מדוע לא כדאי לנהל מספר תיקי השקעות בחברות שונות

רבים בוחרים בניהול מספר תיקי השקעות בחברות שונות, כדי למקסם תשואה. בפועל, התוצאה היא חוסר שביעות רצון בגלל עלויות ניהול גבוהות, רמות סיכון לא מתאימות, ובסופו של דבר - תשואות דומות.

עודד מקלר
מנהל השקעות
24 ספטמבר 2016 ב-08:09


מחקרים אחרונים בתורת הניהול מצאו כי צוות עובדים הומוגני, עם מאפייני אישיות, רקע ותרבות דומים, פחות יעיל ופורה מצוות הטרוגני, הכולל אנשים מרקעים שונים, בעלי תכונות אישיות ויכולות שונות.

הגיוון מביא להפריה הדדית, יצירתיות ומיקסום היכולות והתפוקה של צוות.

הדבר נכון לתחומים רבים בחיים. וכן, גיוון הוא מהלך נכון גם כשזה מגיע לכסף שלנו.

אז נניח שבחרת בשתיים או שלוש חברות שונות, כשכל אחת מנהלת עבורך נתח מכספך. יש לך שניים-שלושה תיקי השקעות ואתה עושה “מירוץ” ביניהם – מי יניב עבורך את התשואה הגבוהה ביותר.

האם זה הפתרון המיטבי? האם מצב זה יוצר מיקסום יכולות או אולי דווקא בינוניות?

רבים מבין לקוחותינו בוחרים בניהול של מספר תיקים במקביל, בחברות שונות. תיקים אלה אמנם מנוהלים בחברות שונות אבל בפועל הם דומים במדיניות ההשקעה שלהם. המטרה, כפי שאנחנו מבינים אותה, היא גם ליצור השוואה וגם “לא לשים את כל הביצים בסל אחד”.

בפועל, פעמים רבות מדי לקוחות ממש לא מרוצים מהתהליך.

לעיתים, הם מגלים שהתיקים השונים מניבים תשואה דומה.

לעתים, הם מגלים שהביאו עצמם לרמת סיכון כוללת גבוהה ממה שתכננו.

לעתים, הם פשוט הפכו ללקוחות “קטנים” בעיני מספר גופים ואולי אף מספר בנקים. מצב כזה משליך על מידת תשומת הלב ופעמים רבות גם על דמי ניהול גבוהים יותר ועמלות גבוהות יותר לבנק.

ומה בסוף? בסוף מתקבלת תוצאה של MORE OF THE SAME. פיזור דומה בהשקעות עצמן, אך תוך רמת שירות מופחתת ועלויות גבוהות יותר.

אז מה עשינו בזה? כלום.

אז איך נגוון את ההשקעות באופן יעיל ומוצלח?

אנו רוצים להציע לכם גישה שונה: נהלו לפחות שני תיקים, אבל מסוגים שונים.

תיק אחד, “גדול”, בגישת ניהול “קלאסית”, כלומר מכוון בעיקר למיקסום שווי התיק, תוך התאמה אישית ליעדיכם, למטרות, לצרכים ולטווח הזמן שלכם, ולא פחות חשוב, לרמת הסיכון המתאימה לכם.

יתכן שנכון שתיק זה יהיה אפילו סולידי במעט ממה שתכננתם, ולכן נהלו גם את הציפיות: מקדו עצמכם בכך שהכסף ינוהל לצורך השאת תשואה נאה ובמקביל שמירת ערך.

וכאן מגיע התיק השני או השלישי שלכם, שינוהל במדיניות השקעות שונה. לא עוד מדיניות “רגילה” של  30/70 (30% במניות, 70% אג”ח) ודומותיה, אלא קו השקעה חדש, שיאפשר לכם להשיא ערך אמיתי בהשקעות שלכם, תוך ניהול תשואה וסיכונים.

הדוגמה הראשונה היא תיקי חו”ל, הממוקד בהשקעות בניירות ערך מחוץ לישראל. תיק כזה יוצר עבורכם פיזור וחשיפה רק בנכסים הנמצאים בחו”ל.

הדוגמה השניה היא תיק השקעות מניב, הממוקד בחברות בשלות הפועלות בתחומי פעילות יציבים ובני-קיימא. התיק מורכב רק ממניות מוטות דיבידנד גבוה ואג”ח קונצרניות (של חברות) בעלות תשואה משמעותית.

תיק השקעות מסוג זה מיועד לטווח ארוך, עם תשואה עודפת, אבל, במחיר של תנודתיות גבוהה מהממוצע במהלך הדרך.

בניית עוגת הנכסים שלכם באופן כזה תאפשר לכם גם ליהנות מתיק מנוהל “קלאסי” וגם מתיק אחר, עם מדיניות השקעה שונה, מטרות ויעדים אחרים.


ואם אתם/ן רוצים/ות לשמוע עוד, צרו קשר ו…ניפגש.

דברו איתנוהשאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם.

    תכנים שיעניינו אתכם

    הירשמו לקבלת עדכונים במייל