לך-חפש-פוקימונים

דורין פלס, מנהלת מחלקת מחקר ב- IBI

פוקימון גו. צריך להוסיף? האפליקציה החדשה סוחפת אחריה את הילדים והילדים שבנפש ומסתבר שיש שיגעון חדש בעולם שמצליח לשבור שיאים. המשחק הושק ב- 6 ביולי ותוך מספר ימים הפך למשחק הסלולר המבוקש ביותר בארה"ב, כבש את טבלת האפליקציות באפל וזכה לכינוי "הקאמבק המוצלח ביותר". מניית נינטנדו, החברה שאחראית ללהיט התורן, זינקה ב- 70% בתוך שבוע.

ולמי שזז/ה עכשיו באי-נוחות ושואל/ת על עצמו/ה - על מה הם מדברים פה?! אז האפליקציה היא משחק המבוסס על טכנולוגיית "מציאות רבודה", ה"מלבישה" אלמנטים וירטואליים על הסביבה האמיתית בזמן אמת ובאופן אינטראקטיבי.

במשחק הפוקימון גו, אתם יוצאים עם הסלולרי שלכם החוצה ותופסים פוקימונים (מפלצות קטנות) המסתתרים, כביכול, מסביבכם. לאחר מכן תוכלו לאמן ולטפח אותם באמצעות משחק עם אנשים אחרים שגם הם תפסו פוקימונים. כל זאת כהכנה לדבר הגדול - לבסוף תילחמו כולכם יחד בפוקימון אחד גדול וחזק.



מעבר לגימיק של לצאת ולצוד דמויות ברחוב, יש כאן רובד נוסף שהוא מהפכה של ממש עבור עולם הקמעונאות. המשחק הוא דוגמא מצוינת לאיך אפשר להוציא צרכנים מהבית לחנויות הפיזיות. הרי אחת הטענות העיקריות היא שבעוד עשר שנים סניפי הרשתות ישארו כמעט ריקים והכל יתבצע במחשב ובהזמנות אונליין. אבל, למעשה, יש הרבה פתרונות ביניים שעדיין לא התחלנו אפילו לחשוב עליהם, ופוקימון גו הוא רק הסנונית הראשונה.

האם קניונים יהפכו בעתיד לפילים לבנים?

אחת השאלות הגדולות בעולם הקמעונאות היא כיצד ישפיע הגידול בהיקף המכירות המקוונות על עולם הקמעונאות המסורתי. הרי אנחנו לא רואים את הילדים של היום יוצאים לסופרמרקט ולשופינג באותה תדירות שבה אנחנו עושים זאת כבוגרים.

למעשה, כבר היום העולם המקוון תופס נתח הולך וגדל מהקמעונאות המסורתית: לפי נתוני פירמת הייעוץ TASC, ב- 2016 יוציאו הצרכנים הישראלים לא פחות מ- 1.7 מיליארד ש"ח על מכירות מקוונות של אופנה, ובתוך חמש שנים שוק האופנה המקוון יכפיל עצמו.

ב- TASC טוענים שהצמיחה הזו צפויה להביא ל"ויתור" על 85 אלפי מ"ר שטחי מסחר, זאת בניגוד למגמה הנוכחית וזו שליוותה אותנו בשנים האחרונות לפיה הרשתות הקמעונאיות דווקא היו במרוץ להשגת כמה שיותר שטחי מסחר.

גרף פוקימון

מקור: TASC ועיבודי IBI


מגמת הרכישות באינטרנט באה לידי ביטוי גם בקרב רשתות שיווק המזון, אם כי נכון להיום מדובר על שיעורי חדירה נמוכים יותר של כ- 3%-5% מסך המכירות לעומת שיעור חדירה של 10% בתחום האופנה. בשופרסל שנחשבת למובילת התחום, היקף המכירות המקוונות הגיע לכדי 6% בשנת 2015 ולפי הערכות צפוי לצמוח בקצב דו-ספרתי ולהגיע בקרוב ל- 10% מסך המכירות.

פוקימון גו ודרך האמצע

כל האמור לעיל הוביל למסקנה הבלתי נמנעת: הדורות הבאים יזנחו לאט לאט את החנויות הפיזיות וינהלו אורח חיים מקוון שיחליף את ליקוט המוצרים והעמידה בתור.

אבל אז הגיע פוקימון גו והראה שיש לפחות דרך אחת נוספת. פתאום רואים איך אפשר לרתום את הטכנולוגיה והקדמה לטובת המרחבים הפיזיים. לדוגמא, המנהלים של מתחם שרונה בתל אביב כבר הבינו את הפוטנציאל הטמון במשחק כדי למשוך מבקרים וכמובן, קונים. הפארק הפך בשבוע האחרון למקום שורץ פוקימונים, השוכנים להם ב"תחנות עגינה". איך זה קרה? הנהלת שרונה פתחה את הארנק ושילמה עבור זה.

גם רשת מקדונלד'ס תשלם ליצרנית המשחק כדי למשוך שחקני פוקימון גו לסניפיה ביפן. זו החברה הראשונה ששיתפה פעולה בישום מודל עסקי של "אתרים ממומנים", וכך, כל 3,000 סניפי מקדונלד'ס ביפן יהיו גם "מכוני אימון" לפוקימונים. בזמן שתזמינו בקופה ותמתינו למנה שלכם/ן, תוכלו גם לאמן את הפוקימון שלכם כדי שישפר את היכולות שלו.

דוגמא נוספת: מספרים על פיצרייה בקווינס, ניו יורק שהשקיעה כמה דולרים בודדים כדי לרכוש אפשרות למשוך פוקימונים לסביבתה. התכנית הצליחה, ותוך זמן קצר הגיעו שחקני פוקימון. המכירות באותו סוף השבוע זינקו ב-30%.

פוקימון1

בתמונה: רוצים לתפוס פוקימון בבית הקפה? אז תעברו קודם בקופה!


פוקימון גו הוא רק ההתחלה. הדורות הבאים אולי יחיו דרך המסך, אבל הרשתות הקמעונאיות יאמצו את אסטרטגיית ה- if you can't beat them - join them וישתמשו במסך כדי להוציא אותם החוצה ולהביא אותם פיזית לחנויות. קשה לראות עתיד בו הנתח המקוון של המכירות מפסיק לעלות, אבל מעניין יהיה לראות גם את האמצעים השיווקיים הצפויים ללוות את התהליך ולהשפיע עליו.

פוקימון 2

בתמונה: נקווה שהפוקימון לא מסתתר על השלט...

ולסיכום, אנחנו חיים בתקופה של שינוי ממשי בהרגלי הקניות שלנו, אבל הקניון עוד לא מת ואפילו לא גוסס. פילים לבנים? נראה שעוד רחוק היום. בינתיים, הלכתי לחפש פוקימון ליד המעלית.

שתפו עם חברים :