סמארט בטא: מה כל כך חכם בזה

לעולם העצום של קרנות מחקות-מדד מצטרפות בשנים האחרונות גם קרנות סמארט בטא - אסטרטגיית השקעה המכוונת ליצר ערך נוסף, מעל המדד עצמו. איך זה קורה, מהם היתרונות ואיך משלבים בתיק ההשקעות?

נבות גסול
מנהל השקעות, IBI ניהול תיקים
12 דצמבר 2016 ב-12:30

סמארט-בטא. נכון שזה נשמע מאוד סקסי?

מצד אחד, סמארט – שהרי כולנו רוצים דברים שהם סמארט…סמארט TV, סמארטפון.

מצד שני, בטא – אות מהאלפבית היווני, שתמיד נשמע טוב…אלפא, בטא, סיגמא…//

טוב, אז אחרי ההקדמה הקצרה והמעוררת הזו, בואו נעשה קצת סדר בעניינים ונחזור לעולם ההשקעות.

אז מה זה סמארט בטא בתחום ההשקעות, מה כל כך חכם בזה ואיך זה מתחבר להשקעות ולחסכונות שלכם/ן?

כסף מחפש תשואה

עולם הריבית האפסית בו אנו נמצאים כבר מספר שנים מאלץ אותנו, משקיעים וחוסכים, לחפש תשואות במקומות חדשים, בהם נגענו פחות בעבר.

קרנות מחקות-מדד עוקבות באופן פאסיבי אחרי מדדים ספציפיים. למשל, קרן מחקה-מדד S&P 500, או קרן מחקה-מדד ת”א 100 קיימות כבר תקופה ארוכה. הן מאפשרות לכל משקיע עם כל סכום להשקיע ב-500 החברות האמריקאיות הגדולות או ב-100 החברות הישראליות הגדולות, בהתאמה, באמצעות השקעה אחת בקרן סל המאגדת את החשיפה לכל החברות הללו. באופן דומה, יש גם קרנות מחקות על מדדי אג”ח, סחורות ו…כמעט כל מה שאתם יכולים לדמיין.

וכאן בדיוק העוצמה של הסמארט בטא. הרעיון הוא שאם יש לכם תזה על התנהגות השווקים, או על קבוצת חברות שאתם מעריכים שיתנו תשואה עודפת ושניתן להכניס לנוסחה, אז אפשר לתרגם אותה למדד שניתן לעקוב אחריו ולקבל החלטות השקעה שוטפות במאמץ ועלות נמוכים מאוד.

כדי להבין את המשפט המורכב הזה כדאי להתחיל מלהסביר מהי בטא.

מה זה בטא?

מדד סטטיסטי המייצג רגישות של נייר ערך או תיק השקעות ביחס לתנודתיות השוק.

בעברית סטטיסטית: השונות המשותפת (covariance) בין התיק לשוק.

בעברית של אנשים רגילים: מדד לרמת הסיכון של נייר ערך או תיק השקעות. לשוק בעצמו יש בטא 1. המטרה של קרנות מחקות-מדד היא להיות בטא 1 למדד הבסיס (בנצ’מרק), כי קרנות מחקות-מדד שואפות להשיג בדיוק את התשואה של המדד אותו הן מחקות.

מה זה סמארט בטא?

אסטרטגיית השקעה המכוונת ליצר ערך נוסף, מעל המדד עצמו.

איך? באופן שיטתי, באמצעות בחירה ומתן משקל שונה לנכסים בתוך המדד, על בסיס פקטורים וקריטריונים נוספים פרט לשווי שוק.

הלכתם/ן לאיבוד במשפט האחרון? לגמרי!

נסביר את זה באמצעות דוגמא מעולם מוכר: מדד S&P 500 כולל את 500 החברות המובילות הנסחרות בארה”ב. המדד כולו מעניין, אבל מה לגבי מדד סמארט בטא עליו?

למשל, מדד S&P תנודתיות נמוכה ודיבידנדים גבוהים – S&P 500 LOW VOLATILITY HIGH DIVIDEND כולל רק חברות גדולות, יציבות, עם תזרים מזומנים משמעותי שהן בסיכון נמוך יותר ובעלות תשואת דיבידנד.

דוגמא נוספת, מעולם הנדל”ן:

במדד נדל”ן 15 נכללות חברות נדל”ן מכל מיני סוגים – בנייה, מניב, כאלה שפעילות בישראל וגם בחו”ל. משקלן של החברות במדד נקבע רק לפי קריטריון שווי השוק שלהן בבורסה.

אבל, מדד הנדל”ן המניב הוא בעצם סמארט בטא על מדד נדל”ן 15 בבורסה בתל אביב. במדד “החכם” נכללות רק מניות של חברות נדל”ן מניב, במשקל שנקבע לפי מידת פעילותן בתחום הנדל”ן המניב בישראל בלבד.

נעשה כאן סיכום ביניים: כדי לשמור על החלק “החכם” באסטרטגיה, עורכי המדד עושים שימוש בשיטתיות וחוקי בסיס שמטרתם להשיא תשואת יתר על מדד הבסיס. דוגמאות שכיחות לקריטריונים “חכמים”: משקולות בהתאם לתחומי פעילות, תנודתיות ודיבידנד.

תכלס, מהי המטרה של סמארט בטא?

תשואת יתר על פני מדד הבסיס או יצירת תשואה על בסיס מדד חדש וחכם.

אחרי שהבנו מעט במה מדובר, ואולי אף את הצבע הוורוד המשתמע מן הדברים, צריך לזכור שגם הסמארט בטא אינו יכול לברוח מהינג-יאנג (בפילוסופיה הסינית: שני הכוחות המנוגדים אך משלימים המצויים בכל הדברים ביקום).

היתרונות של סמארט בטא:

  1. פיזור נוסף. ניתן לבצע פיזור אחר, תוך הישארות בסביבת מדדי המניות המוכרים.
  2. להיות אקטיבי בפאסיבי. בסמארט בטא עדיין יש מעקב אחר מדד, אבל המדד מבטא תזת השקעות ספציפית וחילופי המניות במדד ובקרן העוקבת מתרחשים בדרך כלל בתדירות גבוהה יותר מאשר במדדים פאסיביים מסורתיים.
  3. תמיכה אקדמית לתשואת יתר של מדד חכם על פני פאסיבי פשוט. זה בעצם למצוא את הנוסחה המנצחת, שכוללת מצד אחד מדד ומצד שני תובנות.

החסרונות של סמארט בטא:

  1. עלות. אף שהן בדרך כלל זולות יותר מקרנות המנוהלות באופן אקטיבי, קרנות סמארט בטא יקרות יותר מקרנות מחקות-מדד רגילות.
  2. אין ביטוח. ביצועי העבר אינם מבטיחים את ביצועי העתיד.

אז מה עושים?

אחד מעקרונות ההשקעה החשובים ביותר הינו עקרון הפיזור וניהול הסיכון. לכן, להשקיע חלק נכבד מסך הנכסים בקרן סמארט בטא עם רקורד עבר חיובי ככל שיהיה אינו דבר מומלץ.

אבל, לשלב קרנות סמארט בטא כחלק מתיק הנכסים הפיננסיים שלנו או תיק השקעות, זו דרך טובה ללקיחת סיכון שקול. כמובן שכל זה צריך להיות במשקל המתאים לרמת הסיכון של הלקוח/ה.

לפני סיום, כמה מלים על תיק בטא מנוהל ב-IBI.

זהו תיק השקעות המבוסס על בחירת אפיקי השקעה תוך שימוש במדדים. אנו בונים אותו באמצעות רכישת קרנות מחקות-מדד (פאסיביות) הכוללות גם מינון מסוים של קרנות סמארט בטא. שוב, כל זה כמובן על בסיס רמת הסיכון המתאימה ללקוח/ה.

רוצים/ות לדעת עוד? צרו איתי קשר או מלאו פרטי קשר כאן בצד העמוד.

דברו איתנוהשאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם.