חדשנות בעידן קורונה: הטכנולוגיה תנצח את המשבר

ההנחיות הנוקשות והריחוק החברתי תרמו להאצה הדיגיטלית ובכך הגדילו את הרווחיות של חברות בסקטור הטכנולוגיה – שהוא – המנצח העיקרי של התקופה

ולדי אומנסקי
14 אוקטובר 2020 ב-13:02

יש הטוענים שמשברים זורעים את זרעי החדשנות, אמרה שמקבלת משמעות עמוקה יותר כאשר העולם נאבק בנזקי וירוס הקורונה ותוך כך יוצר מציאות חדשה.

בחודש מרץ השנה השווקים נכנסו לסחרור ומדד ה-S&P 500  צנח בכלמעלה מ-30%, נכון להיום, כל זאת, לאור אי הוודאות הכלכלית בעולם עקב ההתפשטות המהירה של הנגיף. מדינות רבות בעולם החלו לדווח על עלייה חדה בכמות הנדבקים והממשלות החלו להטיל מגבלות תנועה וסגר על אוכלוסיות שלמות בניסיון לבלום את המשך ההתפשטות. פעולות אלו גבו בצדן מחיר כלכלי גבוה, שעד היום אנו רואים את השפעותיו.

כתוצאה מכך, עסקים נאלצו (ועדיין נאלצים) לסגור את שעריהם לתקופות לא ידועות, שירותים ושרשראות אספקה הפסיקו את פעילותם, מילוני אנשים איבדו את פרנסתם ושיעורי האבטלה זינקו ברחבי העולם. בנוסף, נתוני המאקרו נפלו בחדות לרמות שלא נראו מאז המשבר הכלכלי בשנת 1929.

אך למרות התדרדרות של הכלכלה הריאלית, שוק המניות האמריקאי הצליח להתאושש די מהר ואף לשבור שיאים חדשים, בעוד יתר מדדי העולם עדיין נמצאים ברובם בטריטוריה שלילית. הכיצד?

אחת הסיבות לכך טמונה בהזרמת הכספים המאסיבית, מצד הפד לשווקים, ובמתן תמיכה במוסדות הפיננסים על מנת שיקצו אשראי מהיר לעסקים. כל זאת, על מנת שימשיכו את הפעילות השוטפת שלהם (לקח שנלמד מהמשבר הפיננסי של 2008). במקביל נבנתה תכנית חילוץ ממשלתית לעסקים קטנים ובינוניים וניתנו דמי אבטלה ומענקים לכלל הציבור. אלו בתורם הרגיעו את השווקים, אך הגורם אשר דחף את מדדי המניות האמריקאים לשיאים חדשים הוא סקטור הטכנולוגיה.

הכלכלה הריאלית אינה מיוצגת באופן שווה בוול סטריט, בייחוד כאשר בוחנים את מדד ה S&P 500 שבו נמנות 500 החברות הגדולות ביותר בארה”ב עלפי שווי שוק. סקטור הטכנולוגיה מהווה כ-27% ממדד ה S&P 500-ואם נשלב אותו עם סקטור הטלקומוניקציה וחברות נוספות בעלות הטיה טכנולוגית מסקטורים נוספים, נגיע לכמעט 40% מהמדד. כמו כן, 5 חברות בעלות השווי הגדול ביותר בארה”ב, אשר להן שווי שוק של למעלה מ-6 טריליון דולר, מהוות כרבע מכל השווי של מדד ה-S&P 500. חברות אלה הגיעו מוכנות למשבר, כאשר הן מצוידות  בארגזי מזומנים ובביקוש גבוה למוצריהם, עוד טרם משבר הקורונה.

חברות הטכנולוגיה המשיכו להראות צמיחה במחצית הראשונה של השנה ואף חלקן העלו את התחזיות לרבעונים הבאים. למרות תקופת אי הוודאות בכלכלה הריאלית, נראה שנגיף הקורונה רק חיזק את מעמדן של החברות הללו והאיץ תהליכי חדשנות, שהמשקיעים ציפו שייקחו עוד מספר שנים.

תהליכים אלו משקפים את ביצועי סקטור הטכנולוגיה שהניב תשואה של כ-20% מתחילת השנה ו-55% מהשפל בחודש מרץ, בעוד סקטורים רבים עדיין שליליים מתחילת השנה.

הניתוק הזה בביצועים מהותי אף יותר, אם מתמקדים בתתי הסקטורים של הטכנולוגיה כגון Software  Cloud, E-Commerce, AI ושבבים. סקטורים אלו הניבו תשואה של בין 30% עד 65% מתחילת השנה.

ממשבר בריאותי להתחדשות טכנולוגית

קצב הטרנספורמציה הדיגיטלית קורה במהירות שלא חווינו בעבר, עקב כללי הריחוק החברתי וההנחיות הנוקשות הצרכנים נאלצו לשנות את דפוס ההתנהגות שלהם. בהתאם לזה, חברות תשלומי אונליין נהנו מעלייה חדה בכמות העסקאות עקב פעילות נרחבת יותר של הצרכנים באתרי הקניות וברשתות החברתיות, כללי הריחוק החברתי והבידוד תרמו לביקוש למשחקי מחשב ואף הגדילו עניין בשירותי חברות המציעות פעילות ספורטיבית דיגיטלית בבית.

במקביל, המציאות החדשה שינתה את סדר העדיפויות של ארגונים רבים ואילצה אותם להסיט משאבים להשקעה בטכנולוגיות, שיאפשרו להם שמירה על המשכיות עסקית והתאמת פעילות הארגון גם ליום שאחרי נגיף הקורונה. כך שהעבודה מרחוק הזניקה במאות אחוזים ביקושים לשירותים שלא נצרכו באותה תדירות לפני הקורונה, ביניהם שיחות ועידה בווידאו, חתימה דיגיטלית על מסמכים, בקרה מרחוק על תהליכי עבודה ופלטפורמות לניהול קשר לקוחות. אם בעבר הטכנולוגיה שימשה חברות בשיפור יכולות האדמיניסטרציה, כיום, בעידן שבו חברות עובדות במקביל, מול העובדים והלקוחות שלהן בצורה דיגיטלית, הטכנולוגיה הפכה להיות הבסיס לפעילות עסקית.

בנוסף, החדשנות הטכנולוגית הביאה עמה זן חדש של חברות המציעות שלל פתרונות תוכנה באפליקציות המבוססות טכנולוגיית ענן. חברות אלה מציעות כלי אינטגרציה, תהליכי בקרה וניהול, כלי פיתוח תוכנה נגישים יותר – ופתרונות עסקיים חוצי תחומים, והכל תחת מודל עסקי מבוסס מנוי, ללא צורך בהשקעה של מיליוני דולרים בחומרה מתקדמת או בצוותי IT.

את השינוי הטכנולוגי המהיר אפשר לראות גם בתחום הרפואה. הסיכון הכרוך בהגעה לבית חולים והגישה המוגבלת לשירותי רפואה בסיסיים, עקב הסטת משאבים לטיפול בחולי קורונה, האיץ את פלטפורמות הטלרפואה ואפשר למיליוני אנשים לקבל את השירותים הללו בנוחיות בביתם. מוערך כי סגמנט זה בדרכו להפוך לתחום בעל שווי שוק משמעותי ביותר עד שנת 2025.

משבר הקורונה הוכיח את חשיבותו של המידע. היכולת לנתח כמויות גדולות של מידע ולהסיק מהם תובנות הובילו לפיתוח דור חדש של אפליקציות לניתוח מסדי נתונים בעזרת טכנולוגיה של בינה מלאכותית. אלה, בשילוב הפיתוחים הטכנולוגיים בתחום הגנטיקה והביו רפואה מאפשרים להגיע מהר יותר לחיסון נגד נגיף הקורונה, לקטוע שרשראות הדבקה ולהציע טיפול הולם יותר לחולים.

טכנולוגיה, השקעות והיום שאחרי

לאחרונה אנחנו עדים לעלייה מחודשת בכמות ההנפקות הראשוניות בארה”ב, כשחלק ניכר מהן הוא מסקטור הטכנולוגיה. עד כה ראינו קרוב ללמעלה מ-100 הנפקות בטווח של 3 חודשים, שגייסו יחדיו כ-40 מיליארד דולר. מוערך כי ביקוש גבוה להנפקות הללו ימשיך ללוות אותנו גם בשנה הבאה, שעתידה להיות שנה עוצמתית יותר מבחינת גיוסים. המשקיעים רעבים לחברות בעלות פוטנציאל צמיחה גבוהה שמוצריהן מהווים את הבסיס למגמות העתידיות של המאה ה-21 והן אלה שסביר שידחפו את סקטור הטכנולוגיה קדימה, לשיאים חדשים.

מגפת הקורונה אמנם עשויה להותיר אחריה לא מעט נזקים, אך אם נסתכל על חצי הכוס המלא, נגלה שהיא הביאה איתה גם כמה דברים טובים, ביניהם חדשנות, פיתוחים טכנולוגיים ויצירתיות מחשבתית שיישארו כאן גם ביום שאחרי.

 

אין לראות במאמר זה בגדר המלצה ו/או ייעוץ/ שיווק השקעות ו/או תחליף לייעוץ/שיווק השקעות ו/או ייעוץ פנסיוני ו/או שידול ו/או חוות דעת בקשר עם השפעת הסגר ו/או הקורונה על מניות הטכנולוגיה ו/או על סקטורים ספציפיים ואין לראות במאמר כייעוץ/ חוות דעת בנוגע לכדאיות השקעה כלשהי. האמור במאמר אינו מהווה תחליף לשיקול דעתו הפרטני של כל אדם בהתחשב בסיכויים ובסיכונים הטמונים בכל השקעה, ואין בו בכדי להחליף ייעוץ מקצועי (כלכלי, משפטי, מיסויי וכד’) המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. אין לראות במידע המוצג במאמר כעובדתי או כמידע שלם וממצה ואין לקבל החלטות השקעה כלשהן בהסתמך עליו בלבד. IBI בית השקעות בע”מ לא תהיה אחראית כלפי כל אדם או תאגיד לכל נזק שעלול להיגרם לו כתוצאה משימוש בפרסום זה או הסתמכות עליו. תחזיות המוצגות במאמר עשויות שלא להתממש באופן המתואר בו. אין באינפורמציה הניתנת במאמר משום הבטחת תשואה כלשהי בכלל ובפרט עקב השקעה בסקטורים המוזכרים בה.

דברו איתנו

    תכנים שיעניינו אתכם

    הירשמו לקבלת עדכונים במייל