מה עשה הכסף שלנו בנובמבר?

בחירתו המפתיעה של טראמפ לנשיאות ארה”ב היתה “ה”ארוע של חודש נובמבר, שהתאפיין במגמה חיובית במדדי המניות השונים. שוק המניות האמריקאי המשיך לבלוט, כשלראשונה מזה 17 שנה כל ארבעת המדדים המובילים נסחרים בשיא כל הזמנים.

מערכת IBI
4 דצמבר 2016 ב-09:06

בחירתו המפתיעה של טראמפ לנשיאות ארה”ב היתה “ה”ארוע של חודש נובמבר, שהתאפיין במגמה חיובית במדדי המניות השונים. שוק המניות האמריקאי המשיך לבלוט, כשלראשונה מזה 17 שנה כל ארבעת המדדים המובילים נסחרים בשיא כל הזמנים.

אז שוב, כפי שחווינו בבחירות בישראל ובברקזיט – משאל העם בבריטניה על יציאה מהאיחוד האירופאי, הסקרים השונים נאלצו “לאכול את הכובע”. טראמפ נבחר. לכך היתה השפעה מיידית וחדה על תשואות אגרת החוב האמריקאית הממשלתיות לעשה שנים, שרשמה עלייה בתשואה ל-2.38% (מ-1.8% לפני התוצאות).

ברקע, גם אירופה נכנסת לתקופה של הכרעות פוליטיות. את הראשונה אנחנו רואים ממש בימים אלה, עם תוצאות משאל העם באיטליה. 2017 תהיה עמוסדה בארועים פוליטיים מכריעים ביבשת, עם בחירות, בין היתר, בגרמניה וצרפת.

בארה”בהשווקים השונים (ריבית, מניות, סחורות) התאימו את עצמם במהירות לבחירתו של הנשיא האמריקאי החדש, שהכריז עוד בטרם בחירתו על תוכנית פיסקאלית אגרסיבית. זו כוללת בין היתר ביטול הסכמי סחר, הטלת מכסי מגן ותוכנית להחזרת הון של חברות אמריקאיות שנשמר מטעמי מס מחוץ לארה”ב. ההערכות השונות מתייחסות לסכום של כטריליון דולר שעשוי לחזור ולתמוך בכלכלה המקומית.

מעניין היה לראות את מדד “היתר” האמריקאי Russell 2000 המוטה לשוק האמריקאי, שרשם במהלך החודש 15 ימים רצופים של עליות, הרצף הארוך ביותר מאז 1996. בנוסף, הקריאה השניה לנתון הצמיחה של המשק האמריקאי ברבעון השלישי עמדה על 3.2% כך שהפתיעה שוב לטובה.

באירופהנגיד הבנק המרכזי באירופה עדכן כי הבנק צפוי להמשיך במדיניות המרחיבה גם לאחר מרץ 2017, המועד המקורי לסיום התוכנית.

אבל מה שבאמת מעניין אלו הארועים הפוליטים הצפויים בחודשים הקרובים: כפתיח, איטליה אמרה “לא” לרפורמות שניסה לקדם ראש הממשלה, מתאו רנצי. האחרון התפטר, אך יום למחרת פרסום התוצאות השווקים באירופה הגיבו באדישות לרוב.

בפברואר הקרוב יתקיימו בחירות לנשיאות גרמניה ובאפריל יתקיימו הבחירות לנשיאות צרפת. ככל שיתקרב כל אחד מהאירועים, תגבר העצבנות של השווקים ויעלה לדיון בכותרות מידת האינטרס של חברי גוש האירו לשמירה על קיומו.

בינתיים התפרסמו מספר נתוני מאקרו חיוביים, ביניהם נתוני הצמיחה ברבעון השלישי, שעלתה לקצב שנתי של 1.2% ומדד המחירים לצרכן שעלה ב-0.5% והתקבל גבוה מהערכות השוק.

בעולםהדולר האמריקאי המשיך להתחזק מול סל המטבעות והגיע לרמות שיא בהן לא ביקר מאז שנת 2003. המטבע התחזק בכ-10% מאז אפריל השנה.

בסין, התחזקות הדולר לא פסחה על היואן הסיני שנחלש בכ-1.6% בחודש שחלף. בעבר, היחלשות חדה של המטבע הסיני הובילה לירידה במדדי המניות, אך נראה שהפעם השוק “סובל” זאת לאור העובדה כי מדובר במגמה כלל עולמית, ללא השלכות בטווח הקצר.

מחיר הנפט צפוי להמשיך לעלות. אמצעי תקשורת שונים מעדכנים כי חברי ארגון אופ”ק (קרטל מרבית המדיניות המייצאות נפט) קרובים להסכם להקפאת תפוקת הנפט, מהלך שיוביל לצמצום בתפוקה של רוסיה. יציאה לפועל של המהלכים המדוברים, בשילוב עם השלכות המהלך הפיסקלי של טראמפ, צפויים להמשיך לדחוף כלפי מעלה את מחיר הנפט, צפוי בהמשך לכיוון החל מתחילת השנה.

בישראלבנק ישראל הותיר את הריבית ללא שינוי. הבנק השמיט מהודעת הריבית את השורה המתייחסת לבחינה בשימוש בכלים שונים, כך שהמשמעות היא שריבית שלילית ירדה כרגע מהפרק.

המדינה החליטה להגדיר את רוב הנזק בגל השריפות האחרון כמקרי טרור כך שהמשמעות היא פיצוי של מרבית הנפגעים. חברות הביטוח קיבלו לאישורן את תוכנית הפיצוי ונראה כי הן יספגו הוצאה חד פעמית של עשרות מיליוני שקלים “בלבד”.

אחד הפרמטרים לבחינת הפעילות העסקית של המשק הוא נתון על רכישות בכרטיס אשראי, הנמצא בירידה כבר למעלה משנה. אבל זו דוגמא טובה לפרמטר של כלכלה ישנה, כי הנתון בוחן רק עסקאות שנעשו בארץ, ואילו בשנתיים האחרונות גדלו הרכישות בחו”ל באופן חד. דוחות דואר ישראל מגלים כי בשנתיים האחרונות חל גידול של כ-50% בקבלת חבילות מחו”ל מה שלמעשה מסביר את החולשה בנתון ואת הצורך לבחון אותו מחדש.

ריבית בנק ישראל – 0.1%

שוק המניות

ישראל:  מדד ת”א 100 עלה ב- 2.66%

מדד ת”א 25 עלה ב- 2.87%

ארה”ב:  מדד S&P 500 עלה ב- 3.42%

מדד נאסד”ק עלה ב- 0.21%

אירופה: מדד DAX הגרמני ירד ב- 0.23%

מדד CAC 40  הצרפתי עלה ב- 1.53%

אסיה:    מדד ניקיי ביפן נסק ב- 5.07%

מדד פוטסי סין 50 עלה ב- 1.12%

שוק האג”ח

שוק אגרות החוב הקונצרניות התאפיין במגמה שלילית.

מדד תל בונד 20 ירד ב- 0.21%

מדד תל בונד 40 ירד ב 0.23%

אגרות חוב ממשלתיות רשמו ירידה של 1.25%

אגרות חוב ממשלתיות צמודות מדד ירדו ב- 1.25%

אגרות חוב ממשלתיות שקליות ירדו ב 1.21%

 שוק המט”ח

הדולר נחלש ב-0.26% מול השקל לרמה של 3.84 ₪

האירו ירד ב-3.14% מול השקל לרמה של 4.08 ₪

דברו איתנוהשאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם או חייגו ל- 6212*