על רקע הודעות חברות התרופות על אפקטיביות החיסון לקורונה, שבאו בזו אחר זו, שווקי המניות השיאו תשואות בתחילת חודש נובמבר. מעניין היה לראות כי אופטימיות המשקיעים על דבר ההודעה של חברת פייזר מיום 9.11.20, באה לידי ביטוי בעוצמה מתונה במדד ה-S&P500, שעלה באותו יום כ-1.2% בלבד. אולם, הדיפרנציאציה בין הענפים השונים בארה”ב באה ללמד על אופטימיות חד משמעית בתחומים שונים, ועל הסטת פוזיציות ממניות ש”נהנו” ממשבר הקורונה למניות ש”ספגו” את נזקי המשבר. מניות הטכנולוגיה למשל, הגיבו באותו יום מסחר, בירידה של 2.8%, ואולי רמזו על סופה של תקופה חיובית בענף, או לפחות על מימוש חלקי של המחירים הגבוהים אליהם הגיעו. מניות האנרגיה החבוטות לשנה זו, עלו כ-11.3%, לאור תגובה מהירה במחיר חבית נפט מסוג ברנט, עלייה של 7% באותו יום מסחר. מניות ענף התעופה עלו כ-14.8% באותו יום מסחר. היו אף מניות שהגדילו לעלות ולסגור את הפער השלילי מתחילת השנה, תוך יום מסחר אחד בלבד, לדוגמה מניית “בוקינג” BKNG, שעלתה באותו יום מסחר כ-17%.

מדד ת”א 125 עלה החודש כ-10.2%, בהובלת מניות סקטור הגז והנפט, שעלו בממוצע כ-28% בחודש האחרון. כמו כן, מניות הנדל”ן, שהיו לתקופה ארוכה נטל על ביצועי המדד בשל סביבה כלכלית מאתגרת ועננת אי-ודאות בענף, הפכו לכוכבות החודש ועלו כ-23% בתוך ימים ספורים.

<span class="show-ltr">Table of Content: Simply click on the desired link</span> <span class="show-rtl">תוכן עניינים; ניתן להקליק על הקישור הרלוונטי</span>

תוצאות הרבעון השלישי לשנת הקורונה

אי אפשר להתעלם מעונת הדו”חות, שליוותה והיוותה גב תומך לביצועי המניות המרשימים החודש.

הבנקים, עלו במהלך חודש נובמבר כ-12% וכיום נסחרים במכפיל של כ-0.78 על ההון. כל זאת, לאור הבשורות על החיסון המתקרב ותוצאות הרבעון השלישי של הענף בכללותו, שהציגו נתונים חיוביים. כצפוי, הבנקים ככולם דיווחו על ירידה משמעותית בהוצאות לחובות מסופקים, ירידה שנבעה בעיקרה מהפרשות גבוהות מאוד, שננקטו ברבעון השני, לבקשת המפקח על הבנקים. בראייה ענפית, רווחי הבנקים עלו כ-60% ברבעון השלישי, לעומת הרבעון השני של 2020. כמו כן, התשואה על ההון המצרפית לענף, ברבעון השלישי עמדה על 8% לעומת 5% בלבד ברבעון השני. כתוצאה מצמיחה בתיק האשראי ומהתרחבות מתונה במרווח האשראי, הבנקים הציגו עלייה ברווחי המימון. כמו כן, ביצועי שוק ההון הטובים לרבעון השלישי באו לידי ביטוי ברווחי המסחר של הבנקים, שמהווים עדיין, חלק ניכר ברווחי המגזר. באופן כללי, כל הבנקים הציגו שיפור משמעותי ביחס להתייעלות התפעולית. זאת לאור ניצול ההזדמנות של המשבר וכן ליישום הליכי התייעלות משמעותיים, בין היתר, צמצום סניפים, קיצוץ עובדים ושכר בהתאם.

מניות הנדל”ן, שהיוו מוקד לאי היציבות וחוסר הוודאות בשוק בשנה זו, לראשונה הציגו תמונה ברורה יותר, של עומק הפגיעה בחברות ובענף ואולי, אף רמיזה על המשך התוצאות קדימה. אין זה סוד ששתי הנפגעות העיקריות ממשבר הקורונה הן מניות הנדל”ן המסחרי ומניות המשרדים. סגירת הקניונים ומרכזי הקניות, לצד יישום נוהל עבודה מהבית, הביאו לירידות מתמשכות בענף בשנה זו. הרבעון השלישי של חברות ענף הנדל”ן, מציג הקלות בשכר דירה לשוכרים בתחום הקניונים, בהיקף נמוך יחסית לעומת המחצית הראשונה, לצד רבעון נטול הפחתות ערך בשווי הנדל”ן, בחלק מהחברות עד הפחתות זניחות באחרות. עד כה, במרבית חברות הנדל”ן למשרדים, עיקר ההקלות התבטא בפריסה של תשלומי דמי השכירות, אך לא באופן משמעותי.

בכל אופן, שנת 2020, שטרם הסתיימה ולגביה סימן שאלה בעניין סגר נוסף בחג החנוכה (וגם בלעדיו), מוגדרת כ”שנה אבודה” לענף. כעת, העיניים נשואות קדימה אל עבר שנת 2021, כאשר במרכז ניצבת השאלה המרכזית בדבר יכולת הפיצוי של כל אחת מהחברות על השנה האחרונה, הן באמצעות מחזורי חוב, באמצעות היקף מזומנים בקופה או מפעילות תזרימית של החברה. זאת ועוד, מדד ת”א נדל”ן, כאמור, הפגין ביצועים עודפים בחודש נובמבר ומתחילת השנה נסחר בחסר של כ-13% בלבד.

קמעונאיות המזון, המניות המובילות לשנת הקורונה, עליהן כתבנו במסגרת השנה האחרונה בהזדמנויות שונות ומגוונות. משבר הקורונה נתן דחיפה משמעותית לפעילות האונליין של הרשתות השונות. קיימת סבירות גבוהה, מצד החברות השונות, כי פעילות זו תמשיך לצמוח בהתאם למגמות העולמיות וההתפתחות הדיגיטלית, גם לאחר המשבר. כמו כן, פעילות זו עשויה להוות יתרון תחרותי משמעותי לחברות הגדולות, שהגדילו להשקיע בפעילות האונליין, הן ברמה הדיגיטלית והן ברמה התפעולית-לוגיסטית, טרום המשבר, לבסס מעמדן בשוק האונליין.

ברבעון השלישי לשנה זו, חברות הענף הציגו המשך צמיחה משמעותית, הן בפעילות האונליין, כאמור, והן במכירות המותגים הפרטיים. לפי נתוני סטורנקסט, שוק קמעונאות המזון והמשקאות רשם בחודש אוקטובר גידול במכירות של 10.4%, בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד. בסך הכל, מציג שוק המזון והמשקאות צמיחה של כ-9% בסיכום עשרת החודשים הראשונים של 2020. זוהי שנת הקורונה בתעשיית המזון.

כעת השאלה המתבקשת היא מה יקרה ביום שאחרי? ברור כי הצמיחה המואצת בענף, בשנה הנוכחית, תהווה אתגר להמשך הצגת צמיחה גם בשנת 2021. עיקר המכירות של כל חברות הענף מבוסס על הצרכן הפרטי. מחד, הרשתות הקמעונאיות יחזרו למכור  לגופים גדולים כמו בתי מלון, מסעדות, אולמות אירועים וכדומה, אך מנגד, היקף הצריכה הביתית ככל הנראה ישוב לקדמותו, טרום הקורונה, בשל פתיחת השמיים, חזרתן המבורכת של המסעדות ומקומות הבילוי. ובשורה התחתונה, פחות שעות מול המקרר הביתי.

מאקרו ישראלי נוסח נובמבר 2020

מתחילת החודש, השקל יוסף ב-1.2% מול סל המטבעות. מנגד, מחירי הסחורות ממשיכים לעלות, בפרט מחירי הנפט בעולם.

ברבעון השלישי לשנה זו, ייצוא שירותי ההיי-טק המהווים כ-8% מסך התוצר, עלו כ-14.7%, זאת, לאחר גידול של כ-30% ברבעון השני. פעילות זו, מהווה את אחד מהקטרים המרכזיים לפעילות הכלכלית של המשק. תחומי התוכנה, הסייבר, מחקר ופיתוח ושירותי המידע, הציגו כאמור, התרחבות משמעותית בשנה זו, ותמכו בצמיחת המשק ובלחץ לייסוף השקל.

לפי מדד הניידות של גוגל, תנועת הישראלים למקומות העבודה חזרה לרמות שהיו לפני הסגר. נתון זה, משפיע ישירות על ממוצע הרכישות בכרטיסי אשראי, שבתחילת נובמבר הגיע לשפל ומאז, רשם עלייה מתמשכת. עלייה זו, ניכרת בכל התחומים והושפעה בעיקרה מהיציאה ההדרגתית מהסגר. מרבית מקומות המסחר והבילוי עדיין סגורים ולכן התנועה הנוכחית עדיין לא מממשת את הפוטנציאל התואם לשנים עברו.

ובנימה חגיגית, בסוף השבוע האחרון בארה”ב, חגגו הצרכנים האמריקאים את ה-Black Friday, שעם השנים המסורת האמריקאית הפכה להיות נחלת הכלל, כאשר רשתות הישראליות מנצלות את התאריך למבצעים והנחות.

בהתאם לניתוחים שבוצעו עד כה, הכוללים עסקאות ב-90 מתוך 100 רשתות קמעונאות מקוונות אמריקאיות, חל גידול של כ- 21% ביחס למכירות באותו יום בשנה שעברה, וסך המכירות במהלך אותו יום עמד על כ-9 מיליארד $. חגיגת הקניות החודש טרם הסתיימה ונתוני ה-Cyber Monday עוד לא נרשמו ודווחו, אבל מאינדיקציות ראשוניות באתרים השונים, מדובר שוב, על שבירת יעד שיאים חדש.

ספק אם מדובר במגפת הקורונה, שדרבנה את קהל הלקוחות לאוץ ולרכוש אונליין, או שמא המשך שבירת שיאים מסורתית מדי שנה, מגמה שרק מתחזקת עם המגפה העולמית.

 

האמור בכתבה זו כולל הערכות, אומדנים ו/או תחזיות, נאסף ו/או מתבסס על מידע ממקורות שונים ולא בוצעה על-ידי IBI בית השקעות בדיקה עצמאית של המידע האמור ועשויות ליפול טעויות או אי דיוקים ולכן אין להסתמך על האמור לצורך קבלת החלטות השקעה ואין לראות בו ייעוץ או המלצה לביצוע פעולה ו/או השקעה כלשהי. קבוצת IBI אינה אחראית לכל אבדן ו/או נזק אשר יגרמו לצד ג’ כלשהו בשל הסתמכותו על המידע המובא בסרטון זה.

 

הלית ימאל,

הלית ימאל,

אנליסטית ב-IBI אמבן

שתפו: Share: