קרן נאמנות משפחתית: העברת עושר בין דורי באמצעות TRUST IL

עד היום, ניהול והעברת עושר בין-דורי בישראל הייתה משימה מורכבת. רוב המשפחות שרצו להעביר את ההון שלהן לדורות הבאים נאלצו להסתמך על צוואה או על נאמנויות בחו"ל, להם חסרונות רבים. IBI TRUST IL מאפשרת, לראשונה בישראל, לנהל ולהעביר עושר ומורשת בין-דורי באמצעות נאמנות ארוכת טווח. מהי נאמנות TRUST, למי זה מתאים ומה היתרון הגדול שלה? הנה כל מה שצריך לדעת על ניהול והעברת הון בין דורי

מערכת IBI
3 מרץ 2021 ב-15:50

צברתם הון משפחתי גדול וכעת אתם רוצים להעביר אותו לדורות הבאים? האפשרויות שעומדות בפניכם ידרשו פשרות. האופציה הנפוצה היא כמובן צוואה. היא מאפשרת לנו כמסמך משפטי מחייב לדאוג לאן רכושנו ילך ביום שניפרד מהעולם, אבל לא ביום שלאחריו. במילים אחרות, היא מתאימה למי שמעוניינים לחלק את הרכוש בדרך מסוימת וחד פעמית, אבל לא למי שרוצים  או צריכים לדאוג לילדים ולילדות, לנכדים ולנינות לאורך זמן. צוואה לא מתיימרת לתת מענה לאלו שרוצים להבטיח שהרצונות שלהם או החזון שלהם באמת יתממשו לאורך זמן. לדוגמה אם אנו רוצים להבטיח השכלה לדורות הבאים, אין לנו על מה להסתמך בכדי לדעת שאכן נכדינו ונכדותינו יזכו לחינוך שאנו היינו רוצים לאפשר להם, וכמובן גם בנושאים כמו דיור או בריאות האתגר דומה.

מי שלא רוצים להסתמך רק על צוואה ומי שלא רוצים להיות תלויים בעו”ד אחד, אלא מחפשים פתרון ארוך טווח, פועלים באמצעות נאמנות. אחד היתרונות המרכזיים בהעברת ההון באמצעות נאמנות הוא האופי המתמשך שלה. נאמנות נותנת הגנה על ההון המשפחתי והעברת נכסי ועסקי המשפחה לדורות הבאים, תוך התחשבות בהיבטים כלכליים, עסקיים וערכיים. הנאמנות מאפשרת התאמה מדויקת לרצונות וצרכי המשפחה.

נאמנות TRUST: הבשורה מאמריקה הגיעה לישראל

העברת ההון המשפחתי, באמצעות נאמנות, היא דבר נפוץ בארה”ב, כך שלא מעט בעלי הון אמריקאים בוחרים לנהל את הכסף שלהם באמצעות נאמנות מסוג TRUST. לעומת זאת, בישראל הכלי הזה פחות מוכר. כדי להבין לעומק את המכשיר הזה, צריך קודם להבין את המשמעות של סוג הנאמנות הזו.

TRUST מהווה הסדר משפטי גמיש, שמוקם על ידי מייסדי הנאמנות. הבעלות והשליטה על נכסי המייסדים מועברת לנאמן, שמנהל את נכסי הנאמנות, עבורם ועבור הדורות הבאים, בהתאם להוראות המייסדים. באופן הזה, מייסדי הנאמנות מבטיחים לא רק את ההגנה על נכסיהם, אלא גם את הניהול וההעברה המסודרת של העושר המשפחתי עבור הנהנים בדור הקיים ובדורות הבאים. בנוסף, במידה ועולה הצורך לשנות במהלך חיי הנאמנות את הנהנים ולקבע מנגנון לקביעת זכויות הנהנים, במקרה של פטירה או אבדן כשירות משפטית, הנאמנות מאפשרת לעשות כן ללא צורך בהליכי אפוטרופסות, ירושה או צו קיום צוואה.

לראשונה בישראל גוף העוסק בניהול הון באמצעות נאמנויות משפחתיות

כאמור, עד היום, ניהול והעברת עושר בין-דורי בישראל הייתה משימה לא פשוטה. הרצון לייצר פתרון גם עבור ישראלים בעלי הון, היה בין הסיבות להקמתה של Trust IL, המהווה גוף מוסדי ראשון המנהל את ההון המשפחתי והעברתו לדורות הבאים באופן מסודר באמצעות נאמנות ישראלית. כל זאת, בהתאם לחזון המשפחתי, במטרה לספק פתרון ארוך טווח, תוך הבטחת רצונותיהם של המורישים ולאפשר בניית מורשת משפחתית. במילים אחרות, שימוש בנאמנות מאפשר להגן על ההון המשפחתי וכן להעביר את העושר המשפחתי לדורות הבאים תוך מימוש חזון עסקי, משפחתי וערכי.

Trust IL יכולה לספק את מכלול השירותים הדרושים בבניית הנאמנות וניהול ההון המשפחתי, כאן בישראל או רק להשלים רכיבים החסרים למשפחה. סל השירותים כולל בין היתר שירותי ניהול ותפעול נאמנויות לכל סוגי הנכסים המשפחתיים, באמצעות נאמנות המוקמת על פי חוק הנאמנות בישראל. אחת הנקודות החשובות היא שאין תלות בנאמן יחיד, אלא בבית השקעות גדול, ותיק ומפוקח עם ניסיון וידע רב בתחום, מה שמבטיח את המשכיות ניהול ההון ויכולת ההוצאה לפועל של כוונת מייסדי הנאמנות.

אחד הדברים החשובים בתהליך ההוצאה לפועל של הנאמנות הוא הליווי האישי שמקבלות המשפחות, בניית אסטרטגיית השקעה באמצעות מומחים בתחום והתאמת כתב הנאמנות לצרכים האישיים של כל משפחה. תחילה, מתבצעת בחינה ובניית הנאמנות בהתאם לצרכים ולשיקולים של כל משפחה, בשלב השני מתבצעת ההקמה ורישום הנאמנות. השלב השלישי והמרכזי מתמקד בניהול בפועל של הנאמנות. כשלאורך כל תקופת הנאמנות ניהול נכסי הנאמנות, לרבות נכסי נדל”ן וניהול אסטרטגיית ההשקעה מול כל מנהלי ההשקעות בפועל מבוצעת על ידי Trust IL. לצד זה, מעקב שוטף אחר מימוש החזון, הקפדה שכל הדוחות הרלוונטיים לרשויות בישראל, לרבות רשות המיסים, מוגשים במועדים הקבועים בחוק וכן מתן עדכונים שוטפים למשפחה. המטרה היא להבטיח ביצוע חלוקות והענקות, על פי ההסכם ומימוש הצוואות, בהתאם לרצונות המורישים. החלוקות מבוצעות תוך קשר שוטף, אישי ובלתי אמצעי עם הנהנים. חשוב לציין שכחלק מהשירותים הניתנים על ידי הנאמנות, ניתן להקים נאמנות פילנתרופית, או תיק השקעות לתרומה.

נדבך משמעותי בפעילות Trust IL הוא שיתוף הפעולה עם אנשי מקצוע המלווים את המשפחה כבר מהיום הראשון. לדוגמה, אנשי הפמילי אופיס שמלווים את המשפחות בתהליך הקמת הנאמנות, תוך שימת דגש על צרכי המשפחה ובליווי פיננסי של המשפחה בטווח הארוך. כמו כן,  את המשפחה ילוו עורך דין ורואה חשבון בתחומים משפטיים וחשבונאיים, לרבות עורך דין המשמש כפרוטקטור הנאמנות, כאחראי על פיקוח ובקרה וכן על הקניית סמכויות מסוימות בשלבי הקמת הנאמנות.

 פתרון יעיל ובטוח למגוון רחב של צרכים

העברה של עושר בין-דורי באמצעות נאמנות ישראלית עשויה להוות פתרון יעיל ובטוח עבור משפחות בעלות מגוון רחב של צרכים ורצונות, ובין היתר עבור מי שרוצים להעביר את נכסי המשפחה בצורה מדורגת ולאורך השנים לדורות הבאים או לבצע העברת נכסים במתנה לבני המשפחה, תוך פיקוח ושליטה על הנכסים בטווח הארוך: אנשים שיש במשפחתם אדם בעל צרכים מיוחדים או מי שאינו כשיר משפטית; מי שרוצים להבטיח ארגון, שליטה וניהול של העסק משפחתי בחיי מייסדי העסק והעברה בין-דורית של הבעלות והשליטה בעסק; מי שרוצים לממש חזון משפחתי ולהשפיע על חייהם של צאצאיהם במגוון תחומים, כגון בריאות, השכלה, תרומה לקהילה וכמובן מבחינה פיננסית; שימוש בנאמנות יכולה להוות פתרון גם עבור מי שמעוניינים להגן על ההון המשפחתי ממגוון סיכונים; יש מי שבוחרים בנאמנות למטרות צדקה, הכוללות הנחלת חזון ערכי של תרומה חברתית משמעותית בשיתוף המשפחה. בנוסף, זהו פתרון חילופי להסכמי ממון בין בני זוג לפני הנישואים, בייחוד בנסיבות של נישואים פרק ב’.

IBI Trust IL, מקבוצת IBI בית השקעות, מנוהלת על ידי משה רוח, מנכ”ל החברה, בעל רקע וניסיון עשיר בתחום ניהול ההון לפרטיים ומשפחות אמידות וכן בהקמת ותפעול נאמנויות בהיקפים גדולים בישראל. ד”ר אלון קפלן, עו”ד, משמש כיועץ לחברה. עו”ד אלון קפלן חבר בארגון הבינלאומי STEP, חבר באגודת הנאמנים הבינלאומית וחבר האקדמיה הבינלאומית לנאמנויות והון משפחתי. בעבר, שימש כיועץ לוועדה למיסוי נאמנויות של רשות המיסים. צביקה ברנשטיין, עו”ד ורו”ח, מכהן כשותף מייסד של חברת IBI קפיטל, חברת ניהול התגמולים ההוניים והשירותים הפיננסיים המובילה בישראל. צביקה אחראי על היבטי המס, הלבנת הון וציות ומתמחה בליווי עסקאות מיזוג ורכישה מורכבות ותגמול הוני לעובדים ולבכירים.

לפרטים נוספים, בקרו באתר האינטרנט של  Trust IL<< https://ibitrustil.ibi.co.il/

להאזנה לפודקאסט בנושא העברת עושר בין-דורי באמצעות נאמנות, להאזנה, לחצו >>

דברו איתנו

    תכנים שיעניינו אתכם

    הירשמו לקבלת עדכונים במייל