ניהול השקעות חכם באמצעות מוצרים מחקי-מדד

כיום ניתן לנהל תיק השקעות הן באמצעות שימוש חלקי בקרנות מחקות, והן באופן מלא, באמצעות "תיק בטא מנוהל", המאפשר ליהנות משני העולמות: גם מיתרונותיהן של הקרנות המחקות וגם מניהול אקטיבי באמצעות מנהל השקעות האישי.

נבות גסול
מנהל השקעות, IBI ניהול תיקים
4 אפריל 2016 ב-16:30

חכם אנגלי בשם צ’ארלס דארווין אמר פעם: “לא החזק ביותר, או האינטיליגנטי ביותר הוא ששורד, אלא זה המגיב בדרך הטובה ביותר לשינוי”. המשפט הזה נאמר לאחר מסע של חמש שנים מסביב לעולם, מסע שהוליד את הרעיון המרכזי של התאוריה של דארווין, המסבירה את התפתחות עולם החי על בסיס מנגנון ‘ברירה טבעית’. התאוריה גורסת שבאמצעות מנגנון זה נשמרים ומתפתחים אך ורק אותם שינויים שמועילים לאורגניזם במסגרת “מלחמת הקיום” בטבע על המשאבים ועל הרבייה.

את רעיון האבולוציה אנו מיישמים כיום גם בעולם ניהול תיקי ההשקעות, באמצעות מוצרים מחקי-מדד (“פאסיביים”). מוצרים אלה עוקבים אחרי ביצועיהם של מדדים שונים. למשל, קרן מחקה העוקבת אחרי ביצועיו של מדד ת”א 25, תכלול את 25 החברות הגדולות ביותר (במונחי שווי שוק) הנסחרות בבורסה בתל אביב, לפי משקלם במדד.

כיום קיימים מוצרים מחקי-מדד רבים ומגוונים, על מדדי מניות, אג”ח ועוד, והם התפתחו מאוד בשנים האחרונות, מה שמחייב הבנה מקצועית כדי לבחור בין האלטרנטיבות הרבות הקיימות בתחום. התפיסה הרווחת היא שניהול השקעות פאסיבי, באמצעות מוצרים אלה משיג את התשואה הגבוה ביותר לאורך זמן. זה גרם לזרימת כסף רב אליהם ומוצרים אלה הפכו לרכיב חשוב בתיקי ההשקעות.

אך האם תפיסה זו נכונה? התשובה אינה חד משמעית, ויותר מזה, היא מפספסת את החלק החשוב והמשמעותי ביותר ביצירת התשואה בתיק השקעות: מדיניות השקעה בתיק (אלוקציה).


ניהול אקטיבי של הפאסיבי

יש מדדים שניהול “אקטיבי” שלהם, כלומר, בחירת מניות ספציפיות מתוך המדד, תורם לתשואות עודפות. דוגמא לכך הוא מדד היתר-מאגר בישראל, שקרנות המנוהלות באופן אקטיבי מצליחות “לנצח” אותו לאורך השנים. יותר מכך, ג’ק בוגל, אבי הניהול הפאסיבי, שהגה את תעשיית קרנות הסל וייסד את חברת ההשקעות ואנגארד, הציע קרנות בניהול אקטיבי המנצחות לאורך הזמן את מדד S&P 500.

המהות בניהול השקעות אינה דווקא בחירת מדד מסויים שאותו רוצים רוצה לנצח, אלא יצירת תשואה מקסימלית בהתאם לרמת הסיכון וצרכי הלקוח. מחקרם המפורסם של ברינסון, הוד וביבאוור על “הגורם המכריע לביצוע תיק השקעות” בחן ומצא כי, כאמור, הגורם המשמעותי ביותר המשפיע על תשואת תיק השקעות הוא אלוקציה. בחירת ניירות הערך ותזמון הקנייה שלהם הסבירו באופן מסויים את ביצועי התשואה, אך כאשר נבחנו שני פרמטרים אלו ונוסף אליהם גם קריטריון מדיניות ההשקעה – אלוקציה – התוצאות הראו שהאחרון מסביר 93.6% מתשואת התיק.

במילים אחרות, קיימת חשיבות מכרעת לבניית מדיניות השקעה נכונה כדי להשיג את התשואה היעילה ביותר. מן הצד השני, לא ניתן להתעלם מהתפתחות התעשיה של המוצרים הפאסיביים. יש לבחון אותם ולהשתמש בהם כאשר קיימת כדאיות לכך.

תיק בטא מנוהל: ליהנות משני העולמות

בשנים האחרונות נוסף לעולם המוצרים מחקי-מדד בישראל מכשיר השקעה נוח, יעיל וזול: קרן מחקה. מכשיר זה הינו הכלאה של קרן נאמנות ותעודת-סל. קרנות אלו, השונות מעט מתעודות הסל, משקיעות על פי תשקיף ומדיניות הקרן, כאשר המדיניות ברורה – משקיעים במדד מסוים.

לקרנות המחקות יש ארבעה יתרונות: דמי ניהול נמוכים, נזילות, מחיר הוגן של הנכסים בקרן (על בסיס הערך הנכסי הנקי), ויתרון מיסוי, כי הדיבידנדים המתקבלים מושקעים בחזרה בקרן ולכן אין מס על המשקיע בעת חלוקת דיבידנד. (אך כמובן שקיים מס רווחי הון על הרווחים, כמו במכשירי השקעה אחרים).

בחזרה לאבולוציה: כחלק מתהליך אבולוציוני, המשלב בין יתרונותיהם של מכשירי השקעה שונים, ניתן היום לנהל תיק השקעות הן באמצעות שימוש חלקי בקרנות מחקות, והן באופן מלא, באמצעות “תיק בטא מנוהל”. תיק כזה מאפשר ליהנות משני העולמות: גם מיתרונותיהן של הקרנות המחקות וגם מניהול אקטיבי באמצעות מנהל השקעות האישי, המבצע אלוקציה נכונה של מדדים על בסיס מצב השווקים וצרכי הלקוח. כך מתאפשר מיקסום של אופן יצירת התשואה, באופן יעיל ומועיל.

לסיום, אם נדמה לרגע תיקי השקעות לצבי ואת שוק ההון לנמר רעב אז דארווין מוסיף ואומר: “בטבע התחרות האמתית אינה בין הצבי לבין הנמר שטורף אותו, אלא בין שני צבאים, המנסים להינצל משיניו של הנמר. רק הצבי המתאים ביותר ינצל”. תחשבו על זה.

למאמר על קרנות מחקות בבלוג של “הסולידית” (חלק א’) – לחץ/י כאן.

לחלק ב’ – לחץ/י כאן.

דברו איתנו

    תכנים שיעניינו אתכם

    הירשמו לקבלת עדכונים במייל