תכנית אופציות לעובדים – תהליכי עבודה יעילים

מערכת IBI
18 אפריל 2019 ב-12:12

אחת ההחלטות החשובות בנושא תגמול עובדים בחברה היא הפעלת תוכנית אופציות לעובדים או מניות, הכוללת הקצאת מניות לעובדים, הקצאת אופציות לעובדים או שילוב בין שתי השתיים.

לתוכנית אופציות לעובדים או מניות לעובדים יש השפעה על שני צדדים המעורבים באופן משמעותי בחיי חברה: העובדים, הנהנים מהתגמול הכספי ובעלי מניות בחברה, המבקשים ליהנות מעליית שווי המניות שברשותם.

מנקודת מבטה של החברה, תוכנית כזו היא דרך לשלב רכיב של אופציות, למשל, כתחליף לחלק מהשכר.

מנקודת המבט של העובד והעובדת, מדובר בתגמול משמעותי, שערכו יגדל ככל שהחברה תצליח יותר.

לכן, תכנית תגמול כזו מעודדת לשאוף להצלחת החברה ולהשגת מטרותיה העסקיות, ואף מתמרצת לפעול לשם השגת מטרות אלו.

נקודה חשובה לא פחות היא שהעובדים יכולים ליהנות גם מעליית שווי החברה, ומהטבת המס הגלומה בסעיף 102 לפקודת מס הכנסה.

אז כיצד ניתן ליישם באופן הטוב ביותר תוכנית אופציות או מניות לעובדים כך שתגביר את שביעות רצון הצדדים המעורבים?

קיימות מספר נקודות התייחסות בעת יישום הענקת אופציות לעובדים ו/או הקצאת מניות לעובדים:

נקודת הפתיחה היא קבלת החלטה בחברה לתגמל עובדים באמצעות הענקת אופציות או מניות.

  • קביעת היקף התוכנית להקצאת אופציות לעובדים או הקצאת מניות לעובדים.
  • קביעת קריטריונים להענקת אופציות או מניות: מספר העובדים שיהנו מהתוכנית, קביעת מפתח פנימי לחלוקה בהתאם לתפקיד העובד וליעדים שהחברה רוצה להשיג באמצעות תגמול זה.
  • קביעת מסלולי המס של התוכנית: האם להיעזר בשירותי נאמנות, האם לקבוע תוכנית מס פירותית או הונית – שהיא בעלת השלכות משמעותיות על החברה והעובד במקרה של מימוש ומכירה מוצלחת של המניות.
  • קביעת מועדי הבשלה לאופציות שאינם ארוכים מדי, כדי שהעובדים יוכלו ליהנות מההטבה אחרי פרק זמן סביר.
  • מועד הקצאת האופציות לעובדים או המניות חשוב ביותר. כשמחיר מניית החברה גבוה, תוספת המימון באופציה יכולה להקשות על מימושה. לעיתים, כשהאופציה לא ממומשת נגרם מצב המנוגד לזה שהחברה רצתה להשיג בעת הקצאת אופציות או מניות לעובדים.
  • ראוי לבנות תוכניות ארוכות טווח, כלומר לפתח מספר תוכניות אופציות או מניות שיעניקו מימד של רציפות.
  • כדאי לפתח מסורת הענקת אופציות: לחשוב כיצד מבשרים לעובד, להסביר מדוע מעניקים לו אופציות או מניות, מה הוא מרוויח מכך ומהן הציפיות ממנו.
  • לאחר השלמת תהליך הקצאת אופציות או מניות לעובדים, נתייחס לתהליך המימוש והמכירה משתי נקודות מבט, זו של החברה וזו של העובד המממש אופציות או מניות.
  • בכל הקשור לתוכניות אופציות לעובדים, אפשר להסתכל על שתי נקודות מבט, זו של החברה, המעניקה תגמול מבוסס הון, וזו של העובד והעובדת המממשים אופציות או מניות.

    החברה

  • ביצוע המימוש בהתאם לתוכנית הקצאת האופציות והמניות ובהתאם למועדי ההבשלה.
  • התאמת מרכיבי התוכנית לפרמטרים נוספים, למשל, התאמת מחיר תוספת המימוש למדד, לחלוקת דיבידנד ועוד.
  • ביצוע בקרת חישובי מס והחלטה בשיתוף הנאמן כיצד תתבצע גביית המס ממכירת המניות.
  • היערכות להנפקת מניות – הבנת התהליך כדי לבצעו ביעילות.
  • היערכות החברה לדיווח על פי תקנון הבורסה.
  • הבנת תהליך הפקדת המניות בחברת הרישומים.
  • הבנת הליך העברת מס במסגרת ההבנות בין הנאמן לחברה.
  • העובד והעובדת

    • כדאי לעובדים להבין את תוכנית האופציות שלהם ולוודא שהיא מעודכנת.
    • תהליך מימוש אופציות או מניות לעובדים צריך להיות יעיל ומובנה. בעת ההחלטה לממש, על העובדת או העובד לקבל מידע באשר לאפשרות המימוש, מספר המניות העומדות למכירה בעקבות המימוש והאפשרות למוכרן בבורסה. ברוקר מנוסה בתהליך יסייע לביצוע מכירת המניות באופן מיטבי, מעבר לתהליך הטכני הכרוך בעניין.
    • התהליך העוקב למכירה צריך להיות מהיר ונכון, כלומר – על מערכות חישוב המימוש והמס להיות מעודכנות למועד ביצוע המכירה.
    • בקרה נאותה על החישובים ועל הגורמים המעורבים – הנאמן, החברה והמתפעל.
    • העברת כספים מהירה לעובד לאחר קבלת האישורים הנדרשים.

    אם כן, ראייה משותפת של המעורבים בתהליך הקצאת אופציות ומניות – העובדים והחברה – קריטית להצלחה. על החברה לוודא טיפול נכון ומדויק בכל שלבי התהליך ולעובדים כדאי להתייחס אליהם ברמת תשומת הלב שהם מקדיש למשל לבחינת שכרם החודשי.

    חברות נוהגות להיעזר בשירותים מקצועיים חיצוניים לצורך טיפול בהקצאת אופציות לעובדים ו/או מניות לעובדים:

  • מתן שירותי נאמנות
  • מתן שירותי תפעול
  • מתן שירותי ברוקראז’
  • אופטימיזציה של תוכניות תגמול לעובדים
  • כמה שורות לפני סיום, תרשו לנו לכתוב מספר מילים על קבוצת IBI ועל IBI CAPITAL בפרט.

    אנו מעניקים שירותים אלה ועומדים ביעדים הגבוהים ביותר של שירות, ביצוע ושביעות רצון הלקוחות – החברה ועובדיה.

    IBI CAPITAL היא חברה מובילה בתחום תוכניות תגמול לעובדים ואנו מעניקים את כל השירותים המפורטים לעיל, כמו גם נאמנויות שונות מתחומים מגוונים.

    ב-IBI CAPITAL אנו מעניקים שירות אישי לחברה ולעובדיה, על ידי נציג/ה מנוסה, המנהלים את התהליך מראשיתו ועד סופו.

    בנוסף, תיהנו מגישה למערכת ידידותית, המאפשרת לחברה ולעובדים קבלת מידע מקיף בכל שלבי התהליך.

    כמו בכל דבר שקשור לתוכניות תגמול, זה עשוי להיות נושא קצת סבוך. אז בכל שאלה או עניין, אתם ואתן מוזמנים ומוזמנות לפנות אלינו.

    אפשר גם באמצעות טופס צור וצרי קשר.

    לקבלת הצעה

      תכנים שיעניינו אתכם

      הירשמו לקבלת עדכונים במייל