סטארט-אפ חברתי: החברות שרוצות ליהנות מכל העולמות

קרן ההון סיכון "אימפקט פירסט" משקיעה בחברות סטארט-אפ שמוצאות פתרונות טכנולוגיים המקלים על חייהם של אנשים בעלי צרכים אחרים, ולא על חשבון שורת הרווח

ססיל בליליוס
מייסדת קרן ההשקעות "אימפקט פירסט", להשקעות אימפקט טכנולוגיות
2 פברואר 2018 ב-14:30

קתי, אמא של ג’ני, נערה בת 15 מטקסס המאובחנת על הספקטרום האוטיסטי, מספרת איך המוצר של חברת סטארט-אפ ישראלית קטנה בשם AngelSense הצילה את חיי בתה:

ג’ני נחטפה על ידי גבר ובעזרת מערכת הניטור ומעקב של AngleSense קיבלתי התרעה על מיקומה ויכולתי לשלוח משטרה להציל אותה בזמן. “זה הציל את חייה של בתי”.

דבר כזה מתאפשר רק כאשר יזמים חדורי מוטיבציה לשנות את העולם חוברים למשקיעים עם מוטיבציה דומה ויחד הם יוצאים לעולם עם פתרונות טכנולוגיים שמצילים חיים. הפתרון של אנג’לסנס הציל עד כה למעלה מ-150 ילדים אוטיסטים.

זו רק דוגמה אחת להשפעה חברתית (אימפקט) שאפשר לעשות באמצעות פתרונות טכנולוגיים.

וזה בדיוק מה שאנחנו עושים באימפקט פירסט – הגוף הראשון בישראל להשקעות בסטארט-אפים מסוג זה. אנחנו עובדים עם יזמים שמזהים בעיות חברתיות וסביבתיות בעולם ומנסים למצוא להן פתרונות טכנולוגיים שיהיו גם רווחיים.


בישראל יש כבר מאות חברות סטארט-אפ חברתיות

בשנים האחרונות נירשם גידול משמעותי במספר הזדמנויות ההשקעה בעולם הסטארט-אפים הטכנולגיים-חברתיים. החלו לקום בארץ גופים שונים שמדברים את שפת האימפקט הטכנולוגי, ביניהם אוניברסיטאות שמלמדות קורסים בנושא, מוקדי יזמים ויועצים.

מה שנראה בהתחלה כצעדים מהוססים של תעשייה חדשה הלך ותפס נפח, והשנה כבר ראינו מאות יזמים מקימים חברות סטארט-אפ חברתיות עם מסר ברור של רצון לכבוש את העולם. היזמים הבינו שכדי לעשות אימפקט חברתי או סביבתי בעולם, לא צריך לוותר על הצלחה עסקית-כלכלית.

אבל בואו לא נתבלבל, לא מדובר כאן במחבקי עצים או אנשים שרוצים להקים עמותה. מדובר ביזמים מוכשרים וחזקים שבאים עם רעיון טכנולוגי לפתרון חדשני עבור בעיות שאוכלוסיית ישראל והעולם מתמודדות איתן, וכאמור, מצפים גם להרוויח מכך.

השווקים עצומים, האתגרים גדולים ויש בכוחה של טכנולוגיה לתת מענה לסוגיות מטרידות בכל העולם. מדובר בשווקים שאינם נהנים מפתרונות טכנולוגיים, בין אם במדינות מתפתחות, אוכלוסיות מודרות מטעמים שונים או סוגים שונים של מודלים עסקיים.

כל המדינות החברות באו”ם, וגם ישראל, חתמו על אמנה לפיתוח חברתי-כלכלי עד לשנת 2030 SDG)). במסגרת זו הוגדרו 17 יעדים שונים שהמדינות התחייבו לשפר.

גם קרנות פנסיה במדינות שונות כבר התחילו להשקיע בהשקעות אימפקט כדי לעמוד בהתחייבויות הנדשות למילוי יעדים אלה.


אז מה עשינו השנה?

תמכנו ביזמים, תרמנו את חלקנו לקידום כנסים מקומיים ובינלאומיים בתחום האימפקט, להכרה של ישראל כמובילה ביצירת פתרונות לבעיות גלובליות, להבאת תחרויות בינלאומיות וחשיפת יזמים ישראלים למשקיעים מהעולם. השתתפנו בכנסים משמעותיים בהם ייצגנו את תעשיית האימפקט הישראלית וזכינו לחשיפה תקשורתית יפה.

גם חברות הפורטפוליו בקרן ההשקעות שלנו המשיכו להתקדם.

חברת AngelSense משרתת כעת למעלה מ-6,000 משפחות לילדים אוטיסטים בישראל ובארה”ב ומפתחת שווקים נוספים.

חברתIntendu  העמיקה בפיתוח המוצר שלה ומאפשרת כעת לאנשים שסובלים מפגיעה מוחית לקבל טיפול גם במסגרת ביתם, בנוסף לבית החולים.

השקענו בחברת GivingWay  המעניקה אפשרות לעמותות בכל רחבי העולם למצוא מתנדבים מכל מקום בפשטות ובחינם.


ומה ב-2018?

אנו צופים גידול נוסף במספר היזמים שייצאו לדרך עם פתרונות טכנולוגיים לבעיות חברתיות וסביבתיות גלובליות, ונמשיך לבצע השקעות בחברות הטובות ביותר שיוכלו להראות פוטנציאל רווח כלכלי וחברתי/סביבתי גבוה ומדיד.

נקווה להמשיך לראות התקדמות של החברות בהן השקענו, עם גידול וצמיחה בשווקים בעולם.

נמשיך לקדם חשיפה של תעשיית האימפקט הטכנולוגי הישראלי, בין היתר כדי להביא לארץ הון חדש שטרם הגיע לכאן, תוך שיתופי פעולה מקומיים ובינלאומיים.


הצטרפו אלינו

האתגרים עדיין רבים. כדי להעלות את תעשיית האימפקט על המפה דרושה עוד התמחות בהבנת הצרכים החברתיים והסביבתיים העולמיים ופיתוח פתרונות טכנולוגיים חדשניים.

לא פחות חשוב, צריך להמשיך לטפח את ההבנה בקרב משקיעים ויזמים כאחד שאם עושים משהו טוב, זה לא צריך להיות כרוך בויתור על רווחים כספיים.

השנה אנו מקווים גם לראות תמיכה הולכת וגדלה של הממשלה במיזמים טכנולוגיים-חברתיים, ולראות את המשקיעים המוסדיים נכנסים להשקעות בעולם האימפקט.

אז איך אפשר להשתלב בתעשיית האימפקט הצומחת כאן וליהנות מכל העולמות?

אפשר להשקיע איתנו ולהיות מעורבים בדרכים שונות, פשוט שילחו לי ואוכל להסביר יותר.

דברו איתנו

    תכנים שיעניינו אתכם

    הירשמו לקבלת עדכונים במייל