מסחר בבורסה בארה"ב

מערכת IBI
9 ינואר 2021 ב-12:59

שוק ההון הישראלי הוא קטן, צעיר יחסית ומוגבל מבחינת אפשרויות מסחר. למרות הנטיה הטבעית של משקיעים לסחור בבורסה בתל אביב ולהשקיע בנכסים מקומיים (home bias), כדאי להכיר גם שווקים אחרים. אין מקום טוב יותר להתחיל ממנו מאשר שוק ההון האמריקאי, על הבורסות השונות בו.
שוק ההון האמריקאי מפותח מאוד, בעל נפח מסחר אדיר וקיימות בו אפשרויות מסחר רבות. נפח המסחר היומי הממוצע בבורסת ניו יורק בלבד עולה על 170 מיליארד דולר.

בורסות מובילות בארה”ב

בארה”ב קיימות מספר בורסות, כאשר הגדולות והחשובות הן בורסת ניו יורק, נאסד”ק והבורסה של שיקאגו. בורסות אלו הן חברות פרטיות או ציבוריות בעצמן, ומפוקחות על ידי רשות ניירות ערך האמריקאית (SEC Securities & Exchange Commission)

בורסת ניו יורק NYSE

ב- 17/05/1792 התכנסו 24 סוחרים מחוץ לרחוב wall מספר 68 בניו יורק. תחת עץ הם חתמו על הסכם המסדיר כללי מסחר באג”ח ומניות. עץ זה היה גם מרכז המפגש הקבוע לביצוע עסקאות. לימים הוקם במקומו של העץ בניין בו שוכנת אחת הבורסות החשובות בעולם.
כיום, לאחר שהתמזגה עם בורסת Next הצרפתית, מרכזת הבורסה את המסחר בכ- 10,000 ניירות ערך שונים. בין ניירות ערך אלו ניתן למצוא את מניותיהן של רוב החברות הנסחרות ב- Dow Jones המדד הכולל את 30 החברות הגדולות בארה”ב, וגם רבות מהחברות הנסחרות במדד S&P 500 . עוד מספקת הבורסה זירת מסחר לאלפי נגזרים, בנפח מסחר גדול.
כדי לספק מענה לסוחרים מסביב לעולם, מופעלת הבורסה על ידי מערכות מסחר אלקטרוניות המאפשרות מעבר של 1.5 מיליון ציטוטים, ו- 250 אלף הוראות בשנייה.

בורסת NASDAQ

נאסד”ק היא אחת הבורסות הגדולות בעולם וגם היא מרכזת מסחר יומי בשווי של מיליארדי דולרים. בורסת נאסד”ק היתה ידועה בעבר כמשכן הטבעי לענקיות טכנולוגיה, והצמיחה אימפריות כגון אינטל, מיקרוסופט, אפל, סיסקו, ועוד חברות רבות.
המדינה השולחת את מספר החברות הגבוה ביותר לבורסה זו היא, באופן טבעי, ארה”ב, אחריה סין, ומיד אחריה, ארץ החומוס והמטקות – ישראל. לא פחות מ- 100 חברות ישראליות רשומות למסחר בנאסד”ק, בהן צ’ק פוינט, מוביליאיי ומלאנוקס. טבע דווקא נסחרת בבורסת ניו יורק.
מדד נאסד”ק מודד את ביצועיהן של כל המניות הנסחרות בבורסה ואילו מדד נאסד”ק 100 מודד את ביצועיהן של 100 החברות הלא פיננסיות הגדולות בבורסה.

CBOT – (CME) Chicago Board of Trade

כשמה כן היא, ממוקמת בעיר שיקאגו, ונחשבת לבורסה המובילה למסחר בנגזרים. החלה את פעילותה באמצע המאה ה- 19 והיוותה את זירת המסחר הראשונה לאופציות וחוזים עתידיים. ב- 2007 התמזגה עם בורסת הסחורות של שיקאגו.
דרך הבורסה של שיקאגו ניתן לסחור באופציות על חברות, מדדים וחוזים עתידיים, הנסחרים באמצעות יותר מ- 3,500 חברי בורסה בזירת מסחר חיה ואלקטרונית.
בבורסה בשיקאגו נסחרים חוזים על כמעט על כל נכס בסיס שניתן לכמת ולמדוד. ברשימת הנגזרים הסחירים ניתן למצוא חוזים על סחורות כגון: סחורות חקלאיות, מתכות, אנרגיה, חוזים על ריביות ומט”ח, נדל”ן, חוזים על נתוני מאקרו ואפילו חוזים על מזג האוויר.
המטרה המקורית של חוזים עתידיים היתה לבטח חשיפה של חברה לתחום מסוים. כך למשל, חברה אשר חשופה לשינויי מט”ח יכולה לרכוש חוזה עתידי על המטבע אליו היא חשופה, ובכך לבטח עצמה משינויים באותו מטבע.

המסחר בבורסות

השוק האמריקאי מושך אליו סוחרים מכל העולם, אשר פועלים בשעות שונות. מכיוון שכך, השוק זמין למסחר בשלבים מאוד מוקדמים ומאוד מאוחרים של היום, יום המסחר מחולק לשלושה חלקים:

PRE – MARKET – שלב המסחר המקדים

שלב זה מתחיל כבר בשעות הלילה המאוחרות בארה”ב (שעות הצהריים המוקדמות בישראל) ומאפשר להכניס הוראות, ולבצע עסקאות עוד לפני פתיחת המסחר הרגיל.

REGULAR TRADE HOURS – שלב המסחר הרגיל/הרציף

זהו שלב המסחר בו מרוכז הרוב הגדול של נפח המסחר. שלב זה מתנהל בשעות 23:00- 16:30 שעון ישראל.

AFTER MARKET – שלב המסחר המאוחר

שלב זה מאפשר מסחר בשוק האמריקאי עד לשעת הלילה המאוחרות (שעון ישראל) ומתנהל באותו אופן כמו השלב המקדים.
שלב הטרום מסחר והמסחר המאוחר מוגבלים ביחס לשעות המסחר הרגיל, בנפח המסחר, במכשירים הפיננסים בהם ניתן לסחור ובסיכויים למפגש קונה-מוכר כדי לייצר עסקה. הוראות ניתן להעביר דרך ברוקר שמנתב את ההוראות דרך עושי שוק או דרך ECN – רשתות מסחר ממחושבות המאפשרות מפגש בין קונים למוכרים מחוץ לבורסות הרשמיות.
בשלבי המסחר המוקדם/מאוחר ההוראות מנותבות רק דרך ECN.
לסיכום, הבורסה בתל אביב נחשבת לבורסה קטנה מבחינת נפח מסחר ומוגבלת מבחינת המוצרים הפיננסים הזמינים בה. אם ברצונך לבנות תיק השקעות מבוזר, כדאי לשקול חשיפה לשווקים זרים, ובראשם לבורסות בארה”ב. מסחר באמצעות חדר מסחר בישראל, דוגמת זה של IBI, יכול להקל מאוד את הכניסה לשוק האמריקאי.

שעות המסחר בבורסה בארה"ב

שלב המסחר המוקדם PRE MARKET 11:00 – 16:30

שלב המסחר הרגיל / הרציף – 16:30 – 23:00

שלב המסחר המאוחר AFTER MARKET – 23:00 – 03:00

הבהרות חשובות:

**השעות הן לפי שעון ישראל

**שעות הפעילות של מערכות המסחר בפועל, בשלבי המסחר המוקדם והמאוחר עשויות להיות שונות ממה שצוין, יש להתעדכן מול דסק מסחר חו"ל.

**במעברי שעון חורף וקיץ קיים הפרש של כשבועיים בין ישראל וארה"ב, לפיכך, בתקופה זו שעות תחילה וסיום של המסחר לפי שעון ישראל משתנה לשעה אחת אחורה.

דברו איתנוהשאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם או חייגו ל- 6212*