הנםט-צולל

גרייס חנאוי, IBI בית השקעות
(נכתב בינואר 2015)


מה קורה כאשר מחירה של חבית נפט צולל תוך שישה חודשים בכ- 50%, מ- 111 דולר ביוני האחרון לפחות מ- 60 דולר היום? דברים רבים קורים: כל מי שבבעלותו רכב מברך על כך, כי מחיר הדלק יורד (אם כי בישראל זה לא באותו השיעור בגלל המס הגבוה). בכלל, ירידת מחיר הנפט מוזילה את עלותם של מוצרים רבים. כפי שאומר ג'רי קוטישטנו, מנהל ההשקעות הראשי של IBI  גמל והשתלמות, "ירידת מחיר הנפט דומה להורדת מס גורפת על מוצרים רבים".

אבל יש מי ששמח על כך הרבה פחות, אלו הן מספר מדינות המייצרות כמויות רבות של נפט ומסתמכות על יצואו. יותר מכך, עבור רוב מדינות אלו מחיר הנפט צריך להיות מעל רמה מסוימת כדי שהן יוכלו לעמוד בהתחייבויותיהן. רוסיה אמנם קיבלה את רוב הכותרות באחרונה, אבל גם ונצואלה, רוסיה וערב הסעודית צריכות להיות מודאגות.
הנה תרשים מעניין המשקף את מצבן העגום של מספר מדינות בשל המחיר הנמוך של הנפט.  אפשר לראות בו  את המחיר לחבית שמדינות אלו צריכות לגבות כדי לעמוד בתקציבים שלהן.

גרף פנימי נפט

מקור: Business Insider ועיבודי IBI

אם נסתכל על ונצואלה, התקציב שלה מותאם לכך שמחירה של חבית יעמוד ב- 2015 על לא פחות מ- 117 דולר, מה שנראה כעת כמו חלום רחוק. אם מחיר הנפט ישאר נמוך למשך זמן רב, מדינות אלו תיאלצנה ללוות יותר כסף בשווקים כדי לכסות את הגירעון או לחילופין, לבצע קיצוץ בהתחייבויות.
הבעיה של המדינות המייצאות נפט היא שהעולם השתנה והן אינן מסוגלות לשלוט במחירים כפי שהיה בעבר.
בעבר, חברות ארגון אופ"ק (OPEC) "ישבו על הברז" - הן היו מתאמות ביניהן קיצוץ בתפוקת הנפט כשראו שהירידה במחירים מהווה איום עליהן. אולם כניסת ארה"ב לשוק שינתה את התמונה. היא החלה להפיק נפט מפצלים והגדילה באופן דרמטי את ההיצע.

שתפו עם חברים :