להפקיד את כספכם/ן אצל חברה אחרת, תצטרכו לממש את הפוליסה ו..אז מגיע תשלום מס על הרווחים.

לסיכום נקודה חשובה זו: פוליסה חסכון מתאימה כאשר יש לכם/ן סכום כסף נזיל שאינו מושקע כרגע (למשל, נמצא בפקדון). אם תבחרו, למשל, למכור את תיק ההשקעות שלכם/ן ולעבור לפוליסת חסכון כדי “לדחות מס”, לא עשיתם/ן כלום, כי תשלמו מס בעת מכירת ניירות הערך בתיק שלכם/ן.

התאמה אישית

כאן, נקודה גדולה לטובת תיק השקעות מנוהל, כי אין כמו התאמה אישית.

בפוליסת חסכון את/ה נמצא/ת בתוך ה”פול” הגדול של הלקוחות. שינויים הכרוכים במעבר בין מסלולים עשויים לקחת יותר זמן ותצטרכו לעבור דרך מחלקת השירות. אם אתם/ן צריכים/ות את הכסף, לפי תנאי הפוליסה תקבלו אותו בטווח של עד 30 יום מהבקשה.

בתיק השקעות אישי את/ה יכול/ה פשוט להתקשר למנהל/ת ההשקעות שלך, לשלוח לו מייל וגם להיפגש עמו/ה. כך ניתן לקבל יעוץ לגבי התיק ולגבי כל עניין אחר שאפשר לסייע בו. מנהל ההשקעות האישי הוא איש השירות שלך לכל דבר ועניין. הוא מלווה אותך ומכיר את מטרותיך הפיננסיות ואת צרכיך, ובהתאם לכך בונה את תיק ההשקעות ומדיניותו. ואם אתם/ן זקוקים/ות לכסף, הרי שהוא כבר נמצא בחשבון שלכם/ן.

בנוסף, את/ה יכול/ה לבדוק את התיק באופן מקיף אחת לשנה יחד עם מנהל ההשקעות האישי. המלצת הסיכון “תפורה” לצרכים שלך ונבנית בהתאם להיכרות ולקשר השוטף.

אין שירות כזה, באופן הזה ובדרגת העומק הזו בשום תכנית אחרת.

תשואות

נבהיר נושא זה באמצעות דוגמא: תיק השקעות מנוהל בתשואה של 4% לעתים טוב יותר מפוליסה שהניבה תשואה גבוהה יותר, של 5%.

למה? כי תשואת התיק היא לאחר דמי ניהול ותשואת הפוליסה היא לפני דמי ניהול.

אז לסיכום

כמו הרבה דברים בחיים, אין שחור לבן, אלא יש מה יותר מתאים לך. הבחירה תלויה בעיקר בסכום הכסף שאתם/ן רוצים/ות להפנות לניהול חיצוני, במידת ההתאמה האישית לה אתם/ן מצפים/ות וגם בנכונות שלכם/ן להתחייב לאותה חברת ביטוח במקרה של פוליסה, כי כל מעבר כרוך בתשלום מס. וכמו שאנחנו אוהבים לציין כאן בכתבות, תמיד אפשר להתייעץ, גם איתנו.

למען הסר ספק: IBI משווקת ומנהלת תיקי השקעות מנוהלים ואינה משווקת פוליסות חסכון.

דברו איתנוהשאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם.

    תכנים שיעניינו אתכם

    הירשמו לקבלת עדכונים במייל