הטיסות מושבתות, הקייטנות עובדות במתכונת חלקית ובמלונות בארץ כבר מזמן לא נשאר מקום. הקיץ, שנחשב לעונת המלפפונים, בעיקר בשוק ההון, השאיר את רובנו בבית עם הרבה זמן פנוי. לקיץ קדמו כמה שבועות טובים של סגר, קצב העבודה ירד ובמקביל חלו תנודות משמעותיות מאוד בשווקי העולם.

אם נסתמך על נתוני הבורסה שפורסמו לא מכבר, מסתבר שלא כולם טיפסו על הקירות. היו לא מעט אנשים שראו בשילוב הזה של בורסות משתוללות וזמן פנוי, הזדמנות ששווה לנצל.

<span class="show-ltr">Table of Content: Simply click on the desired link</span> <span class="show-rtl">תוכן עניינים; ניתן להקליק על הקישור הרלוונטי</span>

מספר שיא בפתיחת חשבונות מסחר חדשים

לפי נתוני הבורסה לניירות ערך, בחודשים ינואר עד יוני השנה, נפתחו מספר שיא של חשבונות מסחר חדשים בבתי ההשקעות ובבנקים.

77.3 אלף חשבונות מסחר חדשים נפתחו במחצית הראשונה, והם מהווים גידול של 56% ביחס לשנה שעברה. לצורך השוואה, בבורסה מציינים כי “בכל שנת 2019 חברי הבורסה פתחו כ-98 אלף חשבונות חדשים, לעומת כ-77 אלף חשבונות חדשים רק במחצית הראשונה של שנת 2020”.

איך מסבירים את זה בבורסה? בשל הקורונה, זיהינו קפיצה בהתעניינות הציבור בבורסה ובמסחר. התפרצות נגיף הקורונה והסגר הכללי שהוטל על הציבור הישראלי בחודש מרץ האחרון הביא את הציבור הרחב להתעמק, ללמוד ולהשקיע במגוון תחומים אשר בימי שגרה לא זכו בהכרח לרמת התעניינות ותשומת לב גבוהה”. חלק התעמקו בקריאה, חלק בפעילות כושר, חלק החלו לבשל, ורבים, כך מסתבר, פנו להשקעות פיננסיות

אפשר לקרוא לזה “האפקט החיובי של הקורונה”. חודש לתוך התפרצות המחלה, מספר החשבונות שנפתחו במחלקת מסחר עצמאי בחבר הבורסה עלה בקצב של יותר מפי 5 לעומת תקופת “פרה הקורונה”. בחודשים שחלפו מאז, הקצב נרגע רק במעט, כשאפילו כעת, בחודשי הקיץ, אנחנו רואים המשך מבורך של המגמה.

“הסוחרים האמיתיים” מעדיפים שוק תנודתי, כי לרוב הוא מגלם פוטנציאל גבוה בהרבה מאשר בשוק רדום. אך מעבר לתנודתיות החריפה שחזרה לשוק המניות עם פרוץ משבר הקורונה, אחד האירועים המכוננים של “קדחת השקעות הקורונה” לא התרחש דווקא במניות, אלא עם קריסתו של מחיר הנפט, שהיה אירוע חסר תקדים בהיסטוריה. הדבר הוביל רבים להבנה שמתרחשים פה אירועים חריגים מאוד, שניתן לנצלם, גם אם לא מחזיקים בניסיון ובותק רב בשוק ההון. כשהמחירים צנחו, אנשים פשוט סברו כי מדובר בהזדמנות ורצו לתפוס אותה בזמן.

הנהירה מהבנקים

על פי נתוני הבורסה, הגידול החד ביותר במספר החשבונות החדשים, נרשם אצל חברי הבורסה שאינם בנקים. בבתי ההשקעות חל זינוק של 180% במספר החשבונות החדשים. נתונים אלו מתבהרים לנוכח העובדה כי ככלל, שירותי המסחר בקרב חברי הבורסה שאינם בנקים זולים משמעותית מאלה שמציעים הבנקים.

הרוב המכריע של המצטרפים החדשים הם לקוחות הבנקים שהבינו שהעמלות אצלנו נמוכות משמעותית ורמת השירות והזמינות טובים בהרבה. הם רואים את הירידות בשווקים, ורוצים להיות חלק מהחגיגה ובעיקר – לא לשלם על כך עמלות מופרכות.

אם עד היום, הציבור היה פחות ערני בנוגע לעמלות אותן הוא משאיר בבנק, וחלקו העדיף שלא להשקיע עוד כמה דקות בפתיחת חשבון חדש, הרי שהקורונה גרמה לו לעשות סדר בהוצאות בכלל ובהוצאות של תיק ההשקעות  בפרט.

העובדה שברוב בתי ההשקעות אין רשימה של עמלות נסתרות ומיותרות, כמו למשל עמלת אי ביצוע, עמלת המרת מט”ח או דמי משמרת ושעלויות הביצוע נמוכות יותר מאשר בבנקים, הביאה לצמיחה החדה בפתיחת חשבונות בקרב בתים אלה. ישנן עמלות בהן הלקוחות משלמים עשירית ואפילו מאית (!) לעומת העמלה שמדווחת בבנקים. בתקופות תנודתיות, כשנוטים לבצע פעולות רבות, וברגע שעוברים לסחור באופן מקצועי יותר, הלקוחות מרגישים שהחיסכון בעמלות בבתי ההשקעות הוא משמעותי ביותר ויכול להגיע גם לאלפי שקלים בחודש. זה יכול להוות את כל ההבדל בין תשואה חיובית בתיק, לשלילית.

הבורסה, שראתה לנכון לעודד תחרות ושקיפות בנושא של העמלות, השיקה באתר שלה מחשבון עמלות  שמראה בצורה ברורה כי העמלות שרוב הציבור משלם בבנקים גבוהות לעומת העמלות בבתי ההשקעות. בבורסה מעידים שנרשמה “קפיצה משמעותית של כ-130% בכניסה לטבלת השוואת העמלות בניירות ערך בין חברי הבורסה השונים. הטבלה, המתפרסמת באתר הבורסה מעידה על רצון גובר מצד הציבור הרחב להבין את העלויות הכרוכות בפתיחת חשבון ואת עמלות הקניה והמכירה אצל חברי הבורסה וזאת כחלק מהמידע הרלוונטי לפתיחת חשבון ניירות ערך”.

מי הם המשקיעים החדשים?

מעבר לעובדה כי הלקוחות החדשים הם צעירים יותר יחסית למה שהכרנו עד כה, קשה להצביע על “טייפ קאסט” אחיד של המשקיעים החדשים. אם לפשט, זה נע בין שני טיפוסים, או שני סוגי משקיעים: הסוחרים האקטיביים – אותם לקוחות שנוטים לקנות ולמכור לעתים קרובות יחסית ומגיבים מהר לתנודות בשוק. הם אלו שיעוטו על מניות הנפט בירידות החדות, יחפשו הזדמנויות במניות הפארמה השונות או ינסו למצוא את מניית ה-ZOOM הבאה. לצידם, ישנם יותר ויותר משקיעים לטווח ארוך, כאלו שבונים בסבלנות את התיק שלהם ולא נוטים לבצע פעולות לעתים קרובות.

אותם לקוחות מגלים אוריינות פיננסית גבוהה מבעבר, הם מתעמקים בדרכים שונות לבנות את התיק שלהם כך שיניב תשואה סבירה לאורך זמן. הם נוטים לפזר את ההשקעות שלהם, מתמחים ולומדים את השוק, ונכנסים להשקעות אסטרטגיות ארוכות טווח. האתרים הפיננסים והרשתות החברתיות מציעים כיום מידע כלכלי רחב ונגיש, כזה שמאפשר לגבש הבנה בריאה של תנאי השוק, ולשמחתנו, משקיעים רבים עושים בהם שימוש.

שירות מסביב לשעון. גם בשישי ב- 23:00 בלילה.

אחד היתרונות המשמעותיים ביותר של IBI הוא שאצלנו, בניגוד לבנקים, ניתן לפתוח חשבון און-ליין, מהבית, בקלות ובמהירות, ללא צורך בפגישה פיזית. שירות הלקוחות של המחלקה מאויש וזמין לאורך כל שעות המסחר בבורסה, בישראל ובארה”ב., אפילו ביום שישי בשעה 23:00 בלילה. האם הצלחתם  לדבר עם בנקאי ביום שישי ב 23:00 בלילה בזמן המסחר בארה”ב?

זו אחת הסיבות המרכזיות שבגינן מגיעים אלינו לקוחות. בזמן שהם לא מצליחים לקבל מענה הולם מהבנקים (ובשיא הקורונה, לקוחות התלוננו בפנינו על כך שהבנק שלהם פשוט לא עונה להם במשך ימים ארוכים), הם מגלים שאצלנו, הכל מהיר מאוד, אנושי, נגיש ודיגיטלי. מרגע הפנייה באינטרנט לפתיחת חשבון ועד האפשרות לסחור, לא עוברים לרוב יותר מימים בודדים ולקוח שמפקיד כספים לאחר שאושר במערכת, יוכל במרבית המקרים להתחיל לסחור תוך 24 שעות.

בנוסף ועל אף שמערכות המסחר שלנו פשוטות וידידותיות למשתמש, אנו מציעים ללקוחות החדשים הדרכות ZOOM שמועברות על ידי מנהלי המסחר שלנו. ההדרכות האלה מסייעות ללקוחות להתמצא במערכות המסחר ולבצע פעולות בקלות ובביטחון. כשלקוח מרגיש בנוח עם המערכות הבסיסיות, אנו מציעים לו מגוון רחב של מערכות לפי הצורך ורמת השימוש. המערכות מאפשרות למשקיע לעקוב בכל זמן נתון אחר חשבון ההשקעות שלו, לקבל הודעות מתפרצות בזמן אמת, נתונים, וגרפים השוואתיים. כמובן שניתן לבחור בין העברת הוראות טלפוניות, אתרים מותאמים או אפליקציות סלולריות.

בסופו של יום, המטרה שלנו היא לסייע למשקיעים לקבל את כלל המידע ולתת להם גישה לכלי המסחר המתקדמים והנוחים ביותר, שעונים על צרכים ורמות משתנים של כל לקוח ולקוח, על מנת לאפשר להם לסחור באופן מיטבי ולסייע בניסיון למקסם תשואות והכי חשוב – לאפשר להם ליהנות תוך כדי התהליך.

מעניין אתכם לשמוע עוד? להצטרפות ופתיחת חשבון טרייד און ליין לחצו כאן (להוסיף היפר קישור ללינק הזה) https://newaccount.ibi.co.il/#!/join

הכותב הוא מנהל המסחר העצמאי באי.בי.אי. שרותי בורסה והשקעות בישראל בע”מ

עמית גוריון

עמית גוריון

מנהל המסחר העצמאי, IBI

שתפו: Share: