מתנות-קטנות

גרייס חנאוי, IBI בית השקעות


כמה כסף הוצאתם/ן בראש השנה היהודית על מתנות עבור האהובים עליכם/ן? ב- 25 בדצמבר התיישבו אמריקאים רבים ליד האח ומצאו מתנה עטופה יפה עם שמם עליה, כמיטב המסורת הנוצרית בחג המולד. השנה הם הוציאו לא מעט כסף על מתנות - האם זה סימן נוסף להתאוששות הכלכלה האמריקאית? ומה אפשר לומר על הכלכלה הישראלית בהקשר הזה?

מהסקר שמכון גאלופ עורך בכל שנה עלה בנובמבר האחרון כי אמריקאי/ת בוגר/ת תכנן/ה להוציא השנה כ-830 דולר בממוצע על מתנות (כ- 3,200 ש"ח), כמעט כמו בימים הטובים שלפני המשבר. זוהי קפיצה של 110 דולר ביחס לשנה שעברה, כפי שניתן לראות בתרשים.

 

גרף בשנה הבאה נשב על המרפסת

מקור: נתוני Gallup ועיבודי IBI.


אבל, העלייה בתקציב המתנות אינה מעידה על אופטימיות ביחס להכנסות.

למעשה, מאז המשבר הגדול, הכנסות משקי הבית בארה"ב נמצאות במגמת ירידה מתמשכת.

אז מאיפה הם מממנים את הוצאות חג המולד? פשוט מגדילים את החוב. כ-70% מהאמריקאים חושבים כי "חוב הוא הכרח בחייהם", רובם מבזבזים מעבר ליכולתם והחוב תופח משנה לשנה.

אם נבחן את כל צורות החוב בארה"ב (צרכני, עסקי, שלטון מקומי, ממשלתי ופדרלי) נגלה שלאמריקאים יש יותר מ-60 טריליון דולר של חוב, כאשר לפני 40 שנה, החוב הכולל עמד על 3 טריליון דולר בלבד.

במבט גלובלי, נראה כי מי שבזבז הכי הרבה בחג המולד הם דווקא האירופאים. הבריטים תכננו לבזבז כ-17% יותר מהאמריקאים וברומניה תכננו להוציא 32% (!) מהמשכורת על מתנות.

ובישראל, לפי נתוני הלמ"ס, הצריכה הפרטית, המשקפת את הקניות של כל אזרחי ישראל, צפויה לצמוח ב- 4.2% ב- 2015 כולה. הצריכה הפרטית היא בסיס חזק לצמיחת המשק, עכשיו כשהיצוא נחלש. אז אמנם אנו צורכים יפה, אבל מאיפה בא הכסף? לפי נתוני בנק ישראל, גם אנחנו חובבי חובות - חובות משקי הבית (שלא לצורך דיור) זינקו ב- 2015 ל- 442 מיליארד שקל מ- 333 מיליארד שקל ב- 2011, עליה של 33%.


שנה אזרחית טובה!

שתפו עם חברים :