ביטקוין – מה לע&*זל קורה שם?!

בלוקצ'יין, עדר, בועה, קריסה, העתיד? לאיזו מילה אתם מתחברים? הביטקוין ממשיך לשגע את העולם, אז הנה עוד כמה זוויות על הבאזז הכי גדול של 2017

שירלי יום-טוב
12 ינואר 2018 ב-09:26

בערך ב-2012 נפתח בתל אביב מקום מוזר. ברחוב אחוזת בית כמעט פינת מונטיפיורי, קמה לה “שגרירות הביטקוין הראשונה בישראל”. המקום היה אז בעיקר ריק, ובדיעבד למדנו שמדי פעם הוא שימש למפגש של כ-200 איש שהתעניינו אז ביצור האקזוטי הזה שנקרא “ביטקוין”.

משרדי IBI נמצאים קרוב מאוד ל”שגרירות”, אז יכולנו מדי פעם להציץ שם ולראות מה קורה.

טוב, שנים בכלל לא שמנו לב שהיא קיימת…עד שלפני שנה וחצי בערך התחלנו להציץ.

עדיין לא קרה שם יותר מדי.

אבל בחודשים האחרונים נראה שהחנות הזו הפכה להיות המקום החם ביותר בתל אביב, לפחות בשעות היום.

המקום מלא באנשים והתור משתרך גם מחוץ לדלת. יש גם מאבטח.

בקומה הראשונה של החנות ניצב כספומט ביטקוין. זה לא הכספומט אליו אנחנו רגילים. הוא לא מוציא כסף, אלא הפוך – הכסף נכנס אליו והוא בתמורה מחזיר לכם את המטבע הכי חם ביקום הנודע כרגע. הכל דיגיטלי…ברור, כן?

ו…כאמור יש תור. ארוך. גם אחרי הירידה החדה במטבע לפני כשבועיים.

אז ביטקוין – מה לעזאזל? מה כל כך משגע את העולם ולאן כל זה הולך?

הקדמה קלה או בעצם שורה תחתונה: בכתבה הזו אין המלצה האם לקנות או לא לקנות ביטקוין.

וגם גילוי נאות נדרש בהחלט: IBI לא עושה עסקאות ביטקוין ולא קשור למטבע בדרך כלשהי. גם לכותבת הכתבה אין ולו שביב ביטקוין ברשותה.

אז מהי השימחה שלכבודה התכנסנו כאן?

כי זה מעניין. זו תופעה כלכלית גלובלית מרתקת ויש לה הרבה זוויות מעבר לשאלה האם לקנות או לא. מקווים שתסכימו איתנו בסוף הכתבה הזו.

ונגיד מראש, אין אפשרות באמת לכסות את הנושא הזה בכתבה אחת, אבל אתם תמיד יכולים לצעוק לנו בתגובות את המחשבות שלכם.

עכשיו, אם כמו לרוב האנשים אין לכם מושג ירוק מה זה ביטקוין ואיך הוא עובד, אז נתחיל בהסבר קצרצר (ויש גם הפניה בסוף הכתבה למי שרוצה לקרוא עוד).

ביטקוין הוא מטבע דיגיטלי מבוזר, הראשון שנוצר בעולם. הוא חוגג השנה יום הולדת 9 והוא נוצר על ידי אדם או קבוצה שספק אם נדע פעם את זהותם. הוא נולד בשיא המשבר הפיננסי של 2008 שגרר מחיקת נכסים פיננסיים בהיקפים שגרמו לאנשים רבים לחשוב האם בכלל יישאר למישהו כסף אחרי כל הדבר הזה.

מה זה אומר מטבע דיגיטלי? שאמנם אנחנו רואים תמונות של משהו שנראה כמו מטבע של חנוכה (נו זה מהשוקולד הזול), אבל אין באמת דבר כזה. אין לביטקוין צורה פיזית והוא קיים רק במחשבים, עם כתובות דיגיטליות ברחבי האינטרנט.

בית-בביטקוין-1

ועכשיו לחלק המעניין באמת: העובדה שהמטבע מבוזר. כלומר, בגלל שביטקוין הוא מטבע שנוצר על ידי אנשים ולא על ידי בנק מרכזי כזה או אחר, אין אף מוסד ששולט בכמות או בהפצה שלו וכמובן שלא בשער שלו. זה מטבע אינטרנטי חופשי. קצת אנרכיסטי אפילו.

עוד מילת באזז סביב הביטקוין היא “בלוקצ’יין”, זו הטכנולוגיה בה המטבע נוצר.

אם נשים לרגע בצד את חגיגת הביטקוין, טכנולוגיית הבלוקצ’יין מרתקת. היא יכולה לשמש לעוד כל כך הרבה דברים. יכול להיות אפילו שהדמיון האנושי לא מסוגל כרגע לחשוב על כל השימושים העתידיים, ממש כמו שכרשת האינטרנט עשתה את צעדיה הראשונים לתוך החיים שלנו לפני בערך 20 שנה, לא דמיינו את עצמנו בוהים שעות ב”פיד” של “ספר הפנים”.

מה זה בלוקצ’יין? קובץ מידע שמכיל רישום כלשהו בצורה מוצפנת, למשל של כל העיסקאות שבוצעו מאז ומעולם ברשת הביטקוין. אפשר לתאר את הבלוקצ’יין כספר החשבונות הראשי של הביטקוין ולב ליבה של רשת הביטקוין.

ולמה הבלוקצ’יין הוא מהפכה טכנולוגית ממשית, מעבר לביטקוין?

כי הטכנולוגיה הזו מאפשרת איחסון מידע – כל מידע – באופן מוגן, מוצפן ומפוזר. כלומר, אין אף גורם ששולט באיחסון. גיא רולניק, מייסד TheMarker הסביר ש”הטכנולוגיה הזאת יכולה להחליף בהדרגה את הדרך שבה מתנהל חלק אדיר מעולם העסקים. חלק אדיר מהפעילות הכלכלית בעולם המודרני אינו קשור בנכסים מוחשיים אלא ברישומים אלקטרוניים, וברגע שאפשר לנהל מידע בצורה מבוזרת ואמינה – ההשפעה של זה על מבני החברות, התקשורת והדרך שבה עושים עסקים היא חסרת תקדים”.

כבר היום אפשר לחשוב על שימושים רבים לטכנולוגיה הזו. למשל, מערכת להצבעות בבחירות שאי אפשר לזייף אותה (כי המידע לא נמצא במקום אחד ולא נשלט על ידי גורם אחד). אולי אפשר יהיה לרתום את טכנולוגיית הבלוקצ’יין ליצירת סופר-מחשב שמורכב ממיליוני מחשבים ברשת, למשל עבור סריקה ומיפוי של גנים או לחישובים אחרים, מתמטיים למשל, שדורשים יכולות מיחשוב גדולות מאוד.

שומרים את התמונות של הילדים והכלב ב”ענן” ומשלמים על זה דמי שימוש? יתכן שהבלוקצ’יין יאפשר בעתיד לשמור מידע בעלות אפסית, על מחשבים של אנשים אחרים שיקצו לכך חלק מהדיסק הקשיח שלהם. למה שאנשים יעשו את זה? כי הם יקבלו תשלום סמלי במטבע דיגיטלי סחיר, והכל כאמור מאובטח הכי שאפשר.

ומה עם הבטחת זכויות יוצרים באמצעות חתימה דיגיטלית ייחודית שלא ניתנת לחיקוי? ומה עם…כאמור, יש כנראה עוד דברים רבים, אולי יותר ממה שהדמיון שלנו מסוגל להכיל כרגע.

ואחרי שעשינו מסע בין כוכבים עם הבלוקצ’יין, נחזור קצת לביטקוין

אחת השאלות המעניינות בשלב החיים הנוכחי של הביטקוין היא האם המימסד יכיר בו או שאולי דווקא יקיא אותו מחוץ לחוק.

תיראו, אם למשל תיגשו לסניף בנק בישראל ותגידו שאתם רוצים להפקיד לחשבון שלכם כסף מזומן שקיבלתם ממכירת ביטקוין, זה לא יקרה. הבנק לא יתן לכם להפקיד, כי הוא חושש מהלבנת הון וכו’.

זה לא אומר שהביטקוין הוא לא חוקי בישראל. איפה הוא לגמרי כן חוקי? ביפן. זו המדינה הראשונה בעולם שהביטקוין חוקי בה.

האם מסחר בבורסה נחשב לקבלה מימסדית? זו שאלה מעניינת כי במהלך דצמבר החלו להיסחר בבורסת החוזים של שיקגו (CBOE) חוזים עתידיים על הביטקוין והחל מסחר גם בבורסת הסחורות בשיקגו (CME).

מצד שני, רשות ניירות ערך הודיעה במהלך דצמבר שמניותיהן של חברות המבוססות על ביטקוין לא יכנסו למדדי הבורסה בתל אביב.

מצד שלישי, אותה רשות ניירות ערך בודקת הסדרת הנפקות ראשוניות של מטבעות דיגיטליים בישראל.

הביטקוין עשה אתכם עשירים? קנו איתו דירה (או מה עושים עם ביטקוין חוץ מלחלום על התעשרות?)

באמצע דצמבר פירסמה חברת הבנייה חנן מור את המודעה הזו:


ואם אתם רוצים קצת יותר לואו קוסט, אז גם בחברת “איסתא” אפשר כבר לשלם בביטקוין. בישראל יש עוד המון מקומות שאפשר לשלם בהם בביטקוין, למשל בגן ילדים בתל אביב או אפילו בסושיה במצפה רמון.

יש כבר אנשים שהודיעו למעסיקים שלהם בישראל על כך שהם מצפים לקבל חלק משכרם בביטקוין.

ובעולם? באתר התיירות אקספדיה מקבלים ביטקוין ואתר המודעות האמריקאי Craiglist מאפשר להציע דברים למכירה ולסמן במקום המתאים לכך שאתם מקבלים גם ביטקוין. מצד שני, חברת ענק של משחקי רשת, Steam, ביטלה לאחרונה את האפשרות לשלם לה בביטקוין, בגלל התנודתיות החזקה שלו.

אז לסיום, האם זה יהיה הביטקוין שימשיך לשגע את עולם?

לפי התזוזות הטקטוניות, נראה שמטבעות דיגיטליים פופולריים בלב המיינסטרים הם רק עניין של זמן, ובואו נבדוק עוד כמה שנים מה קורה עם טכנולוגיית הבלוקצ’יין.

ולקריאה נוספת, ליאור אוזן, מנהל השקעות ב-IBI, כותב בלוג מעניין בנושא > כאן.

דברו איתנוהשאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם או חייגו ל- 6212*

    תכנים שיעניינו אתכם

    הירשמו לקבלת עדכונים במייל