יואל חשין, מייסד ויו"ר 2
B-Community

אחת השאלות שאני שומע פעם אחר פעם במפגשים עם משקיעים פוטנציאליים, בכנסים או הרצאות שאני משתתף בהם, היא האם שיקולים חברתיים בעסק אינם אבן ריחיים על פוטנציאל הרווח של העסק.

במילים אחרות, האם השקעה חברתית יכולה להיות גם עסקית ולהצליח?

אני כמובן מחזיק בעמדה שהדבר אפשרי, וקרן 2B-Community  היא שמוכיחה זאת.

יותר מזה, ככל שעוברים הימים וחולפות השנים, אני מתחזק בדעתי שהשאלה המרכזית אינה אם השקעה עסקית יכולה להיות חברתית, אלא בדיוק להפך: האם יכולה להיות השקעה עסקית שאין בה מימד חברתי?

האם יש הצדקה לקיומו של עסק שכל המהות שלו היא להניב רווחים למשקיעים שלו, מבלי לייצר ערך עבור יתר המעורבים בעסק? בין אם עובדים, בין אם ספקים, ובין אם צרכנים? התשובה שלי על כך היא כמובן שלילית. לשיטתי, ולשיטת כל הוגי הכלכלה, התכלית להשיא רווחים אינה אלא אמצעי להשאת הרווחה לכל יתר המעורבים.

החשיבות שבגישה הזו מעולם לא היתה גדולה כפי שהיא כיום - עידן בו התאגידים שולטים בעולם, פערי העושר הולכים ומתרבים, והצרכים החברתיים הולכים ומתרבים בקצב אקספוננציאלי. אין ספק בדבר הצורך של בניית כלכלה חדשה. אין ספק בדבר הצורך של בניית תאגידים ועסקים הרואים לנגד עיניהם את כלל המעורבים בעסק, ולא רק שורת רווח עסקית, אלא גם שורת רווח חברתית.

הקמת עסקי אימפקט נדרשת והכרחית לבנייה של חברה חזקה מבוססת וסולידרית. הבשורות הטובות בעניין הזה, כך על פי התוצאות בהשקעות 2B-Community, היא שבקרב משקיעים מקצועיים, שורת הרווח החברתית אינה פוגמת בזו העסקית. ואם כך הם פני הדברים, יש בכך בשורה רבת חשיבות לעידן כלכלי חברתי חדש.


איך זה עובד?

2B-Community נוסדה לפני שנתיים והיא קרן השקעות חברתית הפועלת מתוך שאיפה לייצר השפעה רחבת היקף לצמצום אי-השוויון בישראל ולהטמעת פתרונות עסקיים בני-קיימא שישנו את המגזר החברתי הקיים.‏

הקרן הוקמה יחד עם שחר בוצר, שותף לדרך והשותף המנהל בקרן. יחד אנו פועלים בגישה פרו-אקטיבית באמצעות ייזום, כניסה לשותפויות והשקעות בתאגידים ועסקים. המיקוד בקרן כיום הינו בחברות שירותים פיננסיים ונדל״ן הנותנות מענה לקהילות מטרה או הפועלות בפריפריה החברתית והגיאוגרפית. הקרן משקיעה במיזמים שיש ביכולתם להגיע ראשית לרווחיות בישראל ובהמשך לבחון יציאה ליישום גלובלי. מדובר במיזמים בהם הטכנולוגיה מהווה רק חלק מהעסק, כגורם משלים המאפשר או תומך את המוצר או השירות.

מדי שנה אנו רואים למעלה מ-400 מיזמים, והניסיון לימד אותנו שהמפתח להצלחה הוא בחירה ביזמים ושותפים בעלי רקע עסקי מוכח בתחום בו הם מעוניינים לפעול. אנו נכנסים לכל עסק כשותפים לאחר שהוגדרו בו הפרמטרים להצלחה עסקית ולהצלחה חברתית, כשכל מיזם בו השקענו מקבל ליווי צמוד עם שירותי פיתוח עסקי וחברתי מצד הצוות המקצועי והמנוסה של 2B-Community.

באשר למשקיעים, על-מנת לנהל סיכון נכון ואחראי, העסקאות בנויות משילוב של חוב ואקוויטי (מניות) כאשר הקרן פועלת להציג למשקיעיה IRR (מדד לרווחיות) של לפחות 10% ברמת הקרן כולה. בפרויקטים של יזמות בשלבים מוקדמים אנו מכוונים לתשואה יזמית גבוהה יותר (25-30%), זאת לצד תשואה חברתית מדידה שאחריה אנו עוקבים, פועלים למיקסומה ומציגים אותה כחלק מהדוחות למשקיעים.

לאורך שנתיים הושקעו 22 מיליון ש"ח בשש חברות, גויסו 11 משקיעים ישראלים מובילים ומוכרים, ביניהם אבנר סטפק, גיגי לוי, צביקה אגמון, דב מורן, נעם לאוטמן, יואב ברוק ואחרים. הצמיחה בהיקף ההשקעות היא ב-75% משנה לשנה - אלו נתונים חריגים בתחום ההשקעות החברתיות בישראל שעד כה עבד בהיקפים קטנים וביצע מעט השקעות בעלות פוטנציאל צמיחה משמעותי ברמה הלאומית.


במי אנחנו משקיעים?

בפורטפוליו של 2B-Community נמצאות חברות עסקיות, ביניהן CO.CO, רשת אופנת נשים חברתית, שהקימו יזמיות יוצאות הנהלת קסטרו ופולגת. המיזם כולל חנויות ואתר E-Commerce המאפשר ללקוחות להצביע מה ילך לייצור, לקנות בגדים לפני הייצור בהנחה, ולבחור לאיזו מטרה חברתית יועברו 10% מהרווחים. העסק צומח ובעזרת מנגנוני שיתוף קהילה ומימון ההמונים, מצליח לחזות ביקוש לדגמים, להפחית משמעותית בשיעור המלאי העודף, וכך מציג לעולם בשורה סביבתית.

"שמיים", חברת יעוץ והדרכה, הלוקחת את מתודת התחקור של חיל האוויר, ומטמיעה אותה בעסקים, בבתי חולים ובבתי ספר. שמיים מצליחה להטמיע בשגרת העבודה תהליכי למידה שמבוססים על תחקור עצמי, בדגש על למידה ולא על האשמה. ההטמעה מתבצעת בעזרת כלי טכנולוגי המסייע לארגון לצבור ידע נגיש וזמין. צוות היזמים כולל טייסים צעירים שעבדו מספר שנים במגזר העסקי, ויו"ר החברה הוא אליעזר שקדי, לשעבר מפקד חיל האוויר ומנכ״ל אל-על. עד היום, החברה הכפילה את מכירותיה בכל שנה. "שמיים" יוצרת שינוי דרמטי בכל ארגון בו היא פועלת - צמצום מספר הזיהומים אחרי ניתוח בבתי חולים, שיפור רמת ההוראה בבתי ספר והפחתת שיעור הטעויות החוזרות בגופים השונים. בנוסף, 10% מהרווח מופנים לסבסוד הפעילות בבתי הספר בפריפריה.

"עדיף", מועדון צרכנות מבוסס כרטיס אשראי המיועד לאוכלוסייה עם מוגבלויות בישראל, המונה כמיליון איש. המועדון מאגד לראשונה אוכלוסייה מוחלשת ככוח קולקטיבי צרכני, מייצג אותה מסחרית, ומגדיל עבורה את ההכנסה הפנויה. המיזם אותו מוביל מנכ"ל "חבר" לשעבר, יצר עבור חברי "עדיף" סל מוצרים ושירותים שכלל לא היו קיימים, או כאלו שהיו קיימים במחיר מופקע; ביטוחים, מוניות, תיירות ותחומים בהם רק מו"מ כקולקטיב, מאפשר כדאיות עסקית. המודל העסקי הוא מדמי הכרטיס ומאחוז מהטרנזקציות. השותפים להשקעה זו הם בנק הפועלים, ישראכרט, וארגון הגג של הנכים. מהשקתו במאי 2017 הונפקו עד כה כ-10,000 כרטיסים.

2B-HUB, מרחב עבודה משותף ליזמות אימפקט, המכיל בתוכו מיזמים בעלי גישה חברתית. כיום נמצאים בו אקסלרטורים וגופי תשתית של האקו-סיסטם המתהווה. בימים אלו אנו מרחיבים ומכפילים את המתחם המשמש כמודל עסקי-חברתי ייחודי בשוק המקומי וכעוגן אסטרטגי ל-Deal Flow של הקרן.


העסקי  בהחלט יכול ואף צריך להיות חברתי

מדי יום מאז קמה 2B-Community אנו עוסקים ביצירת מציאות חדשה של חדשנות עסקית ותאגידית. מציאות בה משקיעים ויזמים יוצרים יחד שורת רווח כפולה, חיבור אמיתי בין כסף לערכים. אין כל ספק שהשקעות אימפקט הן מימושה דה-פקטו של אחריות חברתית בעולם העסקים כיום, והן גם התשובה לשאלה הפותחת - העסקי בהחלט יכול ואף צריך להיות חברתי.

אני קורא לכם ולכן להצטרף אלינו למסע החלוצי שאני ושותפי לדרך משתתפים בו בהנאה מרובה.


יואל חשין

https://www.2b-community.com/

שתפו עם חברים :
הוסף תגובה חדשה תגובות

רוצה להגיב או לשאול אותנו משהו?

האימייל לא יוצג באתר.