הדיגיטל-הרג

איתי ביכלר, IBI  בית השקעות
(נכתב ביוני 2014)

 

בתחילת  שנות השמונים שרה להקת "הבאגלס" שהוידאו הרג את כוכב הרדיו. השיר, שהיה במהותו סאטירי, התגלה כבבואה למציאות שהתפתחה עם כניסת ערוצי מוזיקה לטלוויזיה שלנו. יחד איתה הגיעה גם תובנה כי כל מדיום חדש עשוי לבטל את המדיום הקודם.

אז אם הוידאו הרג את הרדיו, את מי "הרג" האינטרנט, כלומר - הדיגיטל?

למרות שאפשר לצפות כמעט בכל דבר דרך הרשת, הטלוויזיה עדיין חזקה מתמיד וכך גם הרדיו. אבל, האינטרנט פגע מאוד בענף העיתונות, למשל. השינוי שהביא איתו הדיגיטל לא פגע רק במדיות האחרות, הוא שינה הרבה יותר מכך. הדיגיטל חיסל, או בפועל נמצא בתהליך חיסול של מקצועות שלמים.

חשבו על עולם הנסיעות. בעבר, סוכן הנסיעות עשה עבורנו את כל העבודה: הזמין מלון, סגר טיסות ושכר עבורנו את הרכב, כל זאת עבור עמלה נאה. היום, אתרי ההזמנות המקוונים נוחים ופשוטים לתפעול ומאפשרים גם לגולשים לא טכנולוגיים לדלג על הסוכן ולסגור את החופשה הבאה לבד ובעלויות מופחתות. סוכן נסיעות הגון אף יאמר לכם ששווה לכם להזמין לבד מלון בחו"ל, כי המחירים בהזמנה ברשת הם ללא תחרות.

בגדים ואופנה - מי בכלל חשב בעבר להזמין בגדים באינטרנט? שלא לדבר על נעליים (בלי למדוד?!). כיום אתרים כמו Aliexpress  (לביגוד, אופנה וצרכנות) וכמובן ebay (לכל דבר אחר בעולם) הפכו לאתר הבית עבור מאות אלפי צרכנים בארץ שאולי קופצים לקניון כדי לראות ולהרגיש, אבל חוזרים הביתה ורוכשים ברשת בזמן שנח להם.

המגמה ברורה לחלוטין - הצרכן הדיגיטלי החדש יודע לאתר ולמצוא בדיוק את מה שהוא צריך, ובמחירים משתלמים הרבה יותר.

ומה לגבי השקעות? האם הדיגיטל הרג, או בדרך להרוג את מנהל ההשקעות?

אם נחשוב על זה לרגע, אז אנחנו לא מחפשים באינטרנט אתר שהוא מעין  "אגרגטור" של השקעות שיציע לנו מגוון תכניות חסכון, קרנות נאמנות, תעודות סל וכו', ועל בסיס התוצאות נבחר את הפתרון הטוב ביותר עבורנו.

אנחנו גם לא אוהבים להזין פרטי פרטים פיננסיים למחשבונים וירטואליים, להקיש בהם מידע אישי, לקבל את התוצאה המתבקשת ולפעול על פיה.

בינתיים גם אף אחד עוד לא המציא אפליקציה שעושה לנו סדר בכל העניינים הפיננסיים שלנו - תיקי השקעות, ביטוחים, קרנות פנסיה, קרנות השתלמות.

מדוע זה כך? התשובה טמונה ברמת המעורבות הרגשית של הצרכן בשירות או במוצר הנרכש.

אנחנו עדיין חיים בתחושה שאם נקנה באינטרנט את המוצר ותקרה תקלה כלשהי, עולמנו לא יפול עלינו. מקסימום, לא יגיע כיסוי לאייפון שהזמנו או שנצטרך לחזור לסניף הדואר ולהחזיר לבחורה מאוהיו את נעלי הריצה שקנינו ממנה ב- ebay.

אבל כשאנו מחפשים מנהל השקעות או כל בעל מקצוע אחר בעל ידע והתמחות בפיננסים, אנו מחפשים אדם בשר ודם, עם ניסיון מוכח. אנו מחפשים אדם שנוכל לתת בו אמון עם חסכונות חיינו. אנו מחפשים גם אדם ולא דמות וירטואלית כי אנו מצפים שהוא/היא יקשיבו  לסיפור, לצרכים ולמטרות שלנו, ויבנו מהם תכנית פיננסית/תיק השקעות/קופת גמל/קרן השתלמות המתאימים למאפיינים האישיים שלנו.

ואם לא אלו הפרמטרים שעל פיהם אתם בוחרים את מנהל ההשקעות, אז אולי כדאי לפעול אחרת.

אפשר לומר שהדיגיטל מחסל מקצועות שאין בהם מעורבות אישית גבוהה. כנראה שגם לא נתלהב להזמין דיאגנוזה רפואית מרופא שרואה אותנו דרך מסך, למרות שיש חברות שמנסות לשכנע אותנו שזה כדאי.

"הפייסבוק" המליץ

יחד עם זאת אי אפשר להתעלם מתהליך אחר שהדיגיטל חידד. נכון שבסופו של יום את החתימה בפועל על ניהול תיק ההשקעות נקיים מול מנהל ההשקעות שלנו, אבל את המחקר המקדים רבים מאתנו יעשו ברשת.

מחקר של מכון נילסן שבוצע לפני מספר שנים והתקיים על פני 57 מדינות וביניהן ישראל, מראה את השפעת הרשתות החברתיות בקבלת החלטות רכישה של צרכנים. המגמה מראה בבירור שרבים מאתנו יבצעו החלטות רכישה על בסיס המלצות שנקבל ברשתות חברתיות, גם אם העסקה לא תתבצע בסופו של יום אונליין.

 

הדיגיטל הרג את_תרשים

שתפו עם חברים :