תיק השקעות יעיל: יש דרך להקטין את רמת הסיכון?

עולם ההשקעות המודרני מאפשר ליהנות מפיזור השקעות נרחב ומנגישות לשווקים שונים ולמוצרים פיננסיים מגוונים. פיזור השקעות יסייע להתגבר על "הטיית הביתיות", ולהקטין סיכון וסטיות תקן בתיק ההשקעות.

יעקב שלח
ניהול תיקי השקעות בחו"ל
3 מאי 2021 ב-11:22

בשנת 1602 נפתחה באמסטרדם הבורסה הראשונה בעולם ובה מניה אחת בודדת, של חברת Dutch East India Company. יותר מ- 400 שנה עברו מאז, במהלכן התפתח המסחר בבורסות בעולם, עד כי קיימות היום בורסות המתמחות בסגמנטים ספציפיים. כיום, עולם ההשקעות המודרני מאפשר ליהנות מפיזור השקעות נרחב ומנגישות הולכת וגוברת לשווקים שונים ולמוצרים פיננסיים.

בספרות המקצועית מוכרת תופעת ה-Home Bias (הטיית הביתיות), כלומר הנטיה טבעית של צרכנים לקנות מוצרים, מותגים וגם את ניירות הערך המוכרים להם מבית. התופעה בולטת במיוחד בשוק ההון, ומנוגדת לכללים הבסיסיים של פיזור השקעות יעיל.

קל להבין את הסיכונים בהשקעה בבורסה בשנת 1602, אז החשיפה לנכס בודד יצרה באופן מובנה פיזור אפסי. אבל כבר עם הנפקת המניה השניה בבורסה באמסטרדם היתה בידי המשקיעים היכולת להקטין את הסיכון ואת סטיות התקן בתיק ההשקעות שלהם. כיום, יכולות אלו רבות והרבה יותר מגוונות.

נתונים שמפרסם בנק ישראל מצביעים בבירור על הטיית הביתיות אצל המשקיע הישראלי. אמנם, בעשור האחרון שילש הציבור בישראל את רכיב המניות המושקע מעבר לים, אך עם זאת, במספרים מוחלטים מדובר על אחזקה הנמוכה מ- 9% מכלל תיק ההשקעות. התופעה בולטת עוד יותר כאשר בוחנים את חלקו הסולידי של תיק נכסי הציבור, בו כ- 16% בלבד מהנכסים מפוזרים מחוץ לישראל.


בארה”ב הפיזור כבר מובנה

גם האמריקאים לא מפזרים. כאשר משווים את פיזור ההשקעות של משקיע ישראלי ביחס למשקיע אמריקאי, הרי שהאחרון ממעט עוד יותר לפזר את השקעותיו על פני הגלובוס. אולם, השוק האמריקאי הוא שוק מפוזר בעצמו. זהו שוק גלובלי מאוד שמדדי הבסיס שלו כוללים מגוון רחב של סקטורים ומספר עצום של ניירות ערך. אם ניקח לדוגמא את הבנק הגדול בישראל, הרי שבארה”ב נוכל לשלב אותו (ע”פ שווי שוק) רק ברשימת 100 המניות האחרונות במדד S&P 500 או בתחתית רשימת החברות הנכללות במדד הפיננסים האמריקאי (XLF).

לפזר כדי לאזן את הסיכונים בישראל

אז מדוע לפזר? השקעה בשוק המקומי בלבד חשופה לסיכונים גיאופוליטיים, לדירוג השקעות בינוני, למיעוט סקטורים ולחשיפה למדינה בודדת. אלוקציה נכונה של תיק ההשקעות מתבקשת כדי ליצור איזונים בתיק ולשם כך נדרש פיזור של התיק למדינות שונות, לגיאוגרפיות אחרות, לסקטורים רבים ולמטבעות מגוונים.

רכישת אג”ח בינלאומיות היא אמצעי לפיזור תיק ההשקעות. רכישת אג”ח היא למעשה מתן הלוואה לחברות רב-לאומיות או לממשלות שונות בעולם, המדורגות בדירוגים המקבילים לאג”ח של מדינת ישראל A+ (או יותר). רכישת אג”ח של חברות כמו CVS,IBM, Wells Fargoו- Apple אשר שווי השוק של כל אחת מהן עולה על 100 מיליארד דולר (!), פותחת עולם שלם של השקעות בעלות אופי יציב, ומאפשרת בנייה של תיקי השקעות ארוכי-טווח, עם סיכוי גבוה יותר לביצועי יתר ביחס לאלטרנטיבות הסטנדרטיות.

IBI מנהלת השקעות בינלאומיות בהיקף של כ-2 מיליארד שקל ולמנהלי ההשקעות בחברה ניסיון עשיר בניהול תיקי השקעות בינלאומיים באמצעות ניירות ערך זרים. לאורך השנים פיתחה החברה יכולות המייצרות ערך מוסף ללקוחות. שיטת המסחר באג”ח בחו”ל (OTC), המחייבת קשרי מסחר עם Market makers, מאפשרת לחברה נגישות להנפקות ולרכישת אג”ח במחירים מועדפים.

בנוסף, ניהול תיקי חו”ל מתבצע בשיטת ה- Single contact, כלומר, מנהל התיק האישי בוחן את התיק בכללותו ומבצע סנכרון עם תיק ההשקעות המקומי. מכשירי ההשקעה המשולבים בתיקי ההשקעות נבחנים בקפידה, מפחיתים את עלויות דמי הניהול ומסייעים במקסום רווחים ואופטימיזציית מס. ניהול ההשקעות מתבצע בהתאמה לצרכי הלקוח, בבנקים מקומיים או בבנקים זרים איתם IBI מקיימת קשרים הכוללים הסכמי עלויות מופחתים.

דברו איתנוהשאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם או חייגו 6212*