מסחר באופציות מעו"ף

כל מה שצריך וכדאי לדעת על מסחר באופציות: סוגים, אסטרטגיות ועוד

מערכת IBI
26 אפריל 2021 ב-08:27

אופציות מעו”ף (ובשמן המקצועי – נגזרים) הן מכשיר פיננסי המסייע בניהול סיכונים בהשקעות וכלי למסחר ספקולטיבי המיועד להשיא רווחים. אופציה היא חוזה בין שני צדדים, כאשר אחד מהם הוא כותב האופציה והשני הוא רוכש האופצייה (משחק סכום 0).
כותב האופציה – מעניק לרוכש האופציה זכות לרכוש/למכור את נכס הבסיס (המוגדר מראש) עבור מחיר הנקבע מראש ובתאריך הנקבע מראש.
רוכש האופציה – (הצד השני) מקבל את הזכות לרכוש/למכור את נכס הבסיס (המוגדר מראש) עבור מחיר הנקבע מראש ובתאריך הנקבע מראש.

אופציית רכש/מכר

אופציית רכש CALL – מסמך המקנה זכות למחזיק בו לרכוש נכס כלשהו, בכמות מסוימת ובמחיר מסוים, עד לתאריך או בתאריך מסוים. מנגד, מוכר/כותב/מנפיק האופציה מתחייב לממש את הזכות על פי התנאים שנקבעו.
אופציית מכר PUT – מסמך המקנה זכות למחזיק בו למכור נכס כלשהו, בכמות מסויימת ובמחיר מסוים, עד לתאריך או בתאריך מסוים. מנגד, מנפיק האופציה מתחייב לממש את הזכות על פי התנאים שנקבעו.

סוגי אופציות

קיימים סוגים שונים ורבים אך ברוב השווקים בעולם נסחרות אופציות משני סוגים:
אופציה אמריקאית – הזכות לממשה ניתנת עד מועד פקיעתה, כלומר, המחזיק בה יכול לממשה בכל יום מרגע הרכישה ועד מועד פקיעתה.
אופציה אירופאית – הזכות לממשה ניתנת רק במועד פקיעתה, כלומר, לא ניתן לממשה בכל עת, אלא רק במועד פקיעתה.

אסטרטגיות במסחר באופציות

אופציה עירומה – האסטרטגיה הפשוטה ביותר. רכישה/מכירה של אופציית CALL או PUT תוך ציפייה לשינויים בנכס הבסיס. באסטרטגיה זו רוכשים או מוכרים אופציית PUT או CALL (אחת בלבד, ללא קנייה או מכירה של נכס הבסיס או אופציות אחרות). למעשה, מדובר בנסיון לצפות את כיוון המניה/מדד, מעלה או מטה וקניית/מכירת אופציה בהתאם לכיוון הצפי.
מרווח – אסטרטגיה זו משלבת אופציות הנכתבות על אותו נכס, עם מרווח בין מחירי המימוש שלהן או עם מרווח בין זמני הפקיעה שלהן.
נטרול סיכון או הגנה – זהו גידור באמצעות אופציות, כלומר, שילוב בין אופציה ונכס הבסיס אליו היא מתייחסת. במקרה של CALL, הנכס מגן על ההפסדים ממכירת האופציה, ובמקרה של PUT האופציה מגנה על הפסדים אפשריים מרכישת הנכס.

נכסי בסיס של אופציות:

מדדים – כגון מדד ת”א 25, בנקים ומדדים נבחרים בעולם.

מניות

מט”ח

מסחר בשוק המעו”ף (בבורסה בתל אביב)

ניתן לסחור בשוק המעו”ף באמצעות אופציית CALL ואופציית PUT. ‘מעו”ף’ הוא שמו הקודם של מדד תל אביב 25, הכולל את 25 החברות הגדולות ביותר הנסחרות בבורסה בתל אביב. שוק המעו”ף בישראל קם בתחילת שנות ה- 90. שינויים בשווקים הפיננסיים יצרו צורך בשוק מתקדם עבור משקיעים שביקשו לגדר סיכון בתיקי השקעות.
בבורסה בתל אביב נסחרות אופציות על מדד ת”א 25 (מעו”ף), וגם על שער הדולר, שער האירו, מדד הבנקים ועוד. המסחר באופציות על מדד ת”א 25 מתבצע במכפלות של 100 ש”ח והמסחר באופציות על דולר ואירו במכפלות של 10,000.

תקופה מקסימלית לאופציה על מדד המעו”ף

התקופה המקסימלית עד לפקיעת אופציה על מדד המעו”ף היא שלושה חודשים, כאשר יום המסחר האחרון של כל אופציה הוא ביום חמישי שלפני יום שישי האחרון בחודש, בשלב תחילת המסחר הרציף.

רוצים לדעת עוד על מסחר באופציות?

IBI TRADE מציעה את מערכת המסחר המתקדמת בישראל, הכוללת פקודות מסחר מתקדמות על כל סוגי ניירות הערך, לרבות אופציות. ב-IBI TRADE תוכלו ליהנות משירות על ידי סוחרים מיומנים ובעלי ניסיון רב. IBI שירותי בורסה מפעילה את אחד מחדרי המסחר הגדולים והותיקים בישראל.

דברו איתנוהשאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם או חייגו ל- 6212*

    דברו איתנוהשאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם או חייגו ל- 6212*