נובמבר 2018

שירלי יום-טוב, IBI בית השקעות

 

8,000

זהו מספר הדירות שנרכשו בישראל במהלך אוגוסט האחרון. הנתון הזה פורסם לפני כשבועיים והוא הופך את אוגוסט לחודש הגרוע ביותר מבחינת מספר העסקות בנדל"ן בתקופה של כמעט שנה לאחור.

את הנתון הזה פירסם הכלכלן הראשי במשרד האוצר לצד נתונים מעניינים אחרים על שוק הנדל"ן. למשל, נרשמה ירידה בחלקם של המשקיעים בשוק הנדל"ן – כיום הם מהווים רק 13% מתוך כל העסקאות בשוק. באוגוסט, משקיעים רכשו 1,000 דירות אבל מכרו 1,600.

המספרים שפירסם הכלכלן הראשי של האוצר יכולים אולי להתחבר לנתון שפרסמה הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (למ"ס) במהלך אוקטובר, על כך שב-12 החודשים האחרונים ירדו מחירי הדירות ב-1.1%.

האם הנתונים של הלמ"ס מצביעים על מגמה חד משמעית? כי בחודשים האחרונים הם הראו על דשדוש ולעיתים אפילו על המשך עלייה במחירים.

כנראה שצריך להמתין עוד כמה חודשים כדי לקבוע באופן חד משמעי האם התחושה של הרבה אנשים נכונה והכיוון של שוק הנדל"ן הוא אכן למטה.

 

1.1%

זהו שיעור עליית מדד המחירים לצרכן – האינפלציה – מתחילת השנה. רפי גוזלן, הכלכלן הראשי ב-IBI אומר שהתבססות האינפלציה בישראל נמשכת וצפויה להוביל להתנעת תהליך העלאת הריבית בתחילת 2019.

כל זה לא מפתיע במיוחד, כי אחרי שנים של אינפלציה אפסית ואפילו שלילית, כל ההתפתחויות הכלכליות תומכות בזה שתהיה קצת אינפלציה בישראל.

למשל, רפי מדבר כבר למעלה משנה על העלייה בקצב עליית השכר בישראל, שנובעת מזה שהאבטלה נמוכה ויש ביקוש לעובדים ועובדות. זה יוצר "סביבת ביקושים" חזקה, כמו שאומרים הכלכלנים. תכלס זה אומר שיש כסף, יש ביקוש, ואפשר להעלות מחירים. זה בדיוק מה שמביא לאינפלציה, שהיא אחד הגורמים המשפיעים ביותר על שיעור הריבית. כרגע הריבית בישראל עדיין אפסית (0.1%) ובנק ישראל הבהיר שהיא תתחיל לעלות ברבעון הראשון של 2019.

עוד משהו מעניין שרפי אומר זה שהוא מעריך שקצב עליית הריבית יהיה גבוה מזה שהפעילים בשוק ההון מעריכים כרגע.

 

598 דולר

זהו המחיר שמציעה אחת מחברות התעופה הישראליות לכרטיס טיסה לבנגקוק וחזרה לתל אביב. 299 דולר הלוך, 299 דולר חזור.

אם חגגתם לפני כמה שנים טובות במסיבת פול מון על אחד החופים בתאילנד, עם יותר מדי אלכוהול זול, אולי אתם זוכרים ששילמתם על טיסה כזו הרבה יותר? אנחנו זוכרים מחיר כפול! (אבל לא זוכרים מה היה שער הדולר).

טוב, אז אולי יש פקקים, אבל לפחות השמיים פתוחים, והתחרות מכסחת את המחירים של טיסות, גם למזרח. וזה עוד לפני שחברת התעופה עם השירות החלומי, תאי איירווייז, נחתה כאן. (אגב, היא לא עושה סימנים של הגעה בקרוב). בינתיים, מי שטסות למזרח לצד הישראליות, ולוחצות את המחירים למטה הן חברות סיניות, ויש גם את ארופלוט הרוסית ואוזבקיסטן איירליינס. הרבה שמות. ולא נשכח את אייר אינדיה, שהתחילה להטיס אותנו לארץ הנמסטה בפחות זמן וכסף.

טיפ קטן לחובבי נתב"ג, למי שעדיין לא מכיר/ה - העמוד "טיסות סודיות"  בפייסבוק.

 

0.05%

אלה דמי הניהול השנתיים שתוכלו לשלם על כל הכסף שצברתם עד היום בקרן הפנסיה שלכם, אם תעבירו את החיסכון לקרן פנסיה "ברירת מחדל".

את דמי הניהול האלה על הכסף שצברתם, לצד 1.49% על ההפקדות השוטפות, מציעה קרן הפנסיה של הלמן אלדובי* לצידה יש גם את קרנות ברירת המחדל של אלטשולר שחם, פסגות ומיטב דש, בדמי ניהול מעט גבוהים יותר.

עכשיו, אם צברתם כבר איזה קילומטראז' נאה בחיסכון לפנסיה שלכם, אז זה ברור שדמי ניהול נמוכים על הצבירה הם משהו שכדאי לשאוף אליו.

שימו לב לנתונים הבאים: כ-12% מבעלי שכר של 13 אלף ש"ח משלמים דמי ניהול מקסימליים בקרן הפנסיה שלהם, שעומדים על 0.5% מהצבירה ו-6% מההפקדות (!!!).

בעלי (ובעלות) שכר חודשי של 15 אלף ש"ח משלמים בממוצע דמי ניהול בגובה של כ-0.25% מהצבירה בקרן הפנסיה שלהם. עוד נתונים מעניינים אפשר למצוא כאן, בכתבה בכלכליסט.

אז אולי אתם אומרים לעצמכם עכשיו: אה, טוב, בקרן פנסיה ברירת מחדל זה רק איזה פיפס פחות, מה זה כבר משנה?

אבל, כשמדובר על צבירה של מאות אלפי שקלים וכשהכסף הזה נצבר בחיסכון לטווח ארוך, אז זה כבר בהחלט כסף משמעותי, שיכול להישאר אצלכם במקום ללכת על דמי ניהול. (פה אנחנו חייבים לומר: חיסכון פנסיוני הוא יותר מדמי ניהול נמוכים. תמיד מומלץ להתייעץ על החיסכון הכי חשוב בחיים של כמעט כולנו).

*גילוי נאות: IBI  מחזיק בחלק מבית ההשקעות הלמן אלדובי, לאחר שפעילות הגמל של שתי החברות מוזגה ביולי 2018.

שתפו עם חברים :
הוסף תגובה חדשה תגובות

רוצה להגיב או לשאול אותנו משהו?

האימייל לא יוצג באתר.