אחרי יותר משבע שנים: מתי מעלים ריבית?

ריבית: מילה קטנה עם השפעות גדולות. מתי הריבית בישראל צפויה להתחיל לעלות ומה זה יעשה להשקעות, לבורסה ולחיים עצמם? שיחה עם מרתה נדלר, מנהלת השקעות ראשית ב-IBI ניהול תיקים

מרתה נדלר
מנהלת השקעות ראשית, IBI ניהול תיקים
24 ספטמבר 2018 ב-08:06

שיחה עם מרתה נדלר, מנהלת השקעות ראשית ב-IBI ניהול תיקים.

מרתה, מתי הריבית בישראל צפויה להתחיל לעלות ולמה זה קורה?

אנחנו רואים שמצד אחד, האינפלציה בישראל מתחילה להתייצב על כ-1.5% בשנה. (כלומר, זהו קצב עליית המחירים של סל מוצרים שונים בישראל).

מצד שני, הריבית בישראל עומדת כבר הרבה זמן על 0.1% בלבד.

זה אומר שיש בישראל ריבית ריאלית שלילית בגובה 1.4%.

כלומר, הריבית בישראל נמצאת כרגע ברמה שמתאימה למשק שצריך תמריצים  (הרחבה מוניטרית). זה לא ממש המצב של ישראל כרגע, כי הכלכלה שלנו צומחת בקצב גבוה ביחס לעולם המפותח, האבטלה נמוכה והשכר נמצא במגמת עלייה.

בנק ישראל לא יכול להישאר מאחור, ולכן אנחנו מצפים לעליית ריבית במהלך 2019. יתכן שהפעימה הראשונה תהיה עוד לפני סוף השנה.


איזו ריבית צפויה בסוף 2019?

בנק ישראל דיבר על ריבית של 0.5% בסוף השנה הבאה. כמובן שזהו יעד, והבנק יראה מה קורה במהלך השנה, מה קצב האינפלציה ואילו התפתחויות יהיו, ויגיב בהתאם לכך.

בכל מקרה, כרגע, גם ריבית של 0.5% בסוף 2019 נראית נמוכה מדי, לאור כל מה שכתבנו.

איך זה ישפיע על השווקים הפיננסיים ומה צריך לעשות כדי להיות מוכנים?

אז נתחיל מהשורה התחתונה: לא צריך “לברוח” מהשוק. לא משוק איגרות החוב ולא משוק המניות. צריך רק לשים לב איפה הכסף שלנו נמצא – באילו נכסים, באילו איגרות חוב ובאילו מניות.

בואי נתחיל מאיגרות חוב?

צריך לחשוב על משקל גבוה יותר לאיגרות חוב צמודות מדד, כי התשואה בהן היא ריאלית, כלומר לתשואה הבסיסית שהן מעניקות נוספת תשואה בשיעור עליית המדד (או בעצם קצב האינפלציה).

חשוב גם המח”מ (משך החיים של איגרת החוב) וההתאמה שלו למצב החדש: התרגלנו לתיקי השקעות שיש בהם איגרות חוב לתקופה ארוכה. הם הניבו רווחי הון מכיוון שהריבית היתה במגמת ירידה. כעת, צריך להיערך אחרת, כי איגרת חוב ארוכה מדי (כלומר לשנים ארוכות קדימה), עלולה להיות סוג של מלכודת בתקופה של ריבית עולה, כלומר היא עלולה לגרום להפסדי הון.

אוקי, ויש גם איגרות חוב קונצרניות שצריך להתייחס אליהן בתיק ההשקעות

נכון, ובאמת צריך להבין את איגרות החוב הקונצרניות שיש לנו בתיק. צריך לנתח אותן, לראות מה רמת המינוף (כמה חוב יש לחברה) כי מינוף גבוה הוא פרמטר חשוב בריבית עולה: ככל שפעילות החברה מבוססת על מינוף גבוה יותר, כך היא “תגלגל” את החוב שלה בעלויות גבוהות יותר. מצב כזה ישאיר בידה פחות כסף כדי לשרת את החוב למשקיעים.

ומה לגבי מניות?

גם כאן יש השלכות לריבית עולה. ככלל, שוק המניות פחות אוהב אינפלציה כי היא מביאה לכך שגיוסי הון של חברות מתבצעים בריבית גבוהה יותר, מה שאומר, יותר הוצאות מימון לחברה.

לכן, חברות שיש להן יותר חוב, ישלמו עליו יותר.

החברות הראשונות “שמסומנות” הן נדל”ן יזמי, כלומר, כאלו שעוסקות בבנייה. עלויות המימון שלהן עשויות לעלות.

בחברות נדל”ן מניב, כלומר כאלה שמשכירות נכסים, ההשפעה של ריבית עולה היא מתונה יותר, כי לרוב, גם ההסכמים שלהן מול שוכרים צמודים למדד.

בנקים נהנים מאוד מעליית ריבית, גם בגלל שיש להם נכסים שצמודים למדד וגם בגלל שהם מלווים ללקוחות כסף בריבית גבוהה יותר.

לחברות טכנולוגיה לרוב יש יותר יתרות נזילות ופחות הלוואות, ולכן חברות כאלה צפויות להיפגע פחות מעליית ריבית.

אז אם נעשה סיכום ביניים: בחירת המניות ואיגרות החוב בתיק הופכת להיות חשובה יותר עם עליית ריבית.

אוקי, ומה לגבי השפעה על המשכנתה ועל הלוואות בכלל?

משכנתאות בריבית פריים – כלומר בריבית משתנה שצמודה למדד – מתייקרות. נתחיל להרגיש את זה לאט לאט, בשוליים, אולי אפילו שינויים כמעט בלתי מורגשים בהתחלה. אבל, אם עושים תמונת מצב היום לעומת תמונת המצב שנה קדימה, אז כן, זה הולך להיות יקר יותר.

מה שחשוב להבין זה שלא נראה כרגע שזה ישנה דפוסי התנהגות. מי שרוכש דירה וזקוק למשכנתה, כנראה יקח אותה, כל עוד יש בטחון תעסוקתי והשכר נמצא במגמת עלייה. ההערכה היא שהכלכלה ממשיכה להיות במצב טוב.

אז עליית הריבית היא סימן טוב?

עליית ריבית היא חלק ממחזור עסקים טבעי. זה לא בא ממקום של משבר, אלא הפוך. הכלכלה בישראל עובדת טוב וקיבלנו גם “חותמת” לכך מסוכנויות הדירוג, שהעלו את דירוג החוב של ישראל.

אז לסיום ולסיכום:

  • הכלכלה בישראל נהנית מצמיחה איתנה, עם רמת אבטלה נמוכה ועלייה ברמת השכר. זה מביא לאינפלציה, והכלי המרכזי שמצוי בידו של בנק ישראל כדי לבצע התאמות הוא הריבית.
  • תנאי הרקע המשתנים גורמים לכך שצריך לאזן אחרת את תיק ההשקעות. יש חשיבות בתקופה זו לסלקטיביות של הנכסים המוחזקים גם במניות וגם באיגרות חוב.
  • אולי כדאי לשקול: להפקיד את משימת ניהול הכסף אצל מי שמבין את משמעותה של אינפלציה עולה ואת השפעותיה. מנהל או מנהלת השקעות שיעשו את ההתאמות הנדרשות כך שאפשר לא רק להימנע מהפסדי הון אלא גם לכוון להשגת רווח ריאלי בתיק ההשקעות.

מוזמנות ומוזמנים ליצור איתנו קשר > בטופס יצירת קשר > כאן.

לאחר מכן, נציג או נציגה שלנו יצרו עמכם קשר ותוכלו לקבוע יחד פגישה עם משווק תיקי השקעות של IBI.

בפגישה כזו מבינים יחד את הצרכים, השאיפות ומסתכלים במבט כולל על תיק הנכסים שלכם (כולל נכסים אחרים, למשל נדל”ן, חסכונות פנסיוניים, חסכונות אחרים וכו’).

לאחר שיהיה בידכם כל המידע, תוכלו לבחור האם להצטרף ל-IBI ניהול תיקים, שמנהלת בהצלחה רבה כבר 47 שנים תיקי השקעות עבור לקוחות פרטיים, חברות ענק ועוד רבים אחרים.

דברו איתנוהשאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם או חייגו ל- 6212*

    תכנים שיעניינו אתכם

    הירשמו לקבלת עדכונים במייל