%d7%9e%d7%94-%d7%a2%d7%a9%d7%95-%d7%a9%d7%95%d7%95%d7%a7%d7%99-%d7%97%d7%95%d7%9c

הבורסה כמטוטלת

לאחר מיני רעידת האדמה בשווקים שהתרחשה ביום רביעי (17/05/2017) ובה ניו יורק סגרה בירידות חדות: הנאסד"ק נפל ב-2.6% ה-  S&P 500 צלל סביב 1.8% , הדאו ג'ונס ירד ב- 1.5%, ה  VIX- קפץ מעל ל-20%. ומנגד, הזהב קופץ 1.6%.

ההתפתחויות נגרמו, ככל הנראה,  מאירועים פוליטיים חמורים בארצות הברית שבמהלכם טראמפ הואשם בהסגרת סודות מדינה לקרמלין ובפטורים של ראש ה-FBI.

המטוטלת פעלה באופן מכני כמעט כאשר ביום שישי (19/05/2017) המדדים בארצות הברית סגרו בעליות בתום המסחר, עליות השערים נרשמו בענפי הנפט והגז, התעשייה והחומרים הבסיסיים, ומשכו את המדדים למעלה. בנעילת המסחר בניו יורק מדד דאו ג'ונס הוסיף 0.69%, בעוד שמדד S&P 500 עלה ב- 0.68%, ומדד נאסד"ק טיפס ב- 0.47% ומדד ה- VIX חזר לרמת ה-12.

סאב פריים בשוק הרכב - האומנם?

"A boom in subprime loans’ is making your eye twitch with flashbacks to the mortgage crisis, just wait - we will get there.”

כך עקץ הקומיקאי ג'ון אוליבר בתוכנית הפופולארית  "Last week tonight with John Oliver" (14/08/2016)  את חגיגת ההלוואות הקיצוניות שמתרחשת כרגע בתעשיית הרכב האמריקאית, תעשיה שחוותה את תור הזהב שלה בשבע השנים האחרונות.

ניתן לראות בבירור כי מאז המשבר של 2008, הבנקים הגדולים השליכו את יהבם מתעשיית המשכנתאות החבולה לתעשיית הרכב הנוצצת, ע"י הגדלת חשיפות ומתן הלוואות עתק לתעשייה, שמצידה הגדילה את ההיצע ומכאן את הרווחים בקצב אדיר. ההליך הגיע לשיא בשנת 2015 (הן במכירות וברווחים), אך מאז החלו להופיע בתעשייה תסמינים המזכירים את אלו שהובילו את העולם למשבר הסאב-פריים.

בסקירה שלפניכם ננסה להבין מדוע קיים סיכוי סביר שתעשיית הרכב תהיה אחד הגורמים המזרזים להיווצרות המשבר הגדול הבא.

בכדי להבין את הבעיה ואת עומקה עלינו לשאול את השאלות הבאות: האם קיימות נקודות השקה משותפות בין המצב הנוכחי של שוק הרכב לבין המצב של שוק המשכנתאות טרום המשבר? ואם כן, האם צפוי המשבר להיות עמוק וחמור כמו משבר הסאב- פריים של שנת 2008?
נחלק את השאלה למספר קטגוריות:

מכירות/מלאים: ביום ו', ה-28 באפריל, פורסם מדד הצריכה הפרטית האמריקאי, שבניגוד לתחזיות, אכזב והראה עליה של 0.3% בלבד (העלייה הנמוכה ביותר מאז הרבעון הרביעי של שנת 2009).

נתון זה הצטרף לתמונה עגומה של סוכנויות הרכב, המורכבת משני חלקים: האחד- תוצאות חלשות במיוחד בתחום המכירות, הן במישור המיקרו כך שבממוצע לוקח לסוכן מכירות 74 יום בכדי למכור רכב חדש והן במישור מאקרו כך ש- 7 מתוך 8 סוכנויות ויצרניות הרכבים הגדולות דיווחו על תוצאות חלשות במיוחד מתחילת שנת 2017 (למשל, בחודש אפריל האחרון התוצאות הממוצעות בשוק היו נמוכות ב- 4.8% מאפריל דאשתקד). החלק השני- עלייה מטרידה במלאי הרכבים, שנוצרה כתוצאה מעסקאות ליסינג, המאפשרות ללקוחות להחליף בממוצע רכב כל שנתיים (עסקאות אלו תופסות כיום כ-35% מסך כל העסקאות בשוק הרכב).

מכאן צפוי כי מיליוני לווים יסבלו בזמן הקרוב מירידת שווי חדה של רכבים שבבעלותם, עד שייווצר מצב בו יאלצו להחליט האם להמשיך לשלם את ההלוואה או לקצץ בהפסדים ולמכור את הרכבים במחיר השוק.

יש לציין כי לפי מדד מחירי הרכב המשומשים, קיימת ירידה של 8% במחירי הרכבים מתחילת השנה. התמונה הכוללת היום היא שמלאי הרכבים במשק האמריקאי נמצא במצב הדומה למלאי הרכבים בשיא המשבר של שנת 2008 ומכאן נוצר מצב אבסורדי שבו באמריקה ישנם 265 מיליון רכבים עבור 255 מיליון נהגים מורשים.

הלוואות: קברניטי הכלכלה ה"קיינסיאנית" החדשה בארצות הברית, לאחר משבר הסאב-פריים, רצו לעודד צריכה מוגברת  על ידי פיזור "כסף זול" לציבור הרחב. לצערם, הם עדיין לא הבינו כי הציבור האמריקאי הינו ציבור ממונף, שמתמכר די מהר לחיי המותרות.

בדומה לתעשיית הנדל"ן (משכנתאות) והפיננסים טרום המשבר, בשנים האחרונות שוק הרכב דיווח על נסיקה במכירות, תוך שימוש אגרסיבי בדחיפת הלוואות ללקוחות. על פי ג'יי פי מורגן, סכום ההלוואות הגיע ל- 1.1 טריליון דולר. אם נתמקד בפרטים הקטנים, נוכל לראות כי חלק לא מבוטל מההלוואות, כ- 32.5%, ניתנו ללקוחות בעלי הסיכון גבוה במיוחד, אשר רובם הינם לקוחות בעלי ציון אשראי של מתחת ל- 550 במדד FICO, ציון שבגינו מקבלים בדרך כלל תשובה שלילית לבקשות אשראי בבנקים.

על פי מורגן סנטלי, נכון להיום, ישנם כמעל מיליון לקוחות שלא מסוגלים לעמוד בהחזר ההלוואה, הן בטווח הקצר והן בטווח בארוך.

לווים/משקיעים: בזמן משבר המשכנתאות, הגופים הגדולים החזיקו בכמויות ענק של אג"חים מגובי משכנתאות (MBS), שאפשרו להם ליהנות מרביות גבוהות ולגוון את תמהיל הנכסים תוך כדי לקיחת סיכונים מדודים.

בדומה לאז, גם היום לא רק הלווים והמלווים חשופים לסיכון התפוצצות הבועה בשוק הרכב, אלא גם המשקיעים המוסדיים ואיתם קרנות הפנסיה הממשלתיות הגדולות בעולם שמשקיעות בתחום סכומי עתק, משום שרוב ההלוואות בשוק הרכב כיום עוברות תהליך של איגוח, במהלכו הגופים המלווים מגייסים כסף על ידי הנפקות של איגרות חוב שמגובות בהלוואות ABS (Asset-backed securities).

חשוב לציין כי מרבית בתי ההשקעות צמצמו את החשיפה לאפיק זה במהלך הרבעון הראשון של שנת 2017, דוגמת Wells Fargo, שצמצמה את החשיפה מ-5.6 מיליארד דולר בשנת 2016 ל-1.68 מיליארד דולר ברבעון הראשון של שנת 2017 (מדובר על צמצום חשיפה של 29% מסך האחזקות באפיק).

גם היום בשנת 2017, החשיפה הגדולה ביותר היא מול שוק המשכנתאות ולאחר מכן אל מול הלוואות הסטודנטים. אל המקום השלישי ברשימה מגיעות ההלוואות לשוק הרכב.

בעיית ההלוואות בשוק הרכב האמריקאי הינה מעין מיקרוקוסמוס לחברה האמריקאית בכללה, אשר בה חיים דורות שלמים (דור ה-X  וה-Y) ללא חסכונות כלל. האדם הממוצע בארצות הברית מתקיים עם חובות עתק, שמתחילים מיד לאחר הלימודים האקדמאים. סטודנט ממוצע מחזיק בחוב של 34 אלף דולר, אשר תופחים ומגיעים בלקיחת משכנתאות. אל המציאות נוספו בשנים האחרונות גם הלוואות הרכבים, כאשר רוב הלקוחות מעדיפים לקחת הלוואות על רכבים שאינם להשיג ידם.

דסק ניירות ערך זרים

03-5197933

שני עד שישי 09:00 עד 23:00

הסוחרים שלנו בחו"ל

שתפו עם חברים :