למה כל כך קשה לנו לשנות הרגלים?

מי מאיתנו לא יקבל לפחות החלטה אחת לשנות משהו בעצמו/ה בשנה הבאה? אבל...לו זה היה כל כך פשוט לשנות הרגלים. למוח שלנו יש דרכים רבות לתעתע בנו, וזה כמובן קשור גם להחלטות שתרצו לקבל בתחום הפיננסי

איתי ביכלר
20 ספטמבר 2014 ב-13:52

בארצות הברית, ראש השנה (New Year’s Eve) הוא הזמן בו אנשים מסתכלים לאחור ובוחנים את דפוסי ההתנהגות שלהם בשנה שחלפה. המטרה היא לקבל הכרעות (Resolutions) לגבי האופן בו הם ינהלו את חייהם בשנה החדשה (או לפחות ככה זה מצטלם בסרטים מהוליווד…). לרוב הם מתחייבים למשפחתם או לעצמם לגבי דבר אחד או שניים שברצונם לשנות בשנה הקרובה.

אבל מה באמת הסיכוי לבצע שינוי שכזה?

כולנו יודעים כמה קשה לשנות את הדרך בה אנו מתנהגים, וזה כולל את הדברים הכי קטנים שמאפיינים אותנו. תשאלו את הסובבים אתכם בעבודה, למשל, על מנהגים, תגובות או אופן דיבור האופייניים לכם. אומרים שההרגלים הקטנים הם הקשים ביותר לשינוי, אבל נראה שגם הפחות יומיומיים לא כל כך פשוטים להזזה. כי כפי שאנו כותבים כאן בכל סדרת המאמרים על “פסיכולוגיה של משקיעים”, למוח שלנו יש דרכים רבות לתעתע בנו, והפרדיגמות של חיינו מכתיבות את האופן בו אנו בוחנים את ההיסטוריה ונותנים לה משמעות משלה.

תפיסת המציאות – אני רואה קושי, את רואה הזדמנות פז

לרוב, אנשים בונים גרסאות פרטיות משלהם למהי המציאות. הנתונים שנאספים על ידי החושים הם רק בסיס. כל תהליך חשיבה מתבסס קודם כל על קטגוריזציה של מידע כפי שאחסנו אותו בזכרון לטווח בינוני וארוך. למעשה, אנו מחליטים בתת המודע לאיזה מידע תינתן זכות קדימה, כיצד יאורגן המידע, כיצד יפורש ואיזו משמעות תינתן לו. בתהליך זה אנו מושפעים ממאורעות עבר, השכלה, ערכים תרבותיים, המערכת הסביבתית והנורמות הארגוניות. מחקרים רבים הראו כיצד נבחנים שונים תופסים ומפרשים את המציאות באופן שונה, בהתאם להנחות ולתפיסות שלהם עצמם. וכך קורה לפעמים ששני אנשים הדנים באותם נתונים או עובדות, מפרשים אותם לגמרי אחרת– האחד רואה קושי והשניה דווקא הזדמנות.

בנוסף, אנו רואים רק את מה שאנו מצפים לראות מלכתחילה.

ניסוי קטן: הביטו בציור שלמטה. לאחר מכן, רדו להערה הנמצאת בתחתית הדף.

הצלחתם?

למה-כל-כך-קשה-לנו_תרשים

מקור: אתר shookrun.com


כיצד משליכות נקודות העיוורון האלו על ההתנהגות שלנו כמשקיעים בשוק ההון או כחוסכים באמצעות קרנות נאמנות, למשל?

אנו ניטה לקחת החלטות ולבצע פעולות שהיו רווחיות עבורנו בעבר. הגאווה שלנו והפחד מחרטה הוא שמניע התנהגות זו ומקבע החלטות לא טובות. הבחירות שביצענו בעבר והתוצאות שהן הניבו משבשות את יכולת השיפוט העתידית שלנו, בעקבות המעורבות הרגשית שפיתחנו. במלים אחרות, “מי שנכווה ברותחין נזהר בצוננין”.

מ. שטרכילביץ’, ט. אודין וב. בארבר ערכו מחקר בקרב סוחרי מניות וגילו מספר מאפייני מסחר מעניינים:

ההתנסויות הקודמות של סוחרים במניה משפיעה על הנכונות שלהם לסחור בה שנית.

סוחרים מאוכזבים כאשר מכרו מניה בהפסד ומתחרטים על עצם הרכישה של המניה מלכתחילה.
הרגשות השליליים הללו משפיעים לרעה על רצונם לרכוש את המניה הזו בעתיד. לאחר שמכרו את המניה, סוחרים מאוכזבים אם המניה המשיכה לעלות ומתחרטים על כך שמכרו אותה.
המחקר מראה שסוחרים נמנעים מלסחור במניות שהניבו רגשות שליליים ומעדיפים לסחור במניות שיש להם רגשות חיוביים לגביהן.

אז לקראת השנה הבאה עלינו לטובה, נאחל לך שתדע/י לזהות את ההטיות הפסיכולוגיות ולמצוא את הדרך הנכונה עבורך. ושבהחלטות שתקח/י לשנה הקרובה – תעמוד/תעמדי, למרות כל האמור ואולי אפילו באמצעות האמור.

שנה טובה!


הערה לציור: האם ראית שמילה אחת מופיעה פעמיים בכל משפט? ההבחנה הזו נעלמת בדרך כלל מן העין בגלל שהתפיסה שלנו מושפעת מניסיון העבר שלנו על הדרך בה נכתבים משפטים ומהציפייה לראות תבנית דומה בכל פעם.

דברו איתנוהשאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם או חייגו ל- 6212*

    תכנים שיעניינו אתכם

    הירשמו לקבלת עדכונים במייל