מיכל זימלר, מנכ"ל IVN

IVN- רשת הון סיכוי לישראל (ע"ר), מובילה את הצמיחה של המגזר העסקי חברתי בישראל, מייצרת השפעה חברתית על ידי מתן ידע, מימון וקשרים מהעולם העסקי למיזמים עסקיים חברתיים בישראל.

מרבית פעילותה של IVN מתמקדת בעסקים חברתיים שהוקמו במטרה לפתור בעיות חברתיות בעיקר בתחומים של תעסוקה והכשרה לתעסוקה של אוכלוסיות מוחלשות, לרבות: חרדים, נשים ערביות, אנשים עם צרכים מיוחדים, מתמודדים עם בעיות נפשיות, נוער בסיכון ועוד.  כמו כן, IVN פועלת במרץ בתחומים של עסקים חברתיים העוסקים בהורדת יוקר המחיה, פיתוח כלכלי אזורי, חינוך וטכנולוגיה.

IVN פועלת בשני ערוצים עיקריים:

  • קידום הרגולציה והחקיקה בנושא מגזר העסקים החברתיים.
  • השקעה בפועל בעסקים חברתיים, ליווים והצמחתם.

עד היום השקיעה IVN  למעלה מ- 1.6 מיליון דולר בקרוב ל- 26 עסקים חברתיים.

מגזר העסקים החברתיים בישראל הולך וגדל ואף זכה להכרה בשנים האחרונות של משרדי הממשלה הבאים : ב"שולחן העגול התלת מגזרי" של משרד ראש הממשלה, במשרד הכלכלה, במשרד הרווחה, ובביטוח הלאומי. IVN היא שותפה משמעותית לפעילות המשרדים האלו בתחום העסקים החברתיים.

החזון שלנו

IVN שואפת לסייע למגזר העסקים החברתיים לצמוח ולהתייצב, להביא להתרחבות ולשכפול של עסקים חברתיים מצליחים, ובכך להגיע להשפעה חברתית נרחבת ובת-קיימא, על ידי קידום הרגולציה בתחום העסקים החברתיים בישראל בשיתוף ממשלת ישראל, ויצירת סביבה חברתית כלכלית המקדמת ותומכת במגזר הצומח של עסקים חברתיים. על ידי הבאת משקיעים חדשים והון חדש, עסקי, לשולחן העסקים החברתיים. IVN מייצרת שוק שבו הפילנתרופיה המסורתית מוחלפת בחלקה על ידי השקעות חברתיות והלוואות חברתיות.

על ידי טיפוח מגוון גדול של עסקים חברתיים, ל- IVN יש השפעה נרחבת וישירה על הנוף החברתי של ישראל.

2015 היתה שנה מרתקת, אינטנסיבית ופורצת דרך עבור IVN. הקרן נכנסה ל- 2016 לא כקרן אלא כארגון של קרנות השקעה חברתיות.


Fund of Funds
קרנות ההשקעה החברתיות בפורטפוליו של IVN:

נכון להיום, IVN מנהלת ארבעה קרנות/פרויקטים התומכים בהצמחת שוק העסקים החברתיים בישראל. כולם מקדמים את הטמעת המודל של עסקים חברתיים - כמודל חדשני לביסוס וקיימות של העשייה החברתית, והבאת כסף "חדש " כסף עסקי לשולחן החברתי, בשוק הישראלי, ועוד ידינו נטויה.

קרן טנדם

קרן ההשקעות החברתית הראשונה בישראל, הקרן הושקה כבר לפני למעלה משנתיים ותמכה עד כה ב- 29 ארגונים ועסקים חברתיים מתוך רבבות שפנו בבקשה לתמיכה ועברו בחינה של הצוות ושל ועדת ההשקעות של הקרן.  ייחודיות המודל של טנדם הינה כי כל הלוואה ומענק מלווים בתמיכה של מנטורים מנוסים בעלי רקע עסקי וחברתי רלוונטי לפעילות המסייעים לצוות הארגון במשימה הלא פשוטה של להצליח הן בזירה העסקית והן בזירה החברתית המוגדרת.

במהלך 2015 המשכנו להשקיע וללוות את כל העסקים החברתיים הנמצאים בפורטפוליו של קרן טנדם, וראינו עליות ומורדות יחד עם המיזמים, אבל סגרנו את 2015 עם הצלחות וצמיחה מתמשכת.  בפורטפוליו שלנו 29 עסקים חברתיים, חלקם בוגרי התוכנית, חלקם בתהליך ליווי מתמשך, וחלקם הצטרפו אלינו לאחרונה.

כחלק מהצמיחה של השוק, מספר מודלים מוצלחים של עסקים חברתיים שיכפלו את עצמם, ומובילים תהליך חדשני של זכיינות חברתית - עסקית, שתי דוגמאות להצלחה זו: הבית של סוזן ירושלים המעסיק נוער בסיכון, הקים סניף נוסף באילת לפני כשנה, וחוות קיימא בית זית, שהצלחתה במודל של חוות גידול ירקות אורגניים המעסיקה נערים בסיכון, תרם להקמתה של חוות קיימא נוספת, בבארותיים, לפי אותו מודל עסקי חברתי.


קרן לעסקים חברתיים בשלב Seed

הקרן הוקמה כשיתוף פעולה בין IVN  לבנק מזרחי טפחות ופועלת כשנה. במהלך 2015,  נבחרו חמישה מיזמים צעירים לתוכנית seed , בעיקר מתחומי תעסוקת חרדים ונוער במצוקה. אנחנו מלווים אותם בבניית התשתיות שלהם, מתוך כוונה שחלקם יהיו בשלים להשקעת המשך דרך אחת מהקרנות האחרות שלנו.


קרן IVN יוזמה

בתחילת 2015 החליטה ממשלת ישראל להקים קרן לעידוד פיתוח עולם העסקים החברתיים התומכים בפיתוח תעסוקה לאוכלוסיות המודרות כיום משוק העבודה. IVN וקרן דואליס זכו במכרז.

קרן IVN יוזמה היא שותפות משולשת בין הממשלה לקרן IVN לעסקים חברתיים בשלבי ה- seed, ולבנק מזרחי טפחות.

הקרן יצאה לדרך לפני כחודשיים, ושני עסקים חברתיים מבטיחים נמצאים בתהליכים אחרונים של בחירה, ויהוו את ההשקעות הראשונות שלנו דרך הקרן.


פרויקט הצרכניות החברתיות

רשת "צרכניית העיר", היא יוזמה של IVN והסוכנות היהודית. המיזם נולד במטרה לצמצם את יוקר המחיה ואת עלות המזון בעיקר, בפריפריה.

ב- 21 בדצמבר השקנו, לראשונה בישראל, את פרויקט הצרכניות החברתיות. הצרכניה הראשונה הוקמה ופועלת בשדרות, ובמהלך החציון הראשון של 2016 נתפרש לעוד חמש ערים, ביניהן: ערד, ירוחם, קריית גת ועוד.

הצרכניות נבנו במודל של עסק חברתי, המאפשר הפחתה משמעותית של מחירי המזון והשקעת רווחים עתידיים בקידום מטרות חברתיות. על-פי התוכנית העסקית הרשת תמנה כ- 40 צרכניות ברחבי הפריפריה החברתית-כלכלית של ישראל, והיא מתבססת על שיתוף פעולה הדוק עם האוכלוסייה המקומית.

הפרויקט זוכה לחשיפה והתעניינות רבה מצד גורמים בפריפריה ובמרכז, ואנחנו מקווים שבשלוש השנים הקרובות הצרכניות החברתיות יתבססו ויתרמו לצמיחה ולפריחה של פעילות קהילתית ענפה יותר וכן לעידוד יצרניים מקומיים קטנים, שכיום מתקשים להתחרות במותגים הגדולים - ושהצרכניות החברתיות נותנת להם מקום של כבוד על המדף.

2016 - ממשיכים במרץ

  • גיוס ויזום של עסקים חברתיים חדשים לשלושת הקרנות שלנו, והמשך ליווי של הקיימים.
  • השקעה ראשונה במיזמים עסקים טכנולוגיים - תחום חדש שנירצה להכנס אליו בשל דרישה גדולה בשוק, וחשיבותו.
  • המשך פתיחת צרכניות חברתיות.
  • המשך עבודה אינטנסיבית עם משרדי הממשלה הרלוונטים, בתקווה להעביר הצעת חוק ראשונה בכנסת בנושא "עסקים חברתיים" שאנו מובילים בימים אלו.


http://ivn.org.il/

שתפו עם חברים :