מס עיזבון אמריקאי על מניות – כל מה שחשוב לדעת

שמעתם על מס העיזבון האמריקאי? בעלי תיקי השקעות רבים לא מודעים לכך שכל אחד - אזרח ארה"ב או לא - שיש לו השקעה בשווי של יותר מ-60 אלף דולר בנכסים אמריקאים, חשוף למס זה. מה זה אומר ומה אפשר לעשות?

יעקב שלח
ניהול תיקי השקעות בחו"ל
18 פברואר 2020 ב-08:59

יום אחד, אדם קם בבוקר, פותח את תיבת הדואר שלו (לא בג’ימייל, זו שנמצאת בכניסה לבית) ומוצא שם מכתב מוזר מהבנק שלו:

אדון/גברת יקרים, אנחנו מודעים לכך שאתם בכלל לא אזרחי ארה”ב, אבל רצינו שתדעו שלמרות זאת, יכול להיות שכשתלכו לעולמכם, היורשים שלכם יצטרכו לשלם ל”דוד סם” מס עיזבון גבוה. עד שהם לא ישלמו את המס, לא נוכל לשחרר להם את הכסף מחשבונכם.

“סליחה, מה?!”, אומר לעצמו האדם, “זו בטח טעות! אני לא אזרח ארה”ב, אני לא תושב שם ובפעם האחרונה שביקרתי שם, מגדלי התאומים עוד גירדו את השמיים”.

עוד אומר לעצמו אותו אדם: “גם אין לי דירה או נכס אחר בארה”ב. בסך הכל יש לי תיק השקעות, ויש בו כל מיני ניירות ערך. אז מאיפה הגיע המכתב הזה?”.

יכול להיות שהסיטואציה שתיארנו כאן מוכרת ללא מעט אנשים, שקיבלו במהלך החודשים האחרונים מכתב ברוח דברים אלה מאחד הבנקים הגדולים בישראל. כמובן שנוסח המכתב הוא לא בדיוק כמו זה שכתבנו כאן, אבל תכלס, זו משמעות המכתב.

כלומר, בעלי תיקי השקעות רבים לא מודעים לכך שעל אף שהם אינם אזרחים אמריקאיים, מרגע שיש להם השקעה בשווי של יותר מ-60 אלף דולר בנכסים אמריקאים, הם חשופים למס עיזבון אמריקאי.

מה זה אומר? מס בגובה של 40% על שווי ההשקעה בסוף הדרך. כלומר, המס אינו מושת רק על הרווחים שנוצרו מההשקעה (כמו מס רווחי הון בישראל, למשל), אלא הוא מושת על שווי ההשקעה כולה (החלק שמעל 60 אלף דולר).

בסכומים גבוהים המס הזה מציק מאוד, במיוחד, כשכאמור, אין לכם שום נגיעה לארה”ב ואתם לא מבינים מדוע עליכם לתמוך בכלכלה האמריקאית ולשלם שם מס.

יש לי S&P 500 – האם הילדים שלי יצטרכו לשלם מס?

בואו ננסה להבין יותר אילו נכסים חשופים למס. תיק השקעות גלובלי, המפוזר בין סוגים שונים של ניירות ערך ובין גיאוגרפיות שונות, כולל לרוב גם מניות של חברות שאינן ישראליות. יש לכם בתיק השקעות את מניית גוגל או חברה אחרת שהתאגדה בארה”ב? היא חשופה למס עיזבון.

יותר מזה, המס יחול גם כשמדובר בהשקעה במוצרים מחקי-מדד, למשל קרנות מחקות (ETF). למשל, מוצר פיננסי הנקרא “ספיידר”, המחקה את ביצועי מדד S&P 500.

אבל, חשוב להבהיר כאן: אם יש לכם תעודת סל או קרן מחקה-מדד ישראלית העוקבת אחרי מדד אמריקאי, אתם לא חשופים למס הזה. שוב, רק נכסים אמריקאים.

ומה עוד חשוף למס? נדל”ן בארה”ב כמובן, וגם יצירות אמנות, תכשיטים וכסף מזומן המוחזקים בכספות בארה”ב.

מאיפה הגיע החוק הזה עכשיו?

השאלה שאולי אתם שואלים את עצמכם בשלב זה היא – מה חדש? כלומר, מס עיזבון אמריקאי קיים כבר שנים, אז מדוע בנקים בישראל נזכרו עכשיו לשלוח מכתב ללקוחותיהם? התשובה היא שהבנקים בישראל מעריכים שארה”ב תתחיל לאכוף את החוק.

ההערכה היא שאכיפה כזו תגיע, לאחר שישראל וארה”ב חתמו לפני כשלוש שנים על הסכם ה-FATCA לפיו גופים פיננסיים בישראל יעבירו מידע לרשויות המס האמריקאיות. אמנם ה-FATCA עוסק באזרחים אמריקאים, אך ההערכה היא כי האכיפה תזלוג גם לאלו שאינם אזרחים.

אז מה עושים?

לפני הכל נגיד שמדובר בסיכון מיותר. אין סיבה שתיק ההשקעות שלכם יהיה חשוף למס עיזבון אמריקאי, גם אם אתם רוצים להשקיע במניות או במכשירים מחקי-מדד על מדדים אמריקאים. ומי לא רוצה?

אפשר לבנות תיק השקעות טוב ומפוזר, שכולל ניירות ערך אמריקאים או מוצרים מחקי-מדד, גם בלי לכלול בו נכסים “בעייתיים”, החושפים את יורשיכם לתשלום מס במדינה זרה. אבל, בניית תיק השקעות כזה דורשת את הידע המתאים – מה חשוף, מה לא ולמה – וגם מחקר ואנליזה משלימים.

אנו, ב-IBI ניהול תיקים מציעים למצוא עבורכם פתרונות השקעה מגוונים וראויים, שגם נמנעים מלחשוף אתכם למסים מיותרים.

דברו איתנוהשאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם.