מה זה P2P ומי עושה מזה כסף?

P2P הוא כינוי לתחום המתפתח של הלוואות עמית לעמית, כחלק ממגמת הכלכלה השיתופית השוטפת את העולם. איך זה עובד ולמה זה קשור למגזין הפיננסי אותו אתם קוראים עכשיו?

מערכת IBI
12 מאי 2021 ב-06:21

ניקח את התסריט הבא: אנחנו טסים לרומא עם המשפחה ולא מתחשק לנו להצטופף בחדר יקר במלון. אלסנדרו, המתגורר ברומא, מציע לנו באמצעות אתר Airbnb להתגורר בדירה שבבעלותו, ממש ליד פיאצה נבונה. התשלום עובר ברובו ישירות אליו, עם דמי טיפול לאתר שחיבר ביננו.

ואולי אנחנו בניו יורק, ורוצים להגיע ממקום למקום, בזול. אנחנו מתחברים לאפליקציית Uber המקשרת בין נהגים לנוסעים, ועולים על מכוניתו של ג’ון, שמשלים הכנסה בשעות הפנאי כ”נהג מונית”.

יש עוד דוגמאות רבות למיזמי כלכלה שיתופית, חלקם כבר הפכו לחלק בלתי נפרד מחייהם של רבים. תחשבו על אתר המאפשר לכם לשכור ממישהו מקום חניה/מגלשי סקי/מקדחה…לשימוש חד פעמי, במקום לקנות.

כלכלה שיתופית מתבססת על אמון הנוצר בין זרים ומאפשר להם לשתף אפילו כסף. מיד נגיע לזה. פלטפורמות טכנולוגיות מתקדמות שהתפתחו בשנים האחרונות הן בדיוק הקרקע המתאימה לפריחת תחום זה.

תוכן עניינים; ניתן להקליק על הקישור הרלוונטי

שאני אלווה כסף מהבנק?!

הכלכלה השיתופית הגיעה גם לעולם ההלוואות.

בכלכלה המסורתית, תפקידו הבסיסי של הבנק הוא לחבר בין לווים למלווים, אבל בעולם בו כולם רוצים לעקוף את המתווך, פלטפורמות טכנולוגיות מתקדמות מאפשרות גם לאנשים להלוות כסף ישירות לאנשים אחרים.

נוצר מצב של WIN WIN בו המלווה נהנה מריבית תמורת הלוואת כספו, ומהצד השני, הלווה זוכה למימון בתנאים עדיפים.

הלוואות עמית לעמית (P2P Lending) הן תחום הצומח במהירות. החברה הגדולה בעולם בתחום היא Lending Club האמריקאית, עם מחזור הלוואות של מעל ל-50 מיליארד דולר ושווי שוק של 600 מיליון דולר בבורסת ניו יורק. השנייה בגודלה היא Prosper הפרטית, בעלת מחזור הלוואות של כ- 20 מיליארד דולר.

שתי החברות פיתחו פלטפורמה אינטרנטית המאפשרת זירת מפגש בין פרטים הזקוקים להלוואה לבין משקיעים פרטיים, בנקים, בנקי השקעות וקרנות גידור, המלווים להם כסף.

ואם לוויתי, למה שאחזיר?

שאלה מתבקשת היא מהי המוטיבציה של הלווה להחזיר את הכסף?

בארה”ב, משמעותו של פיגור/אי-תשלום חוב הוא פגיעה קשה בציון האשראי של הלווה ה-Credit Score. ציון זה הוא מספר המייצג את יכולתו של אדם לעמוד בהתחייבויותיו הפיננסיות.

מלווים, בהם בנקים חברות כרטיסי אשראי, ועכשיו גם זירות מקוונות להלוואות, עושים שימוש בציון אשראי כדי להעריך את פוטנציאל הסיכון. לכן, ככל שציון האשראי של לווה גבוה יותר כך הוא יוכל להשיג מימון בריבית נמוכה יותר, בזירת המסחר המקוונת ומחוצה לה.

ויש גם בישראל. BLENDER היא החברה הישראלית הראשונה שנכנסה לתחום זה, אם כי חשוב לציין שבישראל ציון האשראי נכנס לתוקף רק ב-2019 ולכן לא מגובה במספיק נתונים היסטוריים, לא בא לידי ביטוי בהתנהגות הצרכנים בישראל, למעשה רוב הישראלים לא מודעים לדירוג האשראי שלהם.

חברה נוספת הפועלת בתחום, ומקשרת בין מלווים לבין בעלי חברות ועסקים היא BTB – Be The Bank Israel. זה מעניין לאור הקושי של עסקים קטנים וחברות להשיג מימון בתנאים טובים בישראל.

השחקנים הגדולים של זירת ה- P2P

בתחום ה-P2P פעילים אנשים פרטיים לצד קרנות השקעה, גידור ושחקנים גדולים אחרים.

אדם המבקש להשיא תשואה על כספו יכול להחליט להלוותו באחת הזירות תמורת שיעור ריבית המשתנה בהתאם לסיכון של הלווה. (זירות בארה”ב פתוחות רק לאזרחי ארה”ב).

אפשר לקחת את זה צעד נוסף קדימה ולנהל פורטפוליו שלם, הכולל מאות לווים בסכומי הלוואה שונים, מסכום של כמה עשרות דולרים ומעלה.

אבל השחקנים הגדולים באמת בזירות אלה הם מוסדיים, קרנות השקעה וגידור, גם מחוץ לארה”ב, ו-IBI בתוכם.

IBI מפעיל את קרן ההשקעה הראשונה בישראל ובין הבודדות בעולם בתחום זה – (IBI CCF (Consumer Credit Fund.

הקרן משקיעה באשראי צרכני (ללקוחות בארה”ב) דרך פלטפורמות P2P ומנהלת כיום כבר כמיליארד שקל (נכון לספטמבר 2018), עבור לקוחות פרטיים (כשירים) ולקוחות מוסדיים.

כתבה ב-TheMarker ב-9.8.17 על הקרן:

כתבה-אמיר-1-300×109

מתוך הכתבה:

“הקרן של אי.בי.אי נהפכה ללהיט בקרב גופים מוסדיים – חברות ביטוח, קופות גמל, קרנות השתלמות ומנהלי החסכונות של הקיבוצים – שהשקיעו בה. נכסי הקרן גדלים בקצב מהיר, והגיעו בתוך שלוש שנים לשווי של כ–205 מיליון דולר. לאור ההצלחה, באי.בי.אי השיקו לפני כמה חודשים עוד קרן מסוג P2P להלוואות לעסקים קטנים ובינוניים, Secured Bridge Loans. הקרן משקיעה בהלוואות גישור לזמן קצר מגובה בנדל”ן, לצורך קנייה, שיפוץ ומכירה (fix&flip)“.

לפני סיום, חשוב לומר: ההשקעה בקרן IBI CCF אפשרית רק עבור לקוחות מוסדיים ולקוחות פרטיים כשירים (על פי הגדרת רשות ניירות ערך).

אז לסיכום

כולנו לא ממש אוהבים מתווכים בתחומים בהם אפשר שלא…

הלוואות “עמית לעמית” (P2P) הן תחום הצומח במהירות, גם כי הן מדלגות על המתווך.

IBI מנהלת בהצלחה מזה מספר שנים את אחת הקרנות הגדולות בעולם בתחום זה.

אם אתם לקוחות “כשירים” לפי הגדרת רשות ניירות ערך, וכל מה שכתבנו כאן מעניין אתכם, צרו קשר, ניפגש ונראה איך מתקדמים.

דברו איתנוהשאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם או חייגו ל- 6212*